نقش شبکه های اجتماعی در سیلاب خوزستان

در حادثه وقوع سیلاب بزرگ خوزستان که دامنه آن هنوز در جریان است به نظر می رسد فضا و گروه های مجازی بازیگران اصلی انتشار،تحلیل،مستندات و البته گاهی منتشر کننده اکاذیب و اخبار غیر واقعی و بعضا مغرض بودند.

با توجه به اهمیت موضوع عاقلانه نیست که به سادگی از این نقش مهم و اساسی که تاثیر مستقیم بر افکار عمومی و کارکردهای وسیع اجتماعی دارد گذر کرد،زیرا وقوع چنین حوادثی دور از انتظار نیست و نیاز است کارشناسان رسانه در این زمینه آسیب شناسی جدی بعمل آورند و فضای موجود را نقد و راهکارهایی جهت استفاده بهتر و مفید تر در آینده ارائه نمایند.

به دلیل سرعت بالای دسترسی به منابع میدانی و امکان تهیه انواع عکس و مولتی مدیا زنده در محل و سرعت بالای نشر در بین مردم در تمامی ساعات شبانه روز این فضا میدان دار اصلی ماجرا بود،نه صدا و سیما مرکز استان و نه در سطح ملی هیچ کدام نتوانستند با این فضا رقابت کنند و در واقع یکه تاز میدان همین فضای مجازی بود.

خوب یا بد بودن مد نظر نوشتار نیست که البته هم نکات مثبت فراوان داشت و هم نکات منفی،اما مجدد تاکید می گردد نیاز به آسیب شناسی جدی و مبرم است.

دیدید در این فضا که صدهها تصویر و فیلم مستند منتشر شد هم مباحثی سیاسی در سطح کشور و گستره جهانی نفوذ کرد که مثلا استاندار فلان حرکت غلط را داشته و یا جوانانی در حال مجاهدت مبارزه با سیل در حد قهرمان ملی مطرح شدند و یا کلیپ هایی تاثیر گذار از ارایه خدمات نیروهای نظامی منتشر و یا شخصیت هایی ملی که در مناطق مختلف حضور چشم گیر داشتند.

نا گفته نماند در موارد زیادی هم مطالب کاملا کذب و معرضانه با منشا خارجی مطرح می شد و می شود که اهداف آن اختلاف بین اقوام،ایجاد شکاف بین مردم و حکومت و دولت،مشوش کردن فضا با عناوین مختلف است که گاهی افراد مختلف به دلیل کم اطلاعی از سواد رسانه ای این مطالب را منتشر می نمایند.

در نهایت پیشنهاد می شود با محوریت نهادهای متولی و یا رسانه های مطرح استانی و شخصیت های تاثیر گذار و خبرگزاری های فعال در این زمینه موضوع در چندین جلسه با محوریت موضوع های تخصصی مورد بررسی قرار گیرد.تا تجربیات و کارکردهای این رویداد مهم به فراموشی سپرده نشود و تجربیات حاصل مستند سازی شوند و حتی امکان ساماندهی آن ها مهیا شود تا اگر در آینده نیاز بود به نحو صحیح و مطلوب مورد استفاده قرار گیرد.

به طور مثال اگر ستاد بحران در بحث اطلاع رسانی یه کانال و شبکه رسمی داشت و یا امکان ارتباط دوسویه با مردم فراهم بود شاید می توانست ارتباط موثرتری با افکار عمومی و اطلاع رسانی و بررسی نیازها به عمل آورد.چون در چنین شرایطی مردم به دنبال دسترسی فوری و مطمئن به اخبار هستند و یا دوست دارند نظرات آنان حتما به گوش مسئولان برسد و بازخورد بگیرند.

یادداشت از نوید قائدی