خلاصه از پویش ملی جوانان

شط را به گریه انداختیم اما ما گریه نکردیم مقاومت کردیم

این است تمام کلامی که ما اعضای پویش مردمی جوانان دوشادوش و هم‌صدا با مردمی که گرفتار بحران سیل در خوزستان شده بودند، در این روزها سعی بر آن انجام داشته‌ایم.

پویشی که اعضایش از جوانان فعال همچون فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و دانشجویان، فعالین اجتماعی و همچنین فعالین رسانه‌ای هستند و در همان روزهای ابتدایی شکل گرفت، توانستند با یاری مردم، در طول چند هفته‌ای که از شروع بحران سیل در خوزستان می گذرد، با پوشش دادن بیش از ۵۰ نقطه‌ی بحرانی کاری ماندگار رقم زنند.

شیوه‌ی عملیاتی پویش به طور خلاصه به این شکل بود:
فرخوان گسترده‌ی جذب نیرو، تشکیل تیم‌های مختلف از افراد با تجربه در امر امدادرسانی برای ارزیابی و نیازسنجی روزانه‌ی مناطق درگیر سیل، گزارش این تیم به تیم‌های پشتیبانی و روابط عمومی پویش که وظیفه‌ی جذب کمک‌های مردمی و هماهنگی با سازمان هلال احمر برای جلوگیری از موازی‌کاری را به عهده دارند، بسته‌بندی اقلام رسیده از طرف مردم به انبار پویش با توجه به گزارش تیم ارزیابی، اعزام گروه‌های پخش اقلام در بین مردم به مناطق بحرانی، اعزام تیم پزشکی و دامپزشکی به مناطقی که تیم ارزیابی گزارش خطر بیماری برای مردم و دام‌هایشان را داده‌اند، اعزام تیم‌های فرهنگی و سرگرمی به کمپ‌ها با محوریت رسیدگی به کودکان و تلاش برای دور کردن آنان از فضای تأسف‌بار بحران با برگزاری برنامه‌های مناسب، هماهنگی با بزرگان و معتمدین محلی در روستاها و مناطق سیل‌زده برای امداد رسانی بهتر، تلاش برای رساندن صدای رنج‌های مردم گرفتار با بهره‌گیری از مهارت‌های فعالین رسانه‌ای و فضای مجازی، و همچنین بسیاری از نیروهای داوطلب مردمی هم به درخواست هلال‌احمر برای کمک به بسته‌بندی اقلام به این نهاد معرفی شدند.

پویش مردمی جوانان در هفته‌های گذشته با توجه به بحرانی بودن شرایط و همچنین کمبودها، به یاری مردم شتافت و هر آن چه در توان داشت، انجام داد و اینک که رودخانه‌های خروشان خوزستان عزیزمان، در مسیر آرام گرفتن و فروکش کردن هستند، و دولت هم بر اساس مشاهدات ما در انجام وظیفه‌ی قانونی خود در جهت رسیدگی به مشکلات مردم در مناطق سیل‌زده توان کافی و لازم را دارد، ما اعضای پویش مردمی جوانان سطح فعالیت خود را در منطقه کاهش داده و با رصد عملکرد دولت و نهادهای رسمی در روزها و هفته‌های آینده کم‌کاری و ناکارآمدی‌ها را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد و صدای مردم عزیزمان و مشکلات‌شان خواهیم بود. بدیهی‌ست در مواردی که نیاز فوری به امدارسانی در برخی مناطق یا در هفته‌های آینده نیاز به سازندگی باشد هم اعضای پویش بدون درنگ به یاری مردم خواهند شتافت.
لازم به ذکر است که اعضای این پویش، با خود پیمان بسته بودند که تنها به فکر یاری رساندن به مردم باشند و در صحنه‌ی عمل دست هم‌نوع خود را فارغ از قومیت، عقیده، و هر تفاوت ساختگی دیگر بگیرد و تلاش پشت میز نشینان برای مصادره‌ی این پویش مردمی را برای بهره‌برداری‌های سیاسی و انتخاباتی ناکام بگذارد، امید که موفق بوده باشیم.

در پایان تشکر می‌کنیم از تمامی کسانی که ما را در پویش مردمی جوانان یاری نمودند. در نظر ما، ارزش عمل و تلاش تک تک اعضای پویش مردمی جوانان یکسان است، چه آنان که شبانه‌روز کنار مردم در روزهای ابتدایی سیل، بر سیل‌بندها عرق ریختند و در روزهای پس از آن سوار بر قایق، اقلام مورد نیاز مردم را به مناطق رساندند و چه آنان که از سراسر کشور و حتی از خارج کشور، کمک نقدی و غیرنقدی کردند و پویش را امین خود دانستند.
امیدواریم که مردم ایران عزیزمان و هر انسانی در هر جای دنیا، هیچ‌گاه گرفتار مصیبت نشود و آرزوی شادی، سلامتی و صلح را برای تمامی انسان‌ها داریم.

شکراله کلاه‌کج
به نمایندگی از اعضای پویش مردمی جوانان