یوگا و ضرورت آن در زندگی

خورنا_ یوگا اعتقاد راسخ به وجود روح و بقاء آن دارد و قانون کار ما را یک قانون ازلی لایتغیر به حساب می آورد و به منظور رهائی از کارها، پاکسازی و تطهیر را ضروری می داند.

پرداختن به یوگا، نیازهای سلامت جسمی و آرامش درونی را مورد توجه قرار می دهد. یوگا ریشه در کشور هندوستان دارد و در اواخر سال ۲۰۰۰ توسعه یافت. یوگا به بهبود جراحات و بیماری ها کمک کرده و در کل توانمندی را تقویت می کند. از سوی افرادی که تمرینات یوگا را در سال های میانی و اواخر عمر، و با عیوب جسمی قابل توجه آغاز کرده اند، نتایج الهام بخش متعددی گزارش شده است. آنان توانسته اند قدرت، انعطاف پذیری، انرژی و سطحی از سلامتی را که گمان می کردند با سپری شدن دوران جوانی از بین رفته است، باز یابند. در یوگا درمانی، از حرکات یوگا، کنترل تنفس، آرام سازی، مراقبه، و تغذیه، جهت رهایی از فشارهای هیجانی و عضلانی، افزایش تمرکز، بالابردن سطح اکسیژن خون و همیاری جسم در بهبودی خود استفاده می کنند

در علوم پزشکی غرب، گسترش شناخت رابطه روح،جسم و ذهن به تمایل فزاینده ای به انجام تمرینات و سلامتی سنتی از قبیل یوگا منجر شده است یوگا فرایند کشف خود شناسی را در پی دارد و علاوه بر فوایدی فردی که برای افراد دارد، برای جامعه نیز می تواند مفید باشد. در واقع نمی توان گفت یوگا فقط یک ورزش بدنی است چون پژوهشهای علمی ثابت می کند که یوگا نه تنها بر جسم انسان تاثیر می گذارد، بلکه در تنظیم نیروی پرانیک یا انرژی حیاتی و جریان آن و همچنین بر ضمیر انسان نیز موثر می باشد.

یوگا علم حیرت انگیزی است که تفکر استدلال و منطق را در سطح عالی به انسان هدیه می کند. یوگا به معنی اتحاد است و منظور از یوگا اتحاد و یگانگی با وجود درونی است. برای رسیدن به این اتحاد تعداد حالات و وضعیت هایی وجود دارد که آسانا نامیده می شود که آنرا با حرکات یا تمرینات ژیمناستیک نرمشها و بدن سازی نباید اشتباه گرفت.

استفاده های درمانی یوگا

یوگا گذشته از افزایش میزان آرامش و احساس سلامتی و شادابی، به طور گسترده ای جهت رفع دردها و اضطراب هائی مورد استفاده قرار می گیرد که اغلب با بیماری های مزمن به خصوص بیماری های قلبی، دیابت، سردردهای میگرنی، افزایش فشار خون و آرتریت همراهند را کنترل کرده، استرس را کاهش دهد و کیفیت زندگی بیماران را ارتقاء بخشد سرطان سینه که در برنامه های کاهش استرس مبتنی بر مراقبه شرکت می کنند،عملکرد سیستم ایمنی و کیفیت زندگی خود را ارتقاء می دهند مطالعات متعددی تاثیر یوگا در تعدیل فاکتورهای خطر بیماری های قلبی-عروقی و ناتوانی بیماران انفارکتوس قلبی را نشان می دهند یوگا به تخفیف علائم آسم کمک کرده و تحمل مولتیپل اسکلروز را آسانتر می نماید به علاوه می تواند برای بیماران یائسه جانشین متناسبی برای هورمون درمانی باشد همچنین تمرینات منظم یوگا از افزایش وزن افراد دارای وزن طبیعی در دوره میانسالی جلوگیری کرده و به کاهش وزن افراد چاق نیز کمک تا اضطراب و استرس خود را بدون اتکاء به و درمان های پزشکی کنترل نمایند تمرین کنندگان حرکات یوگا اشکال کمتر و رضایت بیشتری از ظاهر خود و نیز کاهش اختلال در خوردن غذا را ابراز می دارند محققین کاهش میزان هیستامین سرم افراد مبتلا را نیز به یوگا نسبت می دهند.

یوگا و سایر سیستم های تندرستی

هدف از تمرین آساناهای یوگا، توسعه شخصیت جسمی، روانی و روحی است در صورتی که هدف از تمرینها رشته های مختلف ورزشی، حفظ سلامت و کسب قدرت بدنی از طریق تقویت جسم، عضلات و استخوانها است. تمرینات جسمی علاوه بر سرعت حرکت، نیازمند تنفس زیاد هستند. تمرینات ژیمناستیک، آکروبات و وزنه برداری برای اشخاص سالم و تندرست که تمایل دارند عضلات ستبر و در عین حال قابل انعطاف داشته باشند مناسب هستند و این حرکات که توأم با تنفس زیادند کار قلب و سیستم تنفسی را زیاد می کنند در نتیجه خستگی انرژی حیاتی را موجب می شوند. ورزشکار جوان در حین انجام تمرینات ورزشی خود را سالم احساس می کند اما با رشد تدریجی بدن و سیر زمان، اعضای بدن به علت کهولت، کارآیی خود را نسبت به وظایفی که دارند از دست می دهند. آنگاه دچار مشکلات تنفسی یا بیماریهای رماتیسمی می شود و این بدان علت است که بیشتر از حد معمول از محلهای ارتباط و اتصال استخوانها با هم استفاده شده، و عضلات نیز بیش از حد رشد کرده اند، از اینرو استحکام و سختی خود را از دست داده اند اند و شل شده اند. این تغییر سبب می شود که بافت عضلانی به چربی مبدل گردد.اگر یک جوان تمرینات ورزشی و بدن سازی را حتی برای یک ماه یا بیشتر قطع کند چربی زیادی در عضلات بیرون زده اش جمع می شود.تمرینات ژیمناستیک، وزنه برداری و سایر ورزش های بدنی برای تمام اشخاص میسر نیست زیرا افراد بیمار یا ضعیف، کودکان و افراد مسن مسلماً قادر به انجام این تمرینات نیستند و بنابراین رشته های ورزشی مذکور نمی توانند هیچگونه کمکی به این گروه از جهت بدست آوردن شادابی مورد نیاز بنمایند.

اما آساناها با این تمرینات به کلی فرق دارند چرا که جامع ترند و به تدریج با وانهادگی و تمرکز انجام می شوند. این خصوصیت که در تمرینات آساناها وجود دارد سیستم های درونی و بیرونی را تحت تأثیر قرار می دهد از اینرو سیستم اعصاب، غدد داخلی و اعصاب درونی و بیرونی تشویق می شوند که به طور صحیح عمل کنند. ضمناً آساناها اثر فیزیکی – روانی دارند و در بهبود ناتواناییها موثرند. علاوه بر آن آساناها فاقد محدودیت بوده اشخاص تندرست یا ناسالم، جوان یا پیر و کسانی که خود را برای تمرکز مدیتیشن آماده می کنند می توانند به تمرین آن ها بپردازند.

از دیگر ویژگی های آساناها این است که سطح سموم را در کل بدن کاهش می دهند علی رغم سایر سیستم ها که به افزایش سموم در بدن کمک می کنند.

تجهیزات یوگا

یوگا را در یک محیط آرام و خصوصی که به دور از پریشانی است باید انجام داد. اگر با افراد دیگری تمرین می کنید، دقت نمائید تا فضای آزاد و کافی داشته باشید تا بدون لمس یکدیگر، یا پرت شدن حواس خود و دیگران به تمرینات بپردازید. منظور از تجهیزات عبارت است از یک پتوی کوچک، حوله یا حصیر برای انجام برخی حرکات، لباس راحت و در صورت نیاز دمپائی یا جوراب های مناسب

یوگا در ایران

اگرچه بررسی های زیادی در مورد اثرات یوگا در بهبودی بیماران صورت گرفته است، اما مطالعات اندکی به این اثرات در مردم سالم پرداخته اند و در ایران هیچ مطالعه ای نه در بیماران و نه در افراد سالم در دست نمی باشد.

نتیجه گیری

ارتباط تنگاتنگ ذهن و بدن از مدتها پیش روشن بوده است و هدف یوگا به عنوان یک فلسفه زندگی در مشرق زمین تعادل رسانیدن این دو بوده و با افزایش توان سازگاری دستگاههای روانی، عصبی، ایمنی، شناختی و تعدیل سیستم عصبی خودکار و افزایش پایداری جسمی و مقاومت بدن و تعدیل سیستم ایمنی بر افزایش کیفیت زندگی و احساس سلامت کلی بدن تأثیر می گذارد.

با شناخت هر چه بیشتر روح، جسم و ذهن، دست اندرکاران سلامت به منظور کاهش استرس و ارتقاء سطح سلامتی به سمت درمان های جایگزین یا مکمل نظیر طب سوزنی، یوگا و مراقبه روی می آورند لذا به طور کلی نویسندگان چنین نتیجه گیری می نمایند که یوگا به عنوان معرفتی جامع نگر برای بهبود وضع سلامت جسمی،روانی و اجتماعی و ارتقاء احساس سلامتی افراد سالم بایستی در آموز شهای پزشکی جامعه نگر مد نظر قرار گیرد.

به قلم پروانه شریفی فر، مربی و رئیس کمیته یوگا،هیئت ورزشهای همگانی شهرستان اندیمشک

انتهای پیام/