مدیرکل راهداری استان خوزستان عنوان کرد:

ﺟﺎﺩﻩ آبادان – ﺍهواز ﻣﺮﮔﺒﺎﺭ ﺗﺮﯾﻦ ﻣﺤﻮﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﯽ خوزستان در نوروز ۹۸

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان گفت: در نوروز سال ۹۸ جاده آبادان- اهواز با پنج فقره تصادف فوتی و جرحی مرگبارترین محور ارتباطی استان خوزستان شد.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا در نخستین جلسه کمیسیون ایمنی راههای استان خوزستان که امروز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۹۸ در محل سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد غلامعباس بهرامی‌نیا گفت: تعداد دوربین های تخلفات جاده‌ای در خوزستان ۴۳ دوربین است که ۲۳ تای آنها عملیاتی و مابقی در حال آماده‌سازی است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان با بیان اینکه سال گذشته در حدود ۱۷ هزار و ۱۸۳ نفر در کل کشور جان خود را در اثر تصادفات جاده‌ای از دست داده‌‌اند اظهار کرد: میزان تلفات جاده‌ای منجر به مرگ کشور در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ در حدود ۱/۲ درصد و میزان تصادفات منجر به جرح نیز در حدود ۹/۴ درصد افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: سال گذشته در حدود ۸۴۸ نفر در اثر تصادفات جاده‌ای در خوزستان جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد ۵۸۰ نفر آن مربوط به تصادفات برون شهری و روستایی بوده و مابقی آنها نیز هم در اثر تصادفات درون شهری جان خود را از دست داده‌اند.

بهرامی‌نیا گفت: در فروردین پنج سال گذشته بیشترین میزان تصادفات رانندگی با خودرو سواری در اهواز و شمال خوزستان به وقوع پیوسته است. بطوریکه محورهای اهواز – آبادان و اهواز – اندیمشک بیشترین میزان تلفات را در این زمینه داشته‌اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان ادامه داد: همچنین بیشترین میزان تصادفات رانندگی با موتورسیکلیت نیز در اهواز و شمال خوزستان به وقوع پیوسته است و شهرستان اندیمشک هم از این لحاظ در خوزستان رکوردار است.

وی عنوان کرد: در خوزستان بیشترین میزان تصادفات عابر پیاده در فروردین ماه پنج سال گذشته در اهواز و ایذه به وقوع پیوسته است و در این مدت بیشترین میزان تصادفات مربوط به کامیون‌ و تریلر نیز در محورهای اهواز – اندیمشک و اهواز – هفتکل صورت گرفته است.

بهرامی نیا ادامه داد: همچنین بیشترین تعداد تصادفات با وانت‌بار نیز در شهرستانهای اندیمشک و دزفول به وقوع پیوسته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان گفت: پراکندگی کل تصادفات رانندگی در خوزستان نشان می‌دهد که در فروردین ماه پنج سال گذشته بیشتر میزان تصادفات در اهواز و در مناطق جنوبی و غربی استان رخ داده است.

وی از کاهش روند تلفات جاده‌ای خوزستان ( برون شهری و روستایی) طی پنج سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: علیرغم سال ۸۹ که میزان تلفات جاده‌ای استان در حدود ۸۸۲ نفر بوده است این رقم در سال ۹۷ به ۵۸۰ نفر کاهش یافته است.

بهرامی نیا افزود: البته میزان تلفات تصادفات جاده‌ای خوزستان در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ به تعداد سه نفر یا پنج دهم درصد رشد داشته است که این رقم در کل کشور رشدی برابر با ۲/۸ درصد داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان با بیان اینکه استان خوزستان جز هفت استان کشور از لحاظ تعداد تلفات جاده‌ای است اظهار کرد: البته این معیار درستی نیست زیرا خوزستان نه تنها راههای بیشتر بلکه جمعیت بیشتری نیز نسبت به بسیاری از استانهای بالادستی خود در این آمار دارد.

وی عنوان کرد: خوزستان در شاخص تلفات جاده‌ای نسبت به طول راهها در بین ۳۱ استان کشور رتبه ۲۷ و‌ در نسبت تلفات جاده‌ای به میزان تردد جاده ای رتبه ۲۲ کشوری را دارد.

بهرامی‌نیا گفت: سال گذشته تعداد افراد فوتی‌ در محل تصادف به مراتب بیشتر از محل بیمارستان بوده است یعنی میزان این فوتی ها در محل حادثه ۴۵ درصد و در بیمارستان ۴۳ درصد بوده‌اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان ییان کرد: ۲۸ درصد تلفات جاده‌ای خوزستان در سال گذشته مربوط به موتور سیکلیت‌ها و ۵۳ درصد دیگر نیز متعلق به خودروهای سواری است.

وی اظهار کرد: در سال ۹۷ در حدود ۳۸ درصد تصادفات استان خوزستان در ۱۰ محور اهواز -اندیمشک، اهواز – سربندر، آبادان – اهواز، ایذه – دهدز، اندیمشک – شاوور، دزفول – شوشتر، مسجدسلیمان – اندیکا، آزاد راه خلیج فارس، امیدیه – دیلم و سربندر- رامشیر رخ داده است.

بهرامی‌نیا محور اهواز -اندیمشک را با ۵۷۶ مورد تصادف در سال ۹۷ رکوردار بیشترین میزان تصادف در استان خوزستان دانست و افزود: این محور در سال ۹۷ با ۴۳ نفر فوتی و محورهای امیدیه – دیلم و سربندر- رامشیر با ۷ نفر فوتی به ترتیب دارای بیشترین و کمترین میزان تلفات جاده‌ای در استان خوزستان بوده‌اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان با بیان علت اصلی بیشتر تصادفات استان در سال ۹۷ عدم توجه به جلو بوده است اظهار کرد: سال ۹۷ سهم سواری‌ها در تصادفات رانندگی افزایش و موتور سیکلیت، وانت و کامیونها کاهش یافته است.

وی ضمن اشاره به رتبه دوم کشوری استان خوزستان از لحاظ تصادف با موتورسیکلیت گفت: ۳۸ درصد تصادفات استان خوزستان مربوط به موتورسیکلیت و ۱۲ درصد نیز به عابرین پیاده اختصاص دارد

بهرامی‌نیا در مورد میزان تلفات جاده‌ای استان خوزستان در نوروز سال ۹۸ اظهار کرد: علیرغم سال ۹۷، که پر تصادف‌ترین محور جاده‌ای استان مربوط به اهواز – اندیمشک بوده است در سال ۹۸ محور آبادان – اهواز حائز این رتبه گردید.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان گفت: عدم توجه به جلو و خستگی، سرعت غیر مجاز، انحراف به چپ و نیز واژگونی خودرو از جمله علل اصلی تصادفات جاده‌ای استان در نوروز ۹۸ بوده است.

وی عنوان کرد: در نوروز امسال ۶۴ فقره تصادف منجر به فوت و جرح در راه های خوزستان رخ داده که ۵۲ فقره آن در راه های اصلی و مابقی آن نیز در راه های فرعی و روستایی استان به وقوع پیوسته است.

بهرامی نیا بیان کرد: براساس آمار پزشکی قانونی استان خوزستان در طرح نوروزی امسال که از ۲۵ اسفند ۹۷ تا ۱۷ فروردین ۹۸ اجرایی شد در حدود ۳۶ نفر در تصادفات راه‌ های برون شهری و روستایی استان خوزستان جان خود را از دست دادند که این آمار نسبت به مدت مشابه در نوروز گذشته یک کاهش ۱۵ درصدی تلفات را نشان می‌دهد.

مدیرکل راهداری خوزستان ادامه داد: ۳۳ درصد تصادفات نوروز ۹۸ در پنج روز اول، ۲۵ درصد در پنح روز دوم، ۲۵ درصد در پنح روز سوم و نهایتا ۱۷ درصد نیز در هفته آخر طرح نوروزی به وقوع پیوسته است.

وی بیان داشت: پراید مقصر اصلی ۲۰ درصد از تصادفات خودروهای سواری استان در ایام نوروز امسال بوده و ناوگان عمومی سنگین استان نیز شش فقره تصادف بدون فوتی داشته است.

بهرامی‌نیا گفت: در نوروز سال ۹۸ محور آبادان- اهواز با پنج فقره تصادف فوتی و جرحی مرگبارترین محور ارتباطی استان خوزستان شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان عنوان کرد: در طرح نوروزی امسال خودرهای سواری با ۵۱ درصد بیشترین سهم تخلف را در تصادفات داشته‌اند که در این بین سهم سواری پراید با ۲۰ درصد تخلف از بقیه بالاتر است.

وی ادامه داد: همچنین موتور سیکلیت ها با ۲۶/۵ درصد، عابرین پیاده با ۱۱ درصد، وانت‌بارها با هشت‌درصد و کامیونها نیز با چهار درصد به ترتیب بیشترین سهم تخلف را در تصادفات نوروزی استان در سالجاری داشته‌اند.

بهرامی‌نیا در پایان در مورد علل اصلی وقوع حوادث جاده‌ای استان در نوروز ۹۸ گفت: ۴۱ درصد این تصادفات ناشی از عدم توجه به جلو و خستگی، ۲۳ درصد به علت تجاوز از سرعت مجاز و ۱۶ درصد نیز ناشی از انحراف به چپ وسیله نقلیه بوده است.