رودخانه کارون تالاب شادگان را احیا می کند

خورنا: راهکارهای چگونگی انتقال آب از رودخانه کارون به تالاب بین المللی شادگان در جلسه ای با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، مدیرکل دفتر زیستگاه های سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از مدیران استان خوزستان بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در این جلسه گفت: تالاب شادگان یکی از بزرگترین تالابهای کشور است که با توجه به اهمیت آن در استان و نقش بسیار مهمی که در اکوسیستم کشور دارد، تلاشهای زیادی برای احیای این تالاب در دست اقدام است.
احمد رضا لاهیجان زاده افزود: یکی از این اقدامات تامین حقابه ثابت برای این تالاب است که با همکاری جمعی از مدیران استانی مصوب شده تا به صورت ثابت پنج متر مربع در ثانیه آب از طریق رود خانه کارون به تالاب شادگان جهت حفظ و احیا انتقال یابد.

وی گفت: ما برای اجرایی شدن این کار امروز به همفکری همکاران سازمان آب برق استان و شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی نیاز داریم تا بتوانیم در کوتاه ترین زمان با کمترین هزینه این پروژه را اجرایی کنیم.

لاهیجان زاده تاکید کرد: اگرچه راهکارهای متعددی برای این طرح وجود دارد ولی ما می خواهیم از تجارب و امکانات موجود بهره گرفته و این برنامه را به بهترین شیوه ممکن اجرایی کنیم.

در ادامه ناصر مقدسی، مدیر کل زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست کشور در خصوص برنامه این دفتر در حفاظت از تالابهای کشور مطالبی بیان کرد و گفت: در ایران ۲۴ تالاب بین المللی وجود دارد که همگی دارای ارزشهای بالایی در سطح جهانی برخوردار هستند.

وی افزود: در کنار این تالابهای بین المللی، ۸۴ تالاب در سطح ملی نیز وجود دارد که زیستگاه های بسیار مهم کشور را تشکیل می دهند.

لاهیجان زاده یادآورشد: برای حفظ و احیای این تالابها وطرح حفاظت پایدار و خردمندانه برنامه ریزی کرده ایم تا از خشک شدن آنها جلوگیری شود زیرا خشک شدن تالاب خطرات زیادی برای اکوسیستم منطقه خواهد داشت و جایگزینی این اکوسیستم ها سخت و در بسیاری از مواقع غیر ممکن است.

این مسئول، استان خوزستان را از استانهای پیشرو در در زمینه حفاظت از تالابها دانست و گفت: در زمینه مهار کانونهای گرد و غبار با استفاده از تامین آب تالاب ها اعتبار خاصی دیده شده و برای تالاب بین المللی شادگان با همکاری سازمانهای بین المللی چشم انداز آینده این تالاب دیده شده که ما در حرکت به این سمت هستیم وانتقال آب به قسمتهای خشک تالاب از برنامه های احیا برای شادگان است.

در ادامه سایر اعضا نظرها و پیشنهادهای خود را در راستای اجرایی شدن طرح انتقال آب از کارون ارائه دادند و مقرر شد این پروژه برای مطالعه دقیق تر توسط یکی از مراکز علمی مورد مطالعه قرار گیرد و هرچه زودتر اجرایی شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *