قرارگاه رسانه ای، نیاز فوری بحران سیلاب

خورنا |  انتشار اخبار ضد و نقیض در شرایط بحرانی سیلاب اخیر، باعث سردرگمی شهروندان و عدم اعتماد آنها به مسئولین، و کندی عملیات امداد رسانی در مناطق سیل زده شده است.


بحران سیلاب در اولین روزهای سال نو، باعث شد تا مردم بسیاری از نقاط نیمه غربی و جنوبی کشور، سال جدید را خانه به دوش شوند.

در این نوشتار قصد ریشه یابی علل سیلاب، و دنبال کردن مقصر وقوع این بحران را نداریم، ولی باید پذیرفت که با شناخت دقیق ضعف ها و کمبودها، می توان شرایط را برای خدمت رسانی بیشتر و بهتر به شهروندان فراهم کرد.

اطلاع رسانی در بحران، نقش بسیار حائز اهمیتی در مدیریت بحران دارد، و آگاهی بخشی و اطلاع رسانی صحیح در شرایط بحران، یکی از اصول مهم برای کنترل و هدایت صحیح در بحران هاست.

یکی از موارد مهم در بحران ها، کنترل بازار داغ شایعات است، که قرارگاه رسانه ای می تواند با ایفای نقش خود بصورت صحیح، شایعات را خنثی و بی اثر کند.

انتشار سریع و فوری اطلاعیه ها، هشدارها، مصاحبه های مسئولین جهت کنترل جو روانی، انتشار سریع و دقیق اخبار، ارائه سریع آمار دستگاه ها و موارد دیگر از یک مجرای مطمئن و بی واسطه، موجب اطمینان خاطر بیشتر شهروندان و کنترل بهتر فضای عمومی منطقه بحران، و سرعت عمل بیشتر دستگاه های امداد رسان خواهدشد.

باید پذیرفت که عدم کنترل رسانه ای در بحران، خود می تواند موجب تشدید بحران شده و عملیات مدیریت بحران را دچار خلل نماید.

با توجه به سرعت بالای گردش اطلاعات و نقش پر رنگ فضای مجازی در زندگی روزمره، لازم است مدیریت بحران در مناطق سیل زده، هرچه سریعتر با تشکیل قرارگاه رسانه ای با استفاده از نمایندگان دستگاه های مسئول و مرتبط و همچنین ‌مدیران رسانه های پرمخاطب و مردمی اقدام کند.

?نویسنده: پدرام کسائی