نژادپرستی در انتصابات استانداری خوزستان

خورنا- هرچند تفکرات و تمایلات برتری جویانه نژادی و قومی و تبعیض حاصل از این گرایشات جاهلی، مقوله ای نیست که وجودش قابل انکار باشد. در سرزمین ما و نیز در اقصی نقاط جهان به طرق مخفی یا محرز و در موارد بسیاری بصورت نادانسته در تصمیمات و اعمال اشخاص، گروه ها و برخی دولتها جاری است.

اما خوشبختانه دهه هاست که اندیشه غالب بشری مذمّت افکار برتری جویانه نژادی را مورد توجه قرار داده است؛ و روز به روز زوایای پنهان بیشتری از این میراث عصبی انسان غارنشین کشف می گردد و
در دستور کار بشر متمدن قرار می گیرد تا در صدد رفع آن بر آید.

تا آنجا که چندی پیش فرماندار ایالت ویرجینیای امریکا به خاطر کشف عکسی مربوط به دوران جوانی و ۳۵ سال پیش، در لباس مربوط به گروهی با تفکرات برتری جویانه نژادی آن چنان تحت فشارافکار عمومی قرار می گیرد که مجبور به عذرخواهی به خاطر عکسی می شود که به گفته خودش حتی خاطره ای از آن در ذهن ندارد؛ و ممکن است در یک مهمانی بالماسکه و درحالت غیر عادی و مستی اتفاق افتاده باشد .

با این حال رضایت افکار عمومی جلب نشد و متعاقب آن، درخواست استعفا وی از طرف سیاسیون و هم حزبی هایش نیز ارائه می گردد.

حال چگونه است که نخبه و کنشگر سیاسی ایرانی که به پشتوانه معنوی دینی و مذهب اثنی عشری خود مفتخر است، و در هزار و اندی سال پیش، و سده ها قبل از اینکه جامعه متمدن امروزی به درک اهمیت برابری و پرهیز از نژادگرایی و برتری جویی قومی بیاندیشند، رهنمودهای دینی و مذهبی اش تاکید به پرهیز از این عصبیت و تأیید تخصص و تقوا می کند؛ دچار خودفریبی می گردد و با شعار رفع تبعیض اقوام از آن ور بوم می افتد؟

چرا با توجه به اینکه یک شخص که دارای رزومه و تجربه مرتبط برای معاونت عمرانی استانداری خوزستان است و تحصیلاتش در رشته های مهندسی و مدیریت تا سطح دکترا می باشد؛ نیز مورد اعتماد و تایید قاطع علما و مسئولین لشکری و کشوری قرار گرفته است، متاسفانه برخی افراد خط کشی بین نژادی مورد پسند خود را تا بدانجا عیان می سازند که با انتصاب شخص فوق (کیامرث حاجی زاده) در سمت یاد شده مخالفت جدی می ورزند، جرم ایشان را تبارش اعلام می کنند و معاونت مذکور را متعلق به نژادی خاص می دانند!

در شرایطی که حکم ایشان مهیا و آماده ابلاغ بود، با هیاهو و تحت فشار قرار دادن مسئولین سعی به ابطال آن نمودند!

مگر نه اینکه رسول اسلام فرمود هر کس در دلش به اندازه دانه ارزنی قوم گرایی باشد، خداوند در روز قیامت او را با مردم جاهلی بر می انگیزد؟
مگر نه اینکه زعما و نخبگان واقعی می بایست با رفتار و سکنات خود چراغ راه مردمشان باشند؟

مگر عامه مردم به دست و زبان آنها نمی نگردند؟ پس چگونه کسانی که به بزرگی و راهبری می اندیشند، اما به این مهم توجه نمی کنند که اگر به بهانه رفع تبعیض، اینگونه مطالبات غیر قانونی و غیر شرعی را طرح و سعی به عرفی کردن این طناب کشی های قومی و نژادی کنند، مطمئنا این رفتارها در سطوح مختلف زندگی مردم و اقوام بروز پیدا خواهد کرد و نتیجه اش فشرده شدن گلوی مردم به دستان پر از جهالت برتری جویی خواهد بود.
بر این منوال روزی خواهد رسید که مردم نیز همین طلب عصبی را در مقیاسی دیگر از یکدیگر مطالبه خواهند نمود که این کوچه متعلق به این قوم و آن خیابان مرز فلان نژاد است! این سو سهم دستفروشان ترک است و آن سو زمین فروشندگان لر و عرب!

آیا به این فکر کرده اید که این رفتارهای متکبرانه و نژادستیزانه، سلسله وار تا کف کوچه و خیابانهایمان سرازیر خواهد شد و آسایش و اتحاد چند هزار ساله اقوام را برهم خواهد زد؟

آیا به فرض وجود تبعیض منتج از تصمیم فرد یا افرادی در برهه ای از زمان، ما هم باید به همان بهانه تا ابد خود را درگیر همان رویکرد عصبی و ضدیت با تبار انسانها نماییم، تخصص و تجربه در مدیریت و “ان اکرمکم عندالله اتقاکم” را فراموش کنیم و نژادها را چماقی کنیم و بر سر خلق خدا بکوبیم و به بهانه لر و کرد و ترک و عرب بودنشان از جایگاهشان برانیم؟
ِ

آیا به این فکر کرده اید که در حال تولید خشونت و انشقاق در همه سطوح اجتماع هستید و می بایست به آیندگان پاسخگو باشید؟ آیا مسئولین کلان نظام می دانند که عواقب میان مدت و بلند مدت تصمیم های اینچنینی چه خواهد بود؟ آیا می دانید که این بدعتها در تاریخ ثبت و توسط آیندگان نه چندان دور تحلیل خواهد شد و همه باید پاسخگوی آن باشید؟

ما اقوام، نژاد و تبارهای این سرزمین اسلامی از شما می خواهیم که تصمیمات کارشناسی نشده ای اتخاذ نکنید که در تاریخ این کشور بعنوان مبدع افتراق و چنگ اندازی اقوام به روی یکدیگر شناخته شوید؛ و در عین حال مصرانه خواستار احقاق حقوق حقه مردم خوزستان و اقوام آن هستیم؛ و دانستن سازکاری قانونی، شرعی و مطالعه شده و مشخص برای این مهم را حق خود می دانیم؛ تا هر فرد و گروه یا دسته ای نتواند به نام دفاع از حقوق قوم ها و نژادها، درخواستهای سلیقه ای بنماید و ما مردم را با تبعات ناگوار اجتماعی و سیاسی آن درخواستها و تصمیمات اشتباه مسئولین گرفتار کند.
تا قباحت و شناعت راسیسم در نظر مردم این کشور از میان نرود و نژادپرستی عرفی نشود.

#تبار_ونژاد_جرم_نیست

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ناشناس نه آقای حاجی زاده و نه فرد منصوب شده هیچکدام در حد معاونت استانداری نیستند. واقعا باید برای مدیریت استان متاسف بود که آدم هایی در این سطح که در حد معاون مدیر کل هم نیستند امروز از عدم انتصابشان به سمت معاونت استانداری ناراحت و دلگیر هم میشوند واقعا طنز تلخیست .