گرد و خاک جنوب عراق و شمال عربستان برخی مدارس خوزستان را به تعطیلی کشاند

ورود یک توده گرد و خاک از جنوب عراق و شمال عربستان به استان خوزستان باعث تعطیلی نوبت صبح مدارس آبادان، خرمشهر و شادگان در روز دوشنبه شد.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا مرکز ملی پایش و هشدار سریع گرد و خاک هواشناسی استان خوزستان دقایقی پیش با صدور اخطاریه‌ای اعلام کرد: بررسی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که توده‌ای گرد و خاک در حال حرکت از جنوب کشور عراق و بخش‌هایی از شمال کشور عربستان به سمت استان خوزستان است.

در ادامه این اخطاریه آمده است که در اثر این توده گردوخاک دید افقی کاهش یافته و گردو خاک از صبح روز دوشنبه ابتدا در مناطق غربی و جنوب غربی و سپس در مناطق مرکزی و نیمه جنوبی استان خوزستان افزایش خواهد یافت.

براین اساس استانداری خوزستان نیز در اطلاعیه‌ای کلیه مدارس نوبت صبح آبادان، خرمشهر و شادگان را برای روز دوشنبه دوم اردبیهشت ماه تعطیل اعلام کرد.

لازم به ذکر است که منشاء اصلی پیدایش پدیده گردوخاک در استان خوزستان فعالیت یکسری کانونهای داخلی و خارجی تولید کننده گردوخاک است که خوشبختانه کانونهای داخلی این پدیده با توجه به بارندگی‌های اخیر و اقدامات بازدارنده‌ای که توسط دولت صورت گرفته است تا حدی مهار شده است ولی متاسفانه کانونهای خارجی آن به دلیل عدم همکاری کشورهای همسایه همچنان فعال بوده و از عوامل اصلی پیدایش گاه و بیگاه این پدیده در استان خوزستان به شمار می‌آیند.