ﻧﻤﺎﯾﺶ “ﺁﺭﺵ” نوشته بهرام بیضایی ﺩﺭ ﺍﻫﻮﺍﺯ روی سن است/ اهدا بخشی از بلیط فروشی این نمایشنامه ﺑﺮﺍﯼ ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﺳﯿﻞ ﺯﺩﮔﺎﻥ

نمایشنامه "آرش" نوشته بهرام بیضایی و به کارگردانی ناصر میاحی و دستیاری امین بیت‌سیاح تا ۱۱ اردیبهشت ماه همه روزه رأس ساعت ۱۸:۳۰ در تالار شهید مطهری دانشکده علوم دانشگاه چمران اهواز اجرا می‌شود.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا نمایشنامه آرش نوشته بهرام بیضایی و به کارگردانی ناصر میاحی و دستیاری امین بیت‌سیاح تا ۱۱ اردیبهشت ماه همه روزه رأس ساعت ۱۸:۳۰ در تالار شهید مطهری دانشکده علوم دانشگاه چمران اهواز اجرا می‌شود.

این نمایشنامه که با همکاری کانون تئاتر مدیریت فرهنگی دانشگاه شهید چمران اهواز و از روز شنبه هفتم اردیبهشت‌ماه به روی سن رفته است بخشی از عواید حاصل از بلیط فروشی آن به هموطنان سیل زده اهدا می‌شود.

لازم به ذکر است که آرش ﻧﺎﻡ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﺳﻄﻮﺭﻩ‌ﻫﺎﯼ ﮐﻬﻦ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ و نماد جانفشانی در راه میهن است که به باور بسیاری از اندیشمندان عرصه تاریخ و فرهنگ، وی یکی از نمونه‌های ﺑﯽﻫﻤﺘﺎ ﺩﺭ بین ﺍﺳﻄﻮﺭﻩ‌ﻫﺎﯼ ﺟﻬﺎﻥ است.

اما داستان حماسی این اسطوره ایرانی از این قرار است که ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ یکی از پادشاهان پیشدادی با نام ﻣﻨﻮﭼﻬﺮ، جنگی سخت میان ایرانیان و تورانیان در می‌گیرد که در نهایت پس از محاصره مازندران توسط افراسیاب پادشاه تورانیان، منوچهر شاه ایران پیشنهاد صلح می‌دهد و شاه تورانی نیز این پیشنهاد صلح را می‌پذیرد و لذا صلحنامه‌ای تنظیم می‌شود که در مفاد آن قرار بر این می‌شود که یک کماندار داوطلب از جانب ایرانیان ﺑﺮ ﻓﺮﺍﺯ کوه ﺍﻟﺒﺮﺯ رفته و از آنجا تیری پرتاب کند که این تیر هر کجا که به زمین نشست آنجا مرز میان ایران و توران باشد.

ﺁﺭﺵ ﺍﺯ ﭘﻬﻠﻮﺍﻧﺎﻥ نامی ﺍﯾﺮﺍﻥ‏ زمین ﺩﺍﻭﻃﻠﺐ انجام ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﻣﯽﺷﻮﺩ و ﺑﻪ ﻓﺮﺍﺯ کوه ﺩﻣﺎﻭﻧﺪ ﻣﯽﺭﻭﺩ ﻭ ﺗﯿﺮی را در چله کمان گذاشته و با تمام توان زه کمان را می‌کشد و‌ ﭘﺮﺗﺎﺏ ﻣﯽﮐﻨﺪ. این ﺗﯿﺮ ﺍﺯ ﺻﺒﺢ ﺗﺎ ﻏﺮﻭﺏ ﺣﺮﮐﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ سرانجام ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ ﺭﻭﺩ ﺟﯿﺤﻮﻥ ﯾﺎ ﺁﻣﻮ ﺩﺭﯾﺎ ﺑﺮ ﺩﺭﺧﺖ ﮔﺮﺩﻭﯾﯽ ﻓﺮﻭﺩ ﻣﯽﺁﯾﺪ ﻭ از آن پس ﺁﻧﺠﺎ به عنوان ﻣﺮﺯ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭ ﺗﻮﺭﺍﻥ مشخص ﻣﯽﺷﻮﺩ.

البته آرش ﭘﺲ ﺍﺯ پرتاب ﺍﯾﻦ ﺗﯿﺮ ﭘﯿﮑﺮش نیز ﭘﺎﺭﻩ ﭘﺎﺭه گشته و ﺩﺭ ﺧﺎﮎ ﺍﯾﺮﺍن ﭘﺨﺶ می‌‌شود. زیرا وی برای اینکه بتواند تیر را به دورترین نقطه ممکن پرتاب کند تمام نیرو و هستی خود را در این تیر دمیده و سپس رها می‌کند و بدین سان آرش برای پاسداشت هر چه بیشتر این سرزمین اهورایی، جان خویش را عاشقانه در راه ایران فدا می‌کند.

ﺑﻬﺮﺍﻡ ﺑﯿﻀﺎﯾﯽ نویسنده این نمایشنامه نیز از جمله کارگردانان و نویسندگان بزرگ کشور است که ﺩﺭ نزدیک به ۶۰ ﺳﺎﻝ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﻨﺮﯼ ﺧﻮﺩ توانسته است آثار زیبا و بیادماندنی بسیاری را به سینما و تئاتر این مرز و بوم تقدیم کند.

فیلمهای سینمایی ﺭﮔﺒﺎﺭ، ﺑﺎﺷﻮ ﻏﺮﯾﺒﻪ ﮐﻮﭼﮏ، ﺳﮓ ﮐﺸﯽ و همچنین نگارش ﺑﯿﺶ ﺍﺯ اثر ۳۰ ارزنده ﻧﻤﺎیشی دیگر مانند هشتمین سفر سندباد، چهارصندق، مرگ یزیدگرد و غیره نیز در کارنامه هنری این شخصیت فرهیخته ایرانی وجود دارد.