نمره قابل قبول سدهای خوزستان در کنترل سیلاب های اخیر

خورنا | پدرام کسائی: مدیرعامل شرکت بهره برداری از سد، نیروگاه و شبکه های آبیاری مارون: محدودیت کشت کمتر از سال های قبل، ولی همچنان ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری خورنا نشست خبری مدیرعامل شرکت بهره برداری از سد، نیروگاه و شبکه های آبیاری مارون روز گذشته برگزار شد.

محمد امین ایزدجو مدیرعامل شرکت بهره برداری مارون با اشاره به سیلاب حوزه مارون گفت: آورد سیلاب در حوزه مارون در سال آبی جاری تا کنون یک میلیارد و هفتصد میلیون متر مکعب بوده است، و با توجه به ظرفیت مخزن سد مارون(یک میلیارد و صد و پنجاه میلبون متر مکعب)، با مدیریت شبانه روزی مجموعه همکاران شرکت، و رهاسازی کنترل شده، توانستیم با کمترین میزان خسارت، سیلاب حوزه مارون را بخوبی کنترل کرده و آبگیری لازم در مخزن سد نیز صورت گرفت.

ایزدجو با اشاره به وضعیت کاملا پایدار سدهای استان خوزستان گفت: سیلاب اخیر در حوزه های آبریز سدهای خوزستان، که بر اثر بارش های کم سابقه در خوزستان و استان های مجاور رخ داد، به بهترین شکل ممکن توسط مجموعه سدهای خوزستان مهار شد، و سدها نمره عالی قبولی را در کنترل سیلاب ها گرفتند.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص ممنوعیت کشت با توجه به وضعیت خوب منابع آب در سد مارون گفت: تا کنون دستورالعمل جدید کشت صادر نشده، ولی در شرایط فعلی که وضعیت منابع آب در سد مارون در شرایط خوبی قرار دارد، ممنوعیت های کمتری را در مقایسه با سال های قبل شاهد خواهیم بود. ولی برخی کشت های پرمصرف باز هم با ممنوعیت کشت مواجه هستند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مارون در پاسخ به سئوال خبرنگار خورنا در خصوص اقدامات و کمک های مجموعه شرکت بهره برداری مارون در امداد رسانی به مناطق سیل زده و مهار سیلاب در استان خوزستان گفت: همکاران ما در سازمان آب و برق خوزستان و شرکت های تابعه به همراه پرسنل شرکت بهره برداری مارون توانستند طی چهار روز تلاش شبانه روزی، کانال چمران را که آب سد کرخه را از حاشیه شهر اهواز انتقال می داد، و دبی آن ۱۴۰ متر خروجی داشته، را ترمیم کنند و از ورود سیلاب و خطر آبگیری و تخلیه ۵ نقطه از شهر اهواز جلوگیری کنند.

ایزدجو افزود: از ابتدای سیلاب تا کنون ۲۰ تریلی بلوک نیوجرسی، ۷ تریلی سنگ لاشه، ۹ تریلی لوله فولادی قطر ۲۰۰۰ میلی متر، ۲ دستگاه بیل زنجیری، ۲ دستگاه کامیون کمپرسی و مبلغ ۳۱ میلیون تومان کمک های نقدی پرسنل شرکت بهره برداری مارون به مناطق سیل زده ارسال شده، و این شرکت تا پایان بحران سیلاب در کنار مردم عزیز مناطق سیل زده حضور خواهد داشت.

ایزدجو در تشریح وضعیت فعلی آبگیری سد مارون گفت: در حال حاضر ورودی آب به سد مارون ۱۲۰ متر مکعب بر ثانیه و میران خروجی آب از سد نیز ۵۷ متر مکعب بر ثانیه است، و نیروگاه سد مارون هم در مدار قرار دارد؛  میزان آب ذخیره شده فعلی در سد مارون یک میلیارد و پنجاه میلیون متر مکعب است، که با ادامه روند آبگیری تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری، حجم کامل سد مارون را پر خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت مارون با اشاره به کسب مقام نخست سد مارون در بازدیدهای نوروزی در بین مجموعه سدهای استان خوزستان گفت: تعداد بازدیدهای نوروزی از مجموعه سد و پلاژهای مارون از دوم تا شانزدهم فروردین ماه ، ۲۳۱۰۰۰ بازدید بوده است، که این رقم در مقایسه با سال قبل ۹درصد افزایش داشته است، و این در شرایطی بوده که بعلت بارندگی ها و لغو بازدید ها در چند روز از تعطیلات نوروز، این رقم می توانست افزایش بیشتری را داشته باشد.

وی در پایان با اشاره به پایداری کامل سدهای استان خوزستان گفت: مردم به شایعات توجه نداشته باشند و اخبار را فقط از رسانه های معتبر و درگاه های سازمان آب و برق خوزستان دنبال نمایند.