اهمیت و ضرورت آب، تهدیدات و فرصت ها و نقش آب در رونق تولید

خورنا | پدرام کسائی:

اهمیت و ضرورت آب ، تهدیدات و فرصت ها و نقش آب در رونق تولید

مدیرعامل شرکت بهره برداری از سد، نیروگاه و شبکه های آبیاری مارون، در دومین جلسه شورای اداری شهرستان بهبهان در سال ۹۸ ، اهمیت و ضرورت آب، تهدیدات، فرصت ها و نقش آب در رونق تولید را تشریح کرد.

به گزارش خورنا به نقل از شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، “محمد امین ایزدجو” گفت: غلبه رنگ زرد بر روی نقشه ایران نشان از یک واقیعت دارد، اینکه سرزمین ما یک اقلیم بیابانی وکم آب است، واقعیتی تاریخی، جبری و جغرافیایی است که باید با آن کنار آمد. تدبیری که مردم ایران زمین برای همزیستی با این شرایط اندیشیده اند، استفاده حداکثری از منابع حداقلی آب بود و بر آن اساس قنات و سازه های پیچیده آبی نظیر سد و آب بند، ابتکارهای هوشمندانه و بزرگ ایرانیان بود که برای مقابله با جبر طبیعت اندیشیدند.

وی با اشاره به اینکه سد سازی به عنوان برنامه ای مدرن برای کنترل آب های سطحی و رساندن آب به مراکز جمعیتی و کشاورزی صنعتی از سال ۱۳۳۷ با ساخت سد امیرکبیر در ایران آغاز شد، افزود: در این پنج دهه، سد سازی به عنوان یک نهضت برای خودکفایی در نظر گرفته شده و تمام توان و انرژی بخش آب کشور به خدمت آن درآمد تا هر مکان و هر ساختگاهی که مناسب سد سازی باشد، سازه ای بزرگ و عظیم در آن ایجاد شود. این روند تا جایی پیش رفت که هم اکنون در دهه پایانی این قرن بیش از ۱۶۶ سد بزرگ و حدود ۶۰۰ سد متوسط و کوچک با ظرفیت حدود ۵۰ میلیارد متر مکعب در گوشه و کنار ایران ساخته شده است .

ایشان با بیان اینکه توسعه پایدار از عملکرد سه عامل جامعه، اقتصاد و محیط زیست پایدار می شود، خاطرنشان کرد: در قرن حاضر ، مهندسی و تکنولوژی از زیر بناهای توسعه پایدار است و بنابراین در قالب مهندسی و تکنولوژی نیز توسعه پایدار قابل تعریف است. از این رو طراحی فیزیکی وسایل، ساخت و خدمات نیز باید همراه با رعایت اصول اجتماعی، اقتصادی و پایداری اکولوژیکی انجام شود و فاقد اثرات منفی زیستی باشد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مارون افزود: از حدود ۱۵ سال پیش علائمی نمایان شد که نشان از کمبود آب در کشور ما داشت . این نشانه ها تا انجا پیش رفت که کشور ایران در جرگه کشورها ((بحران آب )) در میان دیگر کشورهای جهان قرار گرفت .

ایزدجو تصریح کرد: ، برای مقابله با بحران آب در کشور با چندین چالش روبرو هستیم، از جمله افزایش جمعیت و ناهمگونی مکانی آن، توسعه اراضی کشاورزی و صنعتی، افزایش جمعیت کشور با ارتقای سطح زندگی، تغییرات آب و هوائی در سطح منطقه و تغییرات زمانی ومکانی بارش و آلودگی آب های سطحی و زیر زمینی است. برای اینکه فکر و ایده ((رفع بحران آب )) به طرح و عمل منتهی شود ، تغییر الگوی مصرف آب در بخش های کشاورزی و تحول در کشت و زرع که بیشترین سهم مصرف آب را دارد ، به طرح های بلند و کوتاه مدت، زیر ساخت های متعدد و نیروی کار متخصص وابسته است که خود، سرمایه کلانی را می طلبد ، اما متاسفانه تا کنون در این زمینه اقدام و راهکارهای اساسی ساختار، انجام نشده است که اگر چنین شده بود، در حال حاضر با مشکل کمبود آب رو به رو نبودیم و آن اقدامات می توانست یارانه ای ماندگار برای نسل های آینده باشد.

وی افزود: میانگین بارش سالانه ۲۵۰ میلیمتر در سال به نسبت ۷۵۰ میلیمتر میانگین بارش جهانی، محدودیت منابع آب شیرین در ایران، استحصال غیراستاندارد آب های زیرزمینی، افزایش آلودگی منابع آب ناشی از پساب های خانگی، کشاورزی، صنعتی و غیره را شاید بتوان به عنوان اصلی ترین چالش های فراروی مدیریت پایدار منابع آب ایران شمرد.

ایشان با اشاره به اینکه ضرورت انکارناپذیر توجه به آب، به عنوان یکی از محورهای توسعه پایدار، محصول تفکر نظام مدیریتی بشر امروز است، خاطرنشان کرد: برای غلبه بر این چالش ها، ساختار مدیریتی آب ایران، ناگزیر باید با توجه به دیدگاه های مدیریتی جدید و در نظر گرفتن الزامات توسعه پایدار ـ فنی، زیست محیطی، مالی، اجتماعی و اداری ـ برنامه های خود را به صورت ساختارمند ارایه دهد.

ایزدجو در پایان تصریح کرد : بخش کشاورزی با ۹۲ درصد بزرگترین و مهمترین مصرف کننده آب در کشور به شمار می رود، ولی بیش از ۸۰ درصد منابع آب به دلیل بهره نبردن از تکنولوژی های پیشرفته آبیاری در بخش کشاورزی هدر می رود و به باور بسیاری از کارشناسان، چنانچه از ۱۵ درصد اتلاف منابع آب در بخش کشاورزی جلوگیری شود، دیگر شاهد کمبود و بحران آب نخواهیم بود.

دومین جلسه شورای اداری شهرستان بهبهان در سال ۹۸ به میزبانی شرکت بهره برداری از سد، نیروگاه و شبکه های آبیاری مارون در تالار اجتماعات سدمخزنی مارون برگزار شد.