ساخت بومی دستگاه مکنده صنعتی توسط برادران مخترع خوزستانی/کاهش ۶۰درصدی خروج ارز در سال حمایت از تولید ملی

در سالی که مقام معظم رهبری آن را سال حمایت از تولید ملی نام نهادند برادران بیژن زاده توانستند با ساخت دستگاهی بعنوان جاروی توربو وکیوم از خروج ارز از کشور به میزان ۶۰درصد جلوگری کنند که این امر در زمانی ارزش واقعی خود را میابد که متوجه تحریمهای خصمانه و سخت آمریکا علیه کشور عزیزمان باشیم لذا بر مسئولان واجب است که به طرح برادران خوزستانی و چنین طرح های بومی قدرتمند عانایت ویژه کرده و مخترعان آنان را بیش از پیش مورد عنایت خاص خود قرار دهند.

جاروی توربو وکیوم ساخته شده یک جاروی تولید خلأ است که با هوا کار می‌کند و اساس آن ایجاد فشار منفی مشابه عملکرد گردباد است، به این صورت که سیال با سرعت زیاد در یک محفظه می‌گردد و نیروی گریز از مرکز حاصل از هوای درون این محفظه را به جداره آن منتقل می‌کند و در مرکز آن فشار منفی ایجاد می‌شود.

محصول نهایی این مطالعات جاروی توربو وکیوم پرتابل است که به مکنده‌های “وکیوم‌کار” معروف هستند و تولید این نوع مکنده‌ها در انحصار چند کشور است و سیستمی که طراحی شده در کشور یک محصول “های‌تک” است که مهندسی معکوس نیست و دانش آن کاملاً در انحصار ایران است.

در این طرح فناوری مورد استفاده ارتقاء داده شده و دستگاه‌هایی که تا قبل از نوسانات ارزی وارد کشور می‌شود، ۲ تا ۳ میلیارد تومان قیمت داشت و با تولید این محصول، به میزان ۶۰ درصد از خروج ارز جلوگیری می‌شود.

با روشی که در این دستگاه به کار برده شده،دستگاه‌هایی با فشار منفی ۸۰۰ میلی‌بار و دبی مکش ۶۰۰۰ متر مکعب در ساعت ساخته شده که این مقادیر به سادگی قابل افزایش است. این افزایش تنها با کنار هم قرار دادن چند دستگاه امکان پذیر است و هزینه‌ای برای کاربر ندارد.

جاروی مرکزی از دیگر محصولات این فناوری است که این جارو علاوه بر سبکی و راندمان بالا، قیمت تمام شده آن نیز دارای مزیت رقابتی است.

طراحی و ساخت دستگاه لایروب برای صنایع فولادسازی از دیگر محصولات این پروژه مطالعاتی است و میتوان گفت که در واحد احیای کارخانجات فولادسازی چاهک‌هایی با دهانه‌های قطر کم و به عمق ۳۰ متر ایجاد می‌شود.

کاربرد این چاهک‌ها جدایش آب از گاز است و در فرآیند احیای گندله‌ها، گازی به آن تزریق می‌شود که این گاز همراه با منواکسید کربن است و این چاهک‌ها مانع از فرار منواکسید خواهد شد.

البته بعد از مدتی این چاهک‌ها گرفته می‌شوند و تاکنون راهکاری برای پاکسازی این چاهک‌ها وجود نداشته که با طراحی این دستگاه راهکاری برای این چالش ارائه شده است

همچنین این دستگاه وارد چاهک شده و اقدام به پاکسازی آن می‌کند زیرا هنگامی که گاز منواکسید کربن نشت کند، موجب مسمومیت کارکنان خواهد شد و پاکسازی آن موجب افزایش راندمان و بهره‌وری تولید در کارخانجات فولادسازی خواهد شد؛ چراکه گرفته شدن این چاهک‌ها، کاهش تولید را در صنایع فولادسازی در پی دارد.

میتوان استفاده از این فناوری را در آب شیرین‌کن‌ها از دیگر طرح‌های در دستور کار رادران مخترع خوزستانی نام برد و یادآور شد که علاوه بر آن مطالعاتی را برای استفاده از این فناوری در طراحی و ساخت دستگاه لایروبی مخازن سدها در دستور کار قرار خواهد گرفت که مطالعات آن توسط برادران بیژن زاده آغاز شده است.

همچنین این مخترعان جوان مطالعات خود را برای لایروبی پشت سدها آغاز کرده اند که با توجه به سیل ویرانگر اخیر اهمیت ان بیش از پیش احساس میشود لذا نیازمند توجه خاص مسئولان در سال حمایت از تولید ملی به طور محسوسی احساس میشود.

گفتنی است طرح برادران بیژن زاده در سال ۹۰ثبت اختراع شد و در سال ۹۱برگزیده جشنواره علم تا عمل گردید و در سال ۹۷ بعنوان پژوهشگران برتر استان خوزستان معرفی شد و در همان سال طرح این برادران خوزستانی بعنوان طرح برگزیده سی و دومین جشنواره خوارزمی انتخاب شد همچنین این طرح توانست مقام سوم پژوهش های کاربردی مکانیک در جشنواره خوارزمی را کسب کند و ثبت پتنت از ایالات متحده آمریکا را در سال ۲۰۱۶نصیب خود کرد.

در نهایت باید گفت حمایت از طرح های موفق این چنینی سبب میشود تا نخبگان و مخترعان نسبت به ادامه کار در کشور خود امیدوار شده و حتی سبب شکستن انحصارات محصولات کشورهای اروپایی و آمریکایی شوند و این امر در بی اثر کردن تحریمهای خصمانه مثمر ثمر واقع خواهد شد.

همچنین نباید غفلت ورزید که اگر شرایط فعالیت برای این مخترعان توانمد ایرانی فراهم نشود کشورهای پیشرفته در جهت جذب آنان با پیشنهاد امکانات فوق العاده مطلوب وارد عمل خواهد شد و سرنوشت آن نیز شاید به قیمت از دست دادن نیروی کار آمد و توانمند ایرانی تمام شود.