ستاد مدیریت بحران خرمشهر تشکیل جلسه فوری داد

عباس مدحجی: با توجه به ایجاد مداکبر در نیمه ماه قمری و افزایش احتمال خطر سیلاب در شهرهای آبادان و خرمشهر فرمانداران این دو شهر دستور جلسه ی فوری صادر کردند.

سید زین العابدین موسوی فرماندار ویژه ی شهرستان آبادان ضمن اعلام حالت فرق العاده در این شهرستان برای روز جمعه ‌، تمام مدارس آبادان ، چوئبده و اروند کنار در تمام مقاطع را برای روز شنبه تعطیل اعلام کرد. پیرو این اتفاق ستاد مدیریت بحران خرمشهر با ریاست کوروش مودت سرپرست فرمانداری ویژه خرمشهر روز جمعه تشکیل جلسه ی فوری داد. در این جلسه که ساعتی پیش به پایان رسید گزارش های بخش های مختلف اینطور عنوان شد:

هواشناسی: از امروز تا اواسط هفته سامانه ناپایدار برای قسمتهای شرقی و شمالی استان خوزستان پیشبینی میکنیم. خلیج فارس هم مواج است

مطرودی از جهاد کشاورزی: تقریبا ۱۴۰۰هکتار از اراضی کنار رودخانه آسیب جدی دیده اند. اغلب خسارات به موتورخانه ها بوده که کل خسارت حدود ۱۷ میلیارد تومان برآورد شده است. همچنین تا امروز ۳۰۰ تن از گندم مازاد توسط مرکز خرید کفیشه از کشاورزان خریداری شده است.

تمی بخشدار مینوشهر : سه نقطه در اروند کبیر در اطراف شهرمینو در خطر مد اکبر است. ما برای تقویت سیل بند ها نیازمند یک کمرشکن و بیل زنجیری هستیم.

مطور از شهرداری خرمشهر : نهریک تا نهر پنج منطقه محرزی ، نهر فیصلی و طویجات را بستیم و ماشین آلات و گونی ها را برای بحران احتمالی آماده کردیم .

سیاحی از شهرداری مینوشهر: در بخش مینو اعلام حالت فوق العاده کردیم و مردم را مطلع کردیم. از سه نقطه جزیره مینو احساس خطر میکنیم. ماشین آلات فرسوده را باکمک منطقه آزاد تعمیر کردیم و ۱۲۰۰گونی خاک آماده داریم.

اشترابه از بندر و دریانوری: افزایش تراز آب داریم. استاندارد مد در خرمشهر ۱۲۰ سانتیمتر است اما اکنون مد ۱۸۰سانتیمتر گزارش شده است و هنوز سه یا چهار مد غیر طبیعی در آینده خواهیم داشت.

حرف شنو از آب منطقه جنوب ضمن ارائه گزارش از ورودی ها و دبی ها آب رودخانه های اصلی استان گفت: باتوجه به کاهش خروجی آب رودخانه ها احتمالا اوضاع بهتر خواهد شد ولی در اردبیشهت ماه حداقل هفته ای یک بار بارش خواهیم داشت و تا آن زمان آمادگی کامل خود را باید حفظ کنیم. درخواست ارتباط با دست اندرکاران عراقی داریم تا با دانستن دبی آب عراق ، ممکن است تا بیست سانت افزایش ارتفاع آب داشته باشیم. وی همچنین از کاهش تعداد پمپهای تخلیه آب در منطقه مارد از ۴۰ پمپ به ۲۰ پمپ داد.

ناصری از برق جنوب: مشکل برق نداریم. برای پیشگیری از خطرات سیل حدود چهار کیلومتر شبکه جدید احداث کردیم و تمام عوامل آماده به کار هستند.

سیاحی از آموزش و پرورش: از روز بحران تمام مدارس شهرستان بجز مدارس کارون دایر بودند، و بعد از این هم تصمیم گیری در رابطه با تعطیلی مدارس به عهده ستاد بحران است.

سامری نماینده شهرستان: وزارت نیرو و وزارت خارجه اطلاعاتی از سیلاب وارد شده از عراق ندارند. استاندار عراق هم گفته بود که قرار است سیل بندی احداث کنند. بحران در کنار شرکت معراج را توانستیم باکمک اداره بندر و از داخل آب مدیریت کنیم. سیل بندهای نهرهای محرزی سیل بند نیست و نیاز به استحکام و تعریض دارد.

معلی از نیشکر میرزا کوچک خان : در خصوص روستای ملیحان هشدار لازم را داده بودیم چون شیب منطقه گریبان خرمشهر را خواهد گرفت و همین امر باعث ریزش جاده خرمشهر_اهواز شده بود..

صفایی از سازمان منطقه آزاد اروند: ۴۵۰۰هکتار زمین زراعی کشت شده را از غرق شدن نجات دادیم سیل بندهای بالای روستاهای غرب کارون و دیم ابن نجم شکسته شدند و احتمال ورود آب از اسماعیلیه اهواز وجود دارد.

مودت سرپرست فرمانداری خرمشهر: در مدت مشابه سال قبل ۹۰سانت افزایش سطح آب داشتیم. آب زیادی از بخش اسماعیلیه اهواز به سمت خرمشهر درجریان است و به همین دلیل سه شیفت کشیک و گشت زنی داریم. تمام ادارات و دستگاهای اجرایی در حالت فوق العاده موظف و پای کار هستند. علت اعلام حالت فوق العاده مد اکبر و افزایش آب ورودی از شادگان و اهواز است. بخشداران و شهرداران دقت کنند گونی و خاک تهیه کنند تا بتوانیم مد را مدیریت کنیم. هرگونه تعطیلی با نظر شخص استاندار است اما با توجه به تعطیلی مدارس شهر آبادان و اعیاد شعبانیه ، کلیه مدارس خرمشهر و شهر مینو را در کلیه مقاطع تعطیل اعلام میکنم.

 

شدت مد در نیمه ماه قمری و هنگام کامل شدن ماه، بیشتر از مدهای عادی است که به مد اکبر معروف است. در این حالت به دلیل بالا آمدن بیش از حد آب دریا، احتمال بازگشت آب از دریا به درون رودخانه و نهرها و طغیان آنها زیاد است.