آب وارد شده به هتل قو تخلیه شد/ عملیات مرمت ادامه می‎یابد

 غلامرضا جلیلی‎نیا اظهار داشت: در پی جاری شدن سیل ماه گذشته در استان خوزستان و بالا آمدن سطح آب رودخانه کارون، مقدار بسیار زیادی آب از کف بنای تاریخی هتل قو و فاضلاب‎های آن بالا زد و بخش‎هایی از این بنا دچار آب گرفتگی شد.

او ادامه داد: پس از پیگیری‎هایی که انجام دادیم خوشبختانه توانستیم با همکاری شهرداری منطقه یک و صاحب ملک در اقدامی مشارکتی آب وارد شده به بنا را تخلیه کنیم و از این حیث خطری دیگر بنا را تهدید نمی‎کند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اهواز با بیان این‎که مرمت این بنای تاریخی با تأکید مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان از چندی پیش آغاز شده بود و قرار است در سال جدید نیز ادامه کند افزود: فاز اول مرمت هتل قو شامل ساماندهی و مرمت ستون‎ها، نجات بخشی و رفع خطر از بنا بود که به صورت اضطراری انجام شد و ظرف ماه‎های آینده مراحل بعدی نیز انجام خواهد شد.

وی از حل شدن مشکلات و اختلاف‎نظرهایی که میان میراث فرهنگی و مالک بنای هتل قو طی سالیان اخیر در راستای مرمت این بنا وجود داشت خبر داد و گفت: با تفاهمی که با مالک انجام شده، قرار است پس از مرمت کامل این بنا، با مشارکت بخش خصوصی و صاحب ملک از آن با کاربری گردشگری بهره‎برداری شود.

جلیلی‎نیا با اشاره به این ‎که هتل قو به مرمت‎های اساسی نیاز دارد و بخش‎های مختلف آن باید مرمت شوند بیان کرد: مرمت این بنا در فاز نخست به صورت کامل توسط اداره‎کل میراث فرهنگی استان انجام شد و این اداره‎کل به دنبال جذب اعتبارات بیشتر برای مرمت و ساماندهی این بنا در سال جدید است.

او با قدردانی از انجمن‎های مردم‎نهاد فعال اهواز گفت: این انجمن‎ها با حساسیت‎های خاصی که نسبت به مواریث فرهنگی شهرستان و استان دارند همواره ضمن منعکس و اطلاع‎رسانی نمودن مشکلات، کمک شایانی در حفظ موارث فرهنگی به ما می‎کنند.

بر اساس این گزارش، بنای تاریخی هتل قو یکی از زیباترین و شاخص‌ترین بناهای تاریخی اهواز به شمار می‌آید؛ بنایی مربوط به اواخر دوره قاجار به شماره ثبت ملی ۳۳۵۴ که با مساحت ۲۸۰۰ مترمربع در خیابان خسروی واقع شده است. در گذشته این بنا در ابتدا به عنوان هتل مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن به اداره بهداشت اهواز تحویل داده شد و مدتی بعد نیز به عنوان منزل مسکونی تغییر کاربری داد. هتل قو باتوجه به موقعیت مکانی، یکی از نقاط خوش‎منظره و مطرح در بافت قدیم شهر اهواز به حساب می‎آید. تندیس گچی الهه آناهیتا چنان هنرمندانه در این بنا رنگ‎آمیزی شده که باوجود گذشت حدود صدسال از عمر آن، در نظر هر بیننده‎ای جلوه‎گری می‎کند.