چغندرقند این محصول فوق استراتژیک را دریابید

شهرستان شوش علاوه بر اینکه در تولید گندم و ذرت رتبه اول در کشور را دارا می باشد در زمینه کشت چغندرقند پاییزه هم شهراول استان و کشور محسوب میشود.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان شهرستان شوش دانیال (ع) در همین رابطه بیان کرد : بیش از ۱۱ هزار هکتار چغندرقند پاییزه در مزارع خوزستان کشت شده است و به دلیل عملکرد بالا در شوش و مزیت اقتصادی آن خیلی سریع مورد استقبال کشاورزان قرار گرفت به طوریکه بیش از ۶ هزار هکتار حدود ۵۵ درصد از کشت استان در شهرستان شوش انجام شده است و مرحله جدید کشت از سال ۹۲ با انعقاد قراداد با کارخانه اصفهان شروع به کار کرد و در سال های بعد با ورود کارخانه هایی از جمله چهارمحال،قزوین،اسلام آباد بیستون ، نقش جهان و همدان به اوج رسید.

عبدالرحیم رحیمی نیا افزودند: خوشبختانه از سال گذشته کارخانه قند دزفول(شوش) راه اندازی شد و بخشی از کشت هم متعلق به این کارخانه است البته به دلیل سوء مدیریت میزان بازدهی کارخانه پایین بود که اکنون با تغییر مدیریت وضعیت روبه بهبود است.

وی افزود با وجود عملکرد و بازدهی بالا چغندرقند در شهرستان ،مسائل جانبی چغندرکاران را آزرده و این زنگ خطر دلسردی کشاورزان را در سال های آینده به صدا درآورده و زحمات همه دلسوزان وزارت خانه،سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و انجمن صنفی کشاورزان شوش و …. در راستای توسعه و تثبیت کشت این محصول استراتژیک بر اساس سیاست های کلان اقتصادی و افق ۱۴۰۴ جهت رسیدن به خود کفایی تولید شکر را به مخاطره انداخته است.

رحیمی نیا تصریح کرد : باید به تولید ارزش دهیم و دسترنج کشاورز را با قیمت واقعی خرداری کنیم اما متاسفانه قیمت خرید تضمینی محصولاتی مانند چغندرقند ،گندم ، ذرت و جو با توجه به نرخ بالای تورم و هزینه تولید بسیار پایین است و این تفاوت قیمت جز ضرر چیزی عاید کشاورزان نمی کند.

رحیمی نیا اظهار کرد کشاورز یک سال منتظر حاصل دسترنج و برداشت محصول است اما متاسفانه وجود مشکلاتی از جمله کمبود کامیون ، هزینه بالای حمل و …. کام کشاورز را تلخ میکند و همچنین با ورود به فصل برداشت محصول گذشت زمان و گرمی هوا دغدغه گندیدگی چغندرقند را بیشتر میکند.

وی تاکید کرد زمانی برای انتظار نداریم و از مسولین کشوری و استانی خواستار چاره اندیشی و اتخاذ تدابیر لازم جهت پشت سر گذاشتن این مسئله هستیم تا از هدر رفتن زحمات جلوگیری شود.

رحیمی نیا افزود مراتب فوق را پیش تر و به طور مکرر به مسئولین در سطح کشور و استان اعلام کردیم و تاکید کرد افزایش قیمت خرید چغندرقند می تواند کمکی برای جبران هزینه های چند برابری کرایه و دیگر مخارج باشد.

ایشان در پایان با توجه به مصرف بسیار کم آب چغندر پاییزه ، ضرورت به خود کفایی رسیدن در تولید شکر و جلوگیری خروج ارز برای واردات آن ،اشتغال زایی این محصول و …. با هشدار مجدد نسبت به کاهش شدید سطح زیر این محصول استراتژیک در صورت واقعی نشدن قیمت تضمینی ،عدم حل مشکلات و … خواستار سرعت عمل مسئولین در این زمینه شد.