نوشتاری پیرامون وظیفه مردم در مدیریت سیل

سیل ما را با خود نخواهد برد/ اینجا دار مکافات است

این روزها سرخط همه خبرها را که دنبال می کنی، سیل است و هراس آن. هر فردی در هر مقامی که مصاحبه می کند یا چیزی منتشر می کند، به هراس مردم از سیل غارتگری که بناست خانه را ویران کند دامن می زند. از استاندار گرفته تا فرمانداران و مسئولین ستاد «مدیریت بحران» همه و همه از افزایش غیرمنتظره حجم سدهای خوزستان و سیل اجتناب ناپذیر آن سخن می گویند. هیچکس نمی گوید: مردم نگران نباشند، ما هستیم.
واقعیت ماجرا اما از جنس دیگری است. در روزگاری که سدهای بزرگ ایران وجود نداشتند بستر رودخانه های ایران آنقدربزرگ بود که به راحتی بسیاری از سیلاب ها در مسیر واقعی خود حرکت می کردند. اما امروزه آنقدر زخم به بستر رودخانه ها زدیم و آنقدر به حریمشان دست درازی کردیم که حتی عارمان نمی شود که بگوییم کارون بزرگ تحمل دبی ۲۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه را ندارد.
ما به رودخانه های نجیبمان خیانت کردیم. ما طبیعت را زخمی کردیم و اکنون اینجا و این نقطه ای که ایستاده ایم «دار مکافات» است. اما هراسی نیست. طبیعت زخمی است اما مهربان.
هنوز دیر نشده، با یک برنامه ریزی منسجم می توان خود را در مقابل سیل پیش رو ایمن کرد. باید به مدیریت مدیران ستاد بحران اعتماد کرد. باید به دولت امید بست. واقعیت این است که دولت آزمون پیشین خود را درمواجهه با سیل، حداقل در استان خوزستان با نمره قبولی گذرانده است. حجم آبی که در چند روز گذشته وارد شبکه آب های سطحی خوزستان شده بود بیش از سه میلیارد مترمکعب بوده که چیزی بیش از کل حجم سد دز است. مهار این مقدار سیلاب و سیلاب های پیش رو، نه کاری است خُرد.
با وجود اینکه حدود یک سوم کل آبهای سطحی کشور در استان خوزستان جاری است، اما بسیاری از سیلاب های کشور حداقل در دو دهه اخیر در خارج از خوزستان رخ داده و به جز سیل آذرماه ۹۰ بهبهان، و سیل ۹۵ شعیبیه شوشتر تقریبا سیل بنیان کنی در خوزستان ثبت نشده است. اکنون زمان، زمان اعتماد کردن به مدیران ستاد مدیریت بحران و در راس آن استاندار است.
اگر دستور تخلیه شهر یا روستا صادر شد مقاومت نکنید. اگر می گویند برای تماشا به حاشیه رودخانه ها نروید، لجاجت نکنید. اگر تابلویی نصب می کنند که به حریم رودخانه نزدیک نشوید، برای عکس یادگاری گرفتن و قدرت نمایی زیر تابلو ناهار صرف نکنیم. اگر می دانید جایی قبلا مسیل بوده به آن نزدیک نشوید. میزان آبی که در چند روز آتی از طریق بالادست به شبکه آبیاری خوزستان وارد می شود آنقدری هست که حداقل ۷ روز تمام دریچه های سدها به طور کامل باز باشند. با طبیعت شوخی نکنید.

 

سید عبدالهادی آرامی؛ معاون سردبیر