قصور پلیس در ماجرای مرگ ستار بهشتی محرز شد

خورنا: فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه ممکن است قصورهایی در هنگام بازداشت و نگهداری ستار بهشتی رخ داده باشد گفت: هیچ انگیزه ای برای قتل وی وجود نداشته است.

به گزارش خبرنگار مهر احمدی مقدم عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال مهر در خصوص آخرین وضعیت پرونده ستار بهشتی (وبلاگ نویس) اظهار داشت: تحقیقات از سوی دستگاه قضایی در حال رسیدگی است و ادامه دارد. نکته ای که نماینده مجلس در این رابطه در روزهای اخیر گفته است این است که بازداشتی که در رباط کریم مطلوب نیست که این موضوع نیز قابل رسیدگی است یا اینکه اعلام شده که چرا این فرد در روز تعطیل از زندان اوین تحویل گرفته شده و در روزهای تعطیلی نگه داشته شده است که می توان این را نوعی قصور و کوتاهی دانست.

وی گفت: البته هیچ کدام از این موضوع ها دلیل مرگ  و هیچ گونه پارگی در اثر ضربه یا مسمومیت علت مرگ نبوده است. مهمترین سناریوی مرگ ستار بهشتی ممکن است شوک روحی روانی او در زمان نگهداری در زندان اوین باشد.

فرمانده نیروی انتظامی تاکید کرد: در بهداری زندان به او داروی آرامبخش داده اند و زمانی که او تحویل پلیس فتا شده است به دلیل اینکه نسخه دارو و مجوز مصرف را نداشته است ماموران به او اجازه استفاده از قرص ها را نمی دهند که ممکن است این موضوع نیز قصور تلقی شود اما هیچ گونه آثار ضرب و جرح روی بدن این فرد وجود ندارد.

به گفته احمدی مقدم ممکن است یکی از قصورهای دیگر نیز این باشد که او را در بخش اداری نگهداری کرده اند چرا که اگر در بازداشتگاه بود دوربین های ناظر فعال بوده و تمام وقایع ثبت می شده است واگر مشکلی برای او پیش می آمد از طریق مانیتورینگ رویت می شد البته ماموران پلیس هیچ گونه رفتار منجر به مرگی را انجام نداده اند و این موضوع نیز اثبات نشده است اگر چه ممکن است محلی که او را نگهداری می کرده اند استاندارد نبوده باشد.

وی با اشاره به اینکه مامورانی که این فرد را دستگیر و از او بازجویی کرده اند با قرار قضایی تحت نظر بوده و به نظر من این پرونده زاویه پنهانی ندارد و دستگاه قضایی در این رابطه اطلاع رسانی می کند اما به عنوان یک مطلع از مسیر پرونده و تحقیقات می توانم بگویم که هیچ نیتی در مرگ وی وجود نداشته و موضوع بدرفتاری و ضرب و شتم مردود است.

وی به استاندارد سازی بازداشتگاهها اشاره کرد و افزود: از دو سال گذشته بحث حقوق شهروندی را به صورت جدی در دستور کار قرار دادیم  و استانداردهای بازداشتگاهها را نیز در همه استانها پیگیری شد. در برخی از نقاط بازداشتگاهها دارای مشکلات ساختاری بودند و آنها را تعطیل کردیم و امروز به جرات می توانم بگویم که میزان استاندارد بازداشتگاهها از ۳۰ درصد به ۷۰ تا ۷۵ درصد افزایش یافت این در حالی است که در دور سوم نظارتها که اخیرا آغاز شده است میزان استانداردها در دو استان خراسان رضوی و کرمانشاه که مورد بازدید قرار گرفته اند بیش از ۹۰ درصد شده است.

احمدی مقدم در خصوص اظهارات نماینده مجلس مبنی بر استعفای رئیس پلیس فتا یا برکناری او گفت: رئیس پلیس فتا در جریان پرونده نبوده است و اگر منظور ایشان رئیس پلیس فتای تهران باشد اگر قصوری رخ داده باشد خودمان آن را بررسی و با مصوبان آن برخورد می کنیم. اکنون که هیچ چیز اثبات نشده است باید با چه کسی برخورد کنیم؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *