شناسایی گلوگاه های روند خروج کالا های اساسی از بندر امام خمینی(ره)

خورنا|باقر گل فر:معاونین وزرای راه و شهرسازی و مدیران خدمات حمایتی کشاورزی، مادر تخصصی بازرگانی دولتی و گمرک طی بازدید مشترک خود از فرآیند تخلیه و انبارش کالاهای اساسی در مجتمع بندری امام خمینی(ره)، تمهیدات لازم برای تسریع در روند خروج کالا را بررسی کردند.

بنابه گزارش سرویس نفت و پتروشیمی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به بازدید مشترک دستگاه های اجرایی ذیربط از مجتمع بندری و شرکت در نشست مشترک به منظور بررسی مشکلات خروج کالا های اساسی از بندر امام خمینی(ره)، بر لزوم اتخاذ تمهیدات مناسب برای ارتقای بهره وری در زنجیره جابجایی کالا  به منظور جلوگیری از توقف کشتی ها و انباشت کالا در بنادر تأکید کرد.

محمد راستاد همچنین طی این نشست مشترک بسیج کامل امکانات و ناوگان ریلی و جاده ای را از  دیگر عوامل ضروری برای تسریع در انتقال کالا از بنادر و رسیدن آن به مبادی مصرف عنوان کرد و خواستار تشریک مساعی همه جانبه ارگان های ذیربط در این خصوص شد.

بازدید میدانی از انبارهای نگهدای کالاهای اساسی

هیات مرکب از معاونین وزاری راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و گمرک ایران در جریان سفر خود به مجتمع بندری امام خمینی(ره) طی روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه سال جاری، از انبارهای نگهداری کالاهای اساسی در اراضی پشتیبانی این مجتمع بندری بازدید کرده و درباره ی نحوه تسریع در بارگیری و خروج آنها و تسهیل در تأمین کامیون برای این منظور به تبادل نظر پرداختند.

          در جریان بازدید میدانی این هیأت، از پایانه ریلی پارسیان ریل شرق، انبار نگهداری چند منظوره نیاکوگستر، انبار مکانیزه هزاردانه سپاهان بازدید به عمل آورده و از میزان انبارش کالاها در این انبارها مطلع شدند.

همچنین  بازدید از انبار نگهداری کود شیمیایی(نهاده های کشاورزی) و بررسی آخرین وضعیت بارگیری محمولات آن و نحوه تسریع در خروج آن از مجتمع بندری در حضور مدیران دستگاه های ذیربط از مراحل بعدی این بازدیدها بود.

ارائه پیشنهادی کارشناسی برای تسریع در روند خروج کالا

امکان تنظیم  برنامه سفارش و خرید کالا و اطلاع رسانی  به مبادی ورودی  دریایی کشور، تسریع  در خروج کالا توسط بخش دولتی با بهبود فرآیند اپراتوری و تأمین کامیون، صدور مجوز انجام نمونه گیری قرنطیه در شب، امکان بهره مندی از روش حمل ریلی، تسریع  در تأمین و توزیع کامیون، صدور مجوز بهره برداری از انبارهای خارج بندر توسط گمرک، صدور مجوزهای لازم  جهت انبارش کالا در محوطه های  روباز بندر، همکاری گمرک  جهت اتصال مراکز توزین به وسیله تخصیص IP از جمله موضوعات پیشنهادی بود که به دنبال  ارائه گزارش کارشناسی مدیران این مجتمع بندری در حوزه های دریایی و بندری ارائه گردید و با حضور مدیران و نمایندگان دستگاه های ذیربط مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مصوبه هایی  برای تشریک مساعی در روند خروج کالا

همچنین در جریان این نشست مشترک پس از بررسی مشکلات و گلوگاه های بر سرراه خروج کالا به اتفاق آرا  مصوباتی تصویب گردید؛ تأمین کامیون طی روزهای آینده متناسب با میزان بار و خروج آن از بندر، بسیج امکانات توسط اپراتورارها و انبارها برای پاسخگویی مناسب به تعداد کامیون های متقاضی بار به منظور کاهش صف انتظار آنها، تجمیع آزمایش های  بهداشت و استاندارد، اخذ مصوبه خاص برای  محمولات روغن خوراکی  با هدف کاهش مدت زمان ماندگاری آنها، تشریک مساعی گمرک برای بهره گیری همزمان از حمل یکسره در کنار حمل به انبار در پای کشتی ها، هدایت بخشی از کشتی های سایز بزرگ به بنادر شهید رجایی و چابهار به منظور بهره گیری از ظرفیت انبارهای نگهداری آنها و هماهنگی بین صاحبان کالا و شرکت راه آهن برای افزایش سهم حمل و نقل ریلی  از جمله اهم مصوبه های این نشست مشترک بود.

شناسایی و احصاء گلوگاه های روند خروج کالاهای اساسی

محمد راستاد همچنین طی مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما پس از برگزاری این نشست مشترک با اشاره به حضور مدیران شرکت های  بازرگانی دولتی، پشتیبانی خدمات کشاورزی، گمرک ایران و نماینده مردم جنوب استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با توجه به حجم  بالای تخلیه کالای اساسی  از ابتدای سال جاری  تاکنون که به بیش از ۵/۲ میلیون تن  بالغ شده و رشدی بیش از ۷۰ درصد را نشان می دهد، ضرورت داشت که فرآیند ورود، تخلیه و خروج کالای اساسی تسریع شود  و شاهد افزایش بهره وری عملیات  در مجتمع بندری امام خمینی(ره) باشیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه خاطر نشان ساخت: در این فرآیند گلوگاه و مسائلی  وجود دارد  که به خوبی شناسایی و احصا شد و تصمیمات لازم در این نشست مشترک اتخاذ گردید تا برای اینکه بتوانیم به کمک همه ی بخش های مرتبط در آن روند تخلیه و ترخیص کالاهای  اساسی را افزایش بدهیم.

وی اظهار امیدواری کرد  با این هم افزایی و هماهنگی بین دستگاه های اجرایی شاهد  تسریع روند خروج  کالاهای اساسی  از این مجتمع بزرگ بندری باشیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *