موسوی‌لاری: مجلس اختیارات ملت را به دولت تفویض کرده

خورنا: عبدالواحد موسوی‌لاری وزیر کشور دولت اصلاحات در روزنامه اعتماد نوشت: امروز ۹ آذرماه سالروز مشروطه و مجلس شورای اسلامی است. نامگذاری این روز و گره خوردن آن با مجلس به اعتبار نام شهید مدرس و سالروز شهادت این نماینده واقعی ملت در خانه ملت است. شاید پیوند خوردن نام مجلس و مدرس از این رو اهمیت دارد که ایشان به عنوان چهره‌یی بحق توانسته نظام پارلمانتاریستی و قانونگذاری ایران را معنا بخشد و به همین جهت شهید مدرس از دو منظر قابل تقدیر است:

۱- مدرس در مقوله قانونگذاری، استاندارد‌سازی و اتفاق نظر در وضع قوانین بسیار کوشید و در همه جلسات مجلس آن زمان به صورت فعالانه حضور داشت. حتی برخی قوانین مصوب آن زمان مانند قانون مدنی ایران چنان کامل بوده که برخی کارشناسان می‌گویند الحاقیه‌ها و اصلاحیه‌هایی که سال بعد به آن افزوده شد جامعیت قانون تدوین شده ابتدایی را ندارد.

۲- وجه دیگر مدرس که شاید از تبحر وی در قانونگذاری پررنگ‌تر به نظر آید، ‌وضع نظارات بر اداره امور جاری کشور است. مدرس و همراهان وی هم در شکل‌گیری دولت و هم در نظارت بر کارکرد دستگاه‌های اجرایی به صورت کامل حضور داشتند و در برابر مطامع بیگانگان، ‌دفاع جانانه‌یی از منافع ملی انجام دادند که نمونه آن جلوگیری از انعقاد قرارداد سال ۱۹۱۹ بود که می‌خواستند امتیاز بهره‌برداری نفت را به بیگانگان بدهند.

تاریخ گواه می‌دهد که مدرس و یاران او در مقاطعی در برابر اولتیماتوم‌های روس‌ها استقلال کشور را حفظ کردند. الگو قرار گرفتن مدرس به عنوان منتخب قدرتمند مردم در مجلس و مشروطه نشان می‌دهد اگر نمایندگان در جایگاه خود به عنوان حافظان استقلال کشور و همچنین وضع‌کنندگان قوانین، دقت کافی را به خرج دهند در پاسداری از این دو وظیفه خطیر سربلند خواهند بود. مدرس، ملک‌الشعرای بهار و… در همه مراحل حضورشان در مجلس از حقوق ملت دفاع کردند و نگذاشتند چه در زمان حضور رضاشاه به عنوان سردار سپه و چه انتقال قدرت از قاجار به پهلوی، عنان کار به دست نااهلان افتد و آنچه را به مصلحت جامعه بود بدون ترس و نگرانی مطرح می‌کردند.

نگاهی به کارنامه مدرس و تعیین ۹ آذرماه به عنوان یاد روز مجلس این پیام را دارد که هرگاه مجلس در وضع قوانین قدرتمند وارد شود و بر امور نظارت کامل داشته باشد، در تاریخ ماندگار خواهد بود. اگر امروز شاهد وقوع مسائلی چون اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، تباه شدن سرمایه و اعتبار ملی، هدر رفتن درآمد افسانه‌یی نفت طی هفت سال اخیر و بی‌بازده بودن آن برای جامعه هستیم و دیوان محاسبات کشور در گزارش‌های تفریغ بودجه سال ۸۹ اعلام می‌کند صدها تخلف از سوی دولت انجام شده است، ‌نشان می‌دهد مجلس ما در بعد قانونگذاری دقت نظر کافی و موثر را نداشته و به همین دلیل ساده اختیاراتی که مربوط به حقوق ملت می‌شود را به دولت تفویض کرده تا هر طور که می‌خواهند آنها را اجرا کردند. از طرف دیگر مجلس در وظیفه نظارت بر حسن اجرای قوانین نیز آنطور که باید اجرا نکرده و آن را بی‌اهمیت فرض کرده است.

چنین است که حتی در قانون هدفمندی یارانه‌ها که مهم‌ترین برنامه اقتصادی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، ‌اشکالات اساسی ایجاد و مجلس از عهده کنترل دولت ناتوان می‌شود. اینجاست که مشخص می‌شود اگر مجلس در جایگاه خود باشد و نمایندگان مانند شهید مدرس رفتار کنند و در وظیفه نظارت بکوشند، قطعا نابسامانی‌های امروز به وجود نمی‌آمد. پیش فرض حل همه مشکلات اقتصادی و اجتماعی امروز این است که نمایندگانی واقعی و منتخب مردم بر مسند امور قرار گیرند تا به صورت ملموس به حل مشکلات ملت بپردازند تا مردم نیز آنها را از خود بدانند و با وکلای خود همراهی کنند. در صورت وقوع چنین پیش‌فرضی است که نمایندگان در مقام قانونگذاری و نظارت می‌توانند مدرس‌وار وارد شوند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *