حواشی تشکیل خانه مطبوعات و رسانه در منطقه آزاد اروند

خورنا:  “عباس مدحجی” خبرنگار و فعال رسانه‌ای نسبت به حواشی پیش آمده پیرامون انتصاب هیئت مؤسس خانه مطبوعات منطقه آزاد اروند از سوی مدیر اداره‌کل ارشاد سازمان منطقه آزاد اروند واکنش نشان داد:

 

 

 

 

 

.

 

 

وی در یادداشت منتشره خود در “خرمشهرما” آورده است: باتوجه به بحثها ، پرسشها و حواشی ایجاد شده نسبت به موضوع انتصاب تعدادی از افراد اهل رسانه به عنوان هیئت مؤسس خانه مطبوعات منطقه آزاد اروند ، ذکر چند نکته را لازم میدانم:

بحث تاسیس خانه مطبوعات منطقه آزاد مدتهاست توسط چند گروه مختلف رسانه ای درحال پیگیری ست و پس از طی موانع بسیار مطلع شدیم قرار است به سرانجام برسد. به شخصه تا لحظه دریافت حکم ، هیچگونه اطلاعی از تصمیم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند برای انتصابم به عنوان “عضو هیئت موسس” نداشتم. پس از اولین جلسه، اساس کار را خیر دیدم و به قصد کمک به تعالی مطبوعات و رسانه منطقه به قدر توان این مهم را پذیرفتم.

در اولین جلسه با مطالعه اساس نامه تیپ کشوری خانه مطبوعات ، هیئت موسس به اتفاق آرا مقرر کرد تک تک اعضا اساس نامه را مطالعه کرده و در راستای امکان تغییر برخی بندهای آن جهت بهره برداری در منطقه آزاد اروند تحقیق و تفحص کنند و طبق اساس نامه هزینه های حق موسس(هر نفر حداقل ۲۰۰هزار تومان) را پرداخت نمایند.

در بررسی های اولیه متوجه شدیم اگر بندها تغییر نکنند خیلی از افراد فعال خرمشهر و آبادان قادر به عضویت رسمی نخواهند بود. شرطهایی مثل سابقه ی بیمه ی رسانه ای ، عدم اشتغال در دولت ‌، مدرک تحصیلی کارشناسی به بالا و قس علی هذا راه را بر عضویت خیلی از فعالین واقعی رسانه میبست. درحال بررسی راههای تغییر این شرایط بودیم که شائبه ی نحوه ی انتصاب اعضا مطرح شد و در نهایت مقرر شد تا رفع کامل ابهام در این بخش و مشاوره با مدیران وزارت ارشاد و صدور رای نهایی وزارت ،
(در تحقیقات مطرح شد که هیئت مؤسس اول میتواند انتصابی باشد) حکم این پنج نفر از “اعضای هیئت مؤسس” به “اعضای پیگیر تشکیل هیئت مؤسس” تغییر کند.

با این حال و حتی با تغییر حکم ، چون هدف را خدمت به فضای رسانه ای این دوشهر میدانستم ، ادامه تلاش را برای بستر سازی تشکیل خانه مطبوعات و رسانه واجب دانستم. از سویی دیگر هرکس که اساس نامه را کامل مطالعه کرده باشد بخوبی میداند که پس از عضوگیری و انتخاب هیئت مدیره توسط اعضا ، هیئت موسس هیچ نقشی نخواهد داشت و کان لم یکن تلقی خواهد شد و حتی هزینه های تاسیس هم مسترد نخواهد شد.

امادر توضیح حواشی ایجاد شده هم ذکر چند نکته خالی از لطف نیست:
قطعا نقد و طرح پرسش اغلب اهالی رسانه نسبت به نحوه و چرایی انتصاب به حق بوده و مسئول عامل به انتصاب میتواند با ذکر دلایل خود از عملکرد خود دفاع کند. برخی قلم های شریفی دست به نقد بردند که مغرض خواندن آنها بی انصافی ست و به شخصه خود را به عنوان عضو ناچیز جامعه رسانه موظف به پاسخ به آنها میدانم و حتی در گامی فراتر باید عرض کنم خیلی از این اساتید از بنده به حضور در هیئت مدیره و مؤسس اولی ترند. نقد تخصصی و منصفانه آنها را پاس میدارم.

اما برخی از موج سواران و روزی نامه نگاران(و نه روزنامه نگاران) بدون اطلاع دقیق از مطلب و اساس نامه و صرفا جهت اعتراض به عدم انتصابشان یا مشکل شخصی با برخی منتصبان ، انتقادهایی نامنصفانه و آشکارا مغرضانه ارائه کردند که نه شرط اخلاق است و نه ایمان. البته نقش برخی رقابتهای درون سازمانی را نمیتوان نادیده گرفت . در شرایطی که برخی قسمتهای سازمان منطقه آزاد اروند بعلت رقابت ناسالم باهمدیگر ،موضوعات مختلف را دستاویز تخریب هم قرار میدهند ، افرادی که ناخواسته وارد این رقابت میشوند ، تخطئه میشوند.

و در آخر ، قطعا هیئت رئیسه ای که انتخاب خواهد شد باید بداند در بهترین حالت ضمن پذیرش انتقادات بحق و ناحق ، عضوگیری و فرآیند انتخابات را برعهده خواهد داشت و به محض تعیین هیئت مدیره در خانه مطبوعات حل خواهد شد.

عباس مدحجی
خبرنگار و فعال رسانه‌ای در حوزه منطقه آزاد اروند

 

 

 «عباس مدحجی» خبرنگار و فعال رسانه‌ای همچنین در گفت‌وگو با «اروند امروز» به بیان برخی موارد یک انتصاب و لغو آن پرداخت؛ برخی از محتواهای این گفت‌وگو به شرح ذیل است که می‌خوانید.

گفته بودند جلسه مربوط به مطبوعات است، اما از محتوای دقیق جلسه بی‌اطلاع بودم و در جلسه بود که از موضوع انتصاب مطلع شدم. یکی از منصوبین هم مانند بنده از محتوای جلسه بی‌اطلاع بود و حتی در جلسه غیبت داشت و بعد از اتمام جلسه، تلفنی موضوع را به وی اطلاع دادم.

احکام هیئت مؤسس از پیش آماده بودند، فرصتی برای تأمل در این‌باره نبود، فعل را نیکو دیدم و از آنجا هم که بنده علاقه داشتم تا در تسریع روند تشکیل خانه مطبوعات دخیل باشم همکاری را به قصد کمک به تسهیل روند پذیرفتم. قطعاً تحقق منافع اهالی رسانه حتی هیئت مؤسس در گرو تصمیم جمعی است و نه صرفاً در یک جمع ۵ نفره. برای پیگیری تشکیل خانه مطبوعات به‌عنوان مطالبه عمومی جامعه رسانه‌ای کاملاً جدی بودیم. قطعاً پیگیری این مطالبه صنفی هیچ منافاتی با ذات کارکردهای رسانه‌ای و رویکردهای انتقادی نداشت. معتقدم هرگونه مسؤلیت انتصابی یا انتخابی در خانه مطبوعات منافاتی با نقد به عملکرد دستگاها و مدیران و حتی خود سازمان منطقه آزاد یا خانه مطبوعات ندارد.

غیرقانونی اعلام شدن احکام از سوی مشاور رسانه‌ای مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش از اعلام آن به هیئت مؤسس بود، به‌نظر می‌رسد «قنواتی» تلاش داشت فضا را بدون تنش و حاشیه پیش ببرد اما متاسفانه پیکان انتقادات بسوی اعضای هیئت مؤسس قرار گرفت درصورتی که ما یا حداقل بنده نه در این انتصاب نقش داشتم نه اطلاع. تمام این موضوعات در انتصاب پنج نفر از اهالی رسانه به عنوان هیئت مؤسس خانه مطبوعات، اعتراض جمعی از اهالی رسانه به روند انتصاب و خواستار جایگزینی انتخاب به‌جای آن و در نهایت عقب‌نشینی مدیرکل و لغو انتصاب‌ها خلاصه می‌شود. طبیعتاً اهالی رسانه به‌عنوان نخبگان مطالبه‌گری باید نماد روش صحیح، علمی، تخصصی و منصفانه مطالبه‌گری برای دیگر اقشار باشند.

فعلاً حاضر به ادامه فعالیت تحت عناوینی همچون «هیئت پیگیری تشکیل هیئت مؤسس» نیستم چرا که ممکن است اعتبار و آبروی افراد تحت تأثیر تصمیمات اشتباه مسؤولان امر مجدداً هزینه شود اما آمادگی دارم هرجا که بتوانم به‌عنوان یک فرد رسانه‌ای، به تشکیل خانه مطبوعات و رسانه کمک کنم، ترجیح می‌دهم انصرافم را از ادامه همکاری تا ترسیم یک ساز و کار شفاف و محکم در چارچوب قانون رسماً اعلام کنم.

مطابق اساسنامه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند رأساً وظیفه دارد روند برگزاری انتخابات و تشکیل هیئت مؤسس را پیگیری کند، بنده نیز این موضوع را به‌عنوان مطالبه صنفی همچون دیگر همکاران پیگیری می‌کنم و انتظار دارم تا در سریع‌ترین زمان ممکن این مهم محقق شود. هرکسی که با نظر اهالی واقعی رسانه انتخاب شود مورد احترام است چون حاصل خرد جمعی است و همه باید به او کمک کنند. قطعا وزنه حرفه‌ای ما زمانی سنگین‌تر می‌شود که در تفکیک مسائل کاری و مطالبات صنفی از سلایق شخصی و نظر فردی الگوی جامعه باشیم.