مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‎تپه خبر داد:

آشنایی کودکان با شاهنامه فردوسی در موزه هفت‎تپه

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‎تپه از برپایی کارگاه آموزشی آشنایی با شاهنامه فردوسی ویژه کودکان 9 تا 13 سال در موزه هفت‎تپه خبر داد.

به گزارش خورنا و به نقل از روابط عمومی و امور بین‎الملل اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، عاطفه رشنویی امروز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت‎ماه ۹۸ با اعلام این مطلب اظهار داشت: موزه‎ها باید مرکز اشاعه فرهنگ و محلی برای تفسیر، معرفی و ارائه باشند.

او با بیان این‎که موزه هفت‎تپه موزه‎ای محلی و به عنوان نمایشگاه آثار تاریخی مکشوف از چغازنبیل و هفت‎تپه احداث شده است ادامه داد: در اطراف این موزه جوامع محلی گوناگونی زندگی می‎کنند که لازمه حیات موزه ارتباط این جوامع محلی اطراف با موزه است.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‎تپه تأکید کرد: بهترین راه‎حل برای ایجاد این ارتباط آن است که روزهای ملی‎ای‎ که در تقویم ملی ما موجود و دارای عناوین مختلفی هستند به صورت رویداد در موزه‎ها برگزار شوند.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه هدف پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‎تپه آموزش است و این پایگاه در صدد است که این آموزش را از کودکان آغاز کند و آنان را با فرهنگ این مرز و بوم در هر زمینه‎ای اعم از فرهنگ دینی، فرهنگ عرفی و فرهنگ تاریخی آشنا کند، تصمیم ما بر این است تا در سال ۲۰۱۹ باتوجه به شعار ایکوم (شورای بین‌المللی موز‌ه‌ها) که همانا “تأثیر موزه بر جوامع محلی اطراف” است، بتوانیم یک سری دوره‎های کوتاه‎مدت را برای جوامع محلی اطراف‎مان برپا کنیم.

رشنویی عنوان کرد: در این راستا، برپایی کارگاه شاهنامه‎پژوهی و شاهنامه‎خوانی، نخستین اتفاقی است که با آن به استقبال شعار روز جهانی موزه‎ها رفته‎ایم و قصد داریم این برنامه را به کل سال تعمیم دهیم.

او تأکید کرد: حال که روز جهانی موزه‎ها همگام و متقارن با روز ملی گرامیداشت زبان فارسی و حکیم ابوالقاسم فردوسی شده است، برآن شدیم تا از این فرصت شیرین در راستای آشتی کودکان ساکن در جوامع محلی اطراف‎مان با موزه استفاده کنیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‎تپه درخصوص این کارگاه آموزشی یادآور شد: این کارگاه به مناسبت گرامیداشت روز ملی فردوسی و زبان فارسی با ظرفیت ۴۰ نفر در روز پنج‎شنبه ۲۶ اردیبهشت‎ماه ۹۸ ساعت ۱۰ در محل موزه هفت‎تپه برگزار خواهد شد.