جراحی بزرگ در رسانه ها/ ضرب الاجل یک ماهه ارشاد برای ساماندهی رسانه ها در بهبهان

خورنا | پدرام کسائی: سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهبهان در جلسه با اصحاب رسانه و خبرنگاران رسانه های ملی و محلی خواستار قانونی کردن فعالیت خبرنگاران و رسانه ها طی مهلت یک ماهه شد.

جلسه ساماندهی فعالیت رسانه ها و خبرنگاران امروز سه شنبه دهم اردیبهشت ماه به میزبانی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهبهان و با حضور خبرنگاران رسانه های ملی و محلی برگزار شد.

در این جلسه مهدی شجاعی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهبهان ضمن تقدیر از فعالیت خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان بهبهان که با همه مشکلات و سختی ها در انعکاس اخبار شهرستان و بیان نقدها و مشکلات در نشریات محلی و ملی و فضای مجازی فعالیت می کنند، گفت: با توجه به همه مشکلاتی که در چاپ نشریات مکتوب وجود دارد و افزایش قیمت کاغذ، نشریات بهبهان تا کنون بچاپ رسیده، ولی لازم است که مدیران مسئول نشریات جهت جلوگیری از ابطال مجوز، در فرصت قانونی نسبت به اعلام وصول نشریه در سامانه وزارت ارشاد اقدام کنند.

مهدی شجاعی در خصوص فعالیت نشریات محلی نیز گفت: چند نشریه بهبهان بعلت عدم چاپ، مجوزشان باطل شده، که پی گیری های ما جهت فعالیت مجدد آنها تا کنون موفق نبوده است.

شجاعی در خصوص چاپ ویژه نامه نیز گفت: از لحاظ قانونی بیش از یکسال است که چاپ ویژه نامه ممنوع شده و امکان چاپ به شکل سابق، بدون نشریه ی اصلی، و بر اساس قوانین مطبوعاتی وجود ندارد، و به نوعی چاپ و انتشار ویژه نامه بدون نشریه اصلی بر اساس قانون تخلف محسوب می شود.


وی با اشاره به تلاش های اداره ارشاد بهبهان در خصوص توزیع عادلانه آگهی ها بین نشریات سراسری در بهبهان گفت: جلسات متعددی را با دستگاه های مسئول و خبرنگاران نمایندگی های نشریات سراسری داشته ایم، و همه ی تلاشمان را جهت توزیع عادلانه آگهی ها خواهیم نمود، و در تلاش هستیم که آگهی های محلی ادارات و صنایع شهرستان نیز در اختیار نشریات شهرستان قرار گیرد، تا با این کار اندکی از مشکلات مالی را که رسانه ها جهت انتشار نشریات متحمل می شوند، بکاهد.

شجاعی ابراز امیدواری کرد با حمایت فرماندار محترم، از این پس ادارات و ارگان های شهرستان بهبهان با خرید نشریات محلی شهرستان و ابونه شدن ادارات، به این حرکت ارزشمند کمک شایانی کنند.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهبهان با اشاره به ظرفیت بسیار فضای مجازی و سرعت بالای انتشار اطلاعات در این فضا گفت: در بهبهان خبرگزاری های خورنا، تسنیم و ایرنا دارای نمایندگی هستند، که لازم است بصورت سالانه مجوز فعالیت سرپرستی خود را به ارشاد تحویل نمایند، و توانسته اند تا کنون در انعکاس اخبار شهرستان بخوبی اقدام کنند، که به نوعی مهمترین رسالت این عزیزان انعکاس توانمندی ها، فرصت ها و ظرفیت های مختلف گردشگری، اجتماعی، مذهبی و هنری شهرستان بهبهان در سطح ملی است، که یکی از اصول اولیه پیشرفت محسوب می گردد.

وی در خصوص پایگاه های خبری محلی نیز گفت: کانال های خبری که در حال حاضر در شهرستان فعالیت دارند می بایست طی یک ماه آینده نسبت به ثبت درخواست و اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام کنند، و یا می توانند با اخذ مجوز سرپرستی یا خبرنگاری، فعالیت خود را زیر نظر نشریات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری دارای مجوز قانونی ادامه دهند.

وی در ادامه تصریح کرد: بعد از مهلت یک ماهه داده شده، لیست خبرنگاران و رسانه های رسمی شهرستان تهیه، و به فرمانداری ارسال، تا به کلیه ادرات و دستگاه های اجرائی شهرستان اعلام شود.

در ابتدای این جلسه، سید رسول دهبان پور، رئیس ستاد اقامه نماز جمعه بهبهان ضمن تقدیر از فعالیت ها و زحمات خبرنگاران و اصحاب رسانه، خبرنگاران را چشمان تیزبین جامعه دانست، که جهت آگاهی بخشی به شهروندان تلاش می کنند.

دهبان پور ضمن بر شمردن فضیلت های بسیار نماز عبادی سیاسی جمعه افزود: انتظار داریم اصحاب رسانه و خبرنگاران با انتشار فضائل بسیاری که نماز جمعه دارد، در دعوت از شهروندان برای حضور در این آئین عبادی سیاسی اهتمام بیشتری داشته، و در انتشار اخبار نماز جمعه بکوشند.

در این نشست مقرر شد، پیش از ماه مبارک رمضان نشست خبری آیت الله ناصری امام جمعه بهبهان با خبرنگاران برگزار شود.