استاندار خوزستان:

بیش از ۱۲۰۰ دانش آموز کم برخوردار خوزستانی بورسیه تحصیلی می‌شوند

استاندار خوزستان با بیان اینکه یک‌هزار و ۲۵۰ نفر از دانش‌آموزان استان شرایط لازم برای دریافت بورس تحصیلی را به دست آورده‌اند اظهار کرد: این بورس تحصیلی به دانش‌آموزان مقطع اول و متوسطه مناطق محروم، روستایی، عشایری و حاشیه شهرها تعلق می‌گیرد و نه تنها در ایجاد انگیزه برای دانش‌آموان می‌تواند تاثیر داشته باشد بلکه باعث پیشرفت تحصیلی آن‌ها نیز خواهد داشت.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا در نخستین جلسه شورای آموزش و پرورش استان خوزستان در سال ۹۸ که امروز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد غلامرضا شریعتی با بیان اینکه مشکلات و مسائل مربوط به سیل اخیر بر کسی در کشور پوشیده نیست اظهار کرد: در این سیل اخیر تمامی دستگاههای اجرایی، نیروهای مسلح و بویژه مردم ایران دست به دست هم دادند و وارد میدان شدند و توانستند این مشکل را به نحو مطلوبی تاکنون کنترل و مدیریت کنند.

استاندار خوزستان اضافه کرد: البته اگر‌چه در حوالی خرمشهر به علت آبی که از سمت طلاییه و تالاب هورالعظیم وارد شده است ما هنوز با مقداری آبگرفتگی مواجه هستیم و در حوضه کرخه نیز با توجه به اینکه خروجی آب را از دو روز گذشته توانسته‌ایم کاهش دهیم امیدوارم ظرف چند روز آینده شرایط نیز در این مناطق هم روز به روز بهتر شود. البته این پایین آوردن آب تقریبا نزدیک به حالت مطلوب است و امیدواریم که بتوانیم برطبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این مناطق را نیز ظرف چند روز آینده به طور کامل از آب خارج کرده و به حالت عادی بازگردانیم.

وی خاطرنشان کرد: در طول یک هفته گذشته به تمامی دستگاههای اجرایی تاکید کردم که همانند زمان سیل تمام امکانات خود را برای خارج کردن زمین های مردم از زیر آب مجددا بسیج کنند تا با این کار شرایط زمین‌های کشاورزی برای کشت تابستانه مهیا شود.

شریعتی آموزش و پرورش خوزستان را یکی از دستگاههای موثر در کار امدادرسانی در حادثه سیل‌اخیر دانست و توضیح داد: این دستگاه اجرایی استان نه تنها تمامی مدارس و سالن‌های خود را که در ابتدای سال برای مهمانان نوروزی مهیا کرده بود در اختیار سیلزدگان قرار داد بلکه کلیه پرسنل آن نیز به طور تمام وقت در امداد‌رسانی و بهبود شرایط سیل‌زدگان پای کار بودند.

شریعتی عنوان کرد: برطبق گزارش اداره‌کل نوسازی مدارس در حدود ۱۰۴ مدرسه در مناطق سیل‌زده استان دچار آسیب‌جدی شده‌اند که از این تعداد ۵۰ مدرسه، به تخریب و‌ نوسازی کامل و مابقی آنها نیز به تعمیر و بازسازی نیاز دارد.

استاندار خوزستان ضمن اشاره به جشنواره خیرین مدرسه ساز گفت: در این جشنواره که هفته گذشته در تهران برگزار شده بود خیرین پذیرفتند که از خسارت ۴۰۰ میلیارد تومانی که به مدارس کشور وارد شده است در حدود ۲۱۰ میلیارد تومان آن را برای ساخت مدارس تقبل کنند.

وی ادامه داد: همچنین وزارت نفت نیز تقبل کرد که مدارس و خانه‌های بهداشت موجود در مناطق نفت‌خیز استان را به کل مورد بازسازی و تعمیر قرار دهد که بر این اساس به استثنای شوش، شعیبیه و شوشتر بقیه مناطق استان خوزستان شامل این تصمیمات وزارت نفت می‌شوند.

شریعتی ضمن اشاره به جبران عقب‌ماندگی‌های آموزشی دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده گفت: خوشبختانه آموزش و پرورش از همان روزهای ابتدایی سیل به این حوزه ورود کرده است و در مناطق مختلف استان مدارسی را در این رابطه دایر کرده است زیرا به دلیل نزدیکی به کنکور این مسئله باید هرچه سریعتر در دستور کار قرار می‌گرفت البته با همکاری صداوسیما کلاسهای جبرانی نیز از طریق شبکه استانی در حال پخش است.

استاندار خوزستان گفت: در بحث سیل اخیر ۲۰۵ معلم آسیب نیز دیده‌اند که لازم است از طریق مختلف مثل کمکهای خیرین، نفت و غیره به مشکلات آنها هم رسیدگی شود.

وی در ادامه از ۱۰ استان معین خوزستان در حادثه سیل اخیر تقدیر و تشکر و افزود: این همیاری های ملی که در حادثه سیل اخیر به وقوع پیوست در واقع تبلوری باشکوه از سرمایه‌های اجتماعی کشور به حساب می‌آید بطوریکه می‌توان گفت بعد از هشت سال جنگ تحمیلی تا این حد جلوه یک ملت را در یک بحرانی کشور ندیده بودیم.

شریعتی یادآوری کرد: تا قبل از مسئله سیل اخیر همه نگران آسیب به سرمایه‌های اجتماعی کشور بودند. همه می‌گفتند این سرمایه‌های اجتماعی در حال کاهش است و این یک نگرانی جدی است که ممکن است کشور را در معرض خطرهای جدی قرار ‌دهد و باید هرچه سریعتر در این زمینه برنامه ریزی‌هایی کرد و حقیقتا این قضیه نیز تاحدی درست بود ولی در حادثه سیل اخیر یکی از دستاوردها و برکاتی که بدست آمد همانا بالا رفتن سرمایه‌های اجتماعی کشور بود.

استاندار خوزستان عنوان کرد: در سیل اخیر به معنای کلمه همبستگی اجتماعی یک ملت دیده شد که جا دارد خیلی از کسانی که به بحث‌های قومی و اتهامات نادرست تبعیض دامن می‌زنند به این جلوه‌های باشکوه همبستگی ملی هم نگاهی بکنند. همبستگی که طی آن پیر و جوان، مرد و زن یک کشوری بدون هیچ‌گونه چشم داشتی و تنها به شکل ملتی که بر تمامیت ارضی خود تاکید می‌کند برای کمک به هموطنان سیل‌زده خود پای کار آمدند.

وی ضمن اشاره به حضور پرشکوه جوانان کشور برای کمک‌رسانی در حادثه سیل اخیر گفت: جوانان نیز به خوبی نشان دادند که آنها هیچ کم و کسری از جوانان قدیم این مملکت که هشت سال جنگ را اداره کردند، ندارند. این جوانان نشان دادند که همیشه آماده‌اند تا برای کشور و دین خود ایستادگی کنند.

شریعتی در ادامه با بیان اینکه مردم در این حادثه به خوبی نشان دادند که خوزستان وطن دوم آنهاست اظهار کرد: واقعا همه مردم به خصوص جوانان کشور در این سیل نمره عالی گرفتند و بسیاری از تحلیلهای کارشناسان را زمین زدند و نشان دادند که برای کشور خود از هیچ از خودگذشتگی دریغ نخواهند کرد. این حرکتها باید پاس داشته شود و در جهت حفظ و سیانت از آنها نیز حرکت کنیم.

استاندار خوزستان سیاست دولت و‌حاکمیت را حفظ کرامت انسانی و برقراری عدالت اجتماعی دانست و گفت: به کسانی که با تحلیل‌های قومی به طرحهای دولتی اتهام می‌زنند متذکر ‌شوم که اقدامات انجام شده در جهت اصلاح و بهبود شرایط عدالت اجتماعی را هم در نظر بگیرند و به آنها نیز اشاره بکنند.

وی تصریح کرد: در همه بخش‌ها و به خصوص در آموزش و پرورش، طرح‌هایی برای گسترش عدالت اجتماعی صورت گرفته است که از آن نمونه می‌توان به طرح شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل، بورس تحصیلی به دانش‌آموزان بی‌بضاعت، مدارس مجازی جهت دختران تارک تحصیل و غیره اشاره کرد.

شریعتی در ادامه با بیان اینکه یک‌هزار و ۲۵۰ نفر از دانش‌آموزان استان شرایط لازم را برای دریافت بورس تحصیلی به دست آورده‌اند اظهار کرد: این بورس تحصیلی به دانش‌آموزان مقطع اول و متوسطه مناطق روستایی، عشایری و حاشیه شهرها تعلق می‌گیرد و نه تنها در ایجاد انگیزه برای این دانش‌آموان می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد بلکه رابطه مستقیمی نیز با پیشرفت تحصیلی آن‌ها خواهد داشت.

استانداز خوزستان در پایان ضمن بیان این مطلب که ما متعهد به جبران خسارت مردم هستیم عنوان کرد: سیل علیرغم خسارات فراوانش ولی یکسری برکاتی نیز داشته است زیرا در عرض یک یا دو ماه، نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ میلیارد مکعب آب را به کشور وارد کرده است. لذا از این پس ما باید در طرح‌ها و مهندسی‌ها طوری برنامه‌ریزی کنیم که خسارتهای احتمالی آینده را به حداقل برسانیم یعنی کارهایی را به صورتی انجام شود که در صورت بروز سیل نه تنها حداقل خسارت داشته باشیم بلکه با هدایت آب آن به مناطقی که نیاز به آب دارد حداکثر استفاد را نیز از آن بریم.