خشک شدن دریاچه بند آبخیزداری چاه ماری بهبهان، آیا فریاد رسی هست؟

خورنا | پدرام کسائی: امسال و به برکت بارش های بسیار خوب و فرا نرمال در سطح کشور، خشکسالی پایان یافته و بنا بر اظهارات مدیران حوزه آبی، کشور وارد دوره ترسالی شده است.

بندهای آبخیزداری در طبیعت و حواشی شهرها و روستا ها با اهدافی از جمله کنترل کننده سیلاب و روان آب ها، تغذیه سفره های آب زیرزمینی و حفظ محیط زیست احداث می شوند.

چاه ماری(چه موری) یکی از بندهای آبخیزداری در بهبهان است، که طبیعت زیبا و چشم نواز دریاچه پر آب این بند در ماه های اخیر، موجی از شور و شعف را در شهروندان ایجاد کرده، و باعث جذب گردشگران از شهرهای دور و نزدیک به بهبهان برای تماشای طبیعت زیبای اطراف این بند شد.

تصاویر زیبای تهیه شده از این سد توسط عکاسان، در خبرگزاری های مهم کشوری و بین المللی بعنوان یکی از جاذبه های طبیعی بهبهان منتشر شده، و باعث شد تا بهبهان بعنوان شهری با طبیعت زیبا و منحصر بفرد در جنوب کشور معرفی شود.

متاسفانه امروز سیزدهم فروردین و هم زمان با روز طبیعت، خبری در خروجی پایگاه خبری ارگانیان قرار گرفت، که موجی از ناراحتی را در دل شهروندان بدنبال داشت؛ چاه ماری خشک شده است.

بارها درباره مدیریت صحیح منابع آبی پشت بندهای آبخیزداری در این رسانه نوشتیم، و در خصوص کشت گسترده هندوانه توسط برخی کشاورزان در اطراف بندهای بهبهان هشدار داده شد.

اداره جهاد کشاورزی بعنوان دستگاه مسئول در حوزه کشاورزی نیز با نظارت و آموزش های لازم می تواند نسبت به تروبج کشت های با مصرف آب کم و جلوگیری از کشت محصولات با مصرف آب زیاد در سطح شهرستان اقدام موثر و پر رنگ تری داشته باشد.

امیدواریم مسئولین مربوطه، بویژه مدیریت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری جواب قانع کننده ای در این خصوص برای شهروندان و دلسوزان محیط زیست داشته باشند.

از فرماندار بهبهان نیز انتظار داریم ضمن پیگیری ویژه این خبر، چنانچه قصوری از طرف دستگاهی رخ داده، برخورد مناسب و قانونی با خاطیان صورت پذیرد.