نگاهی کوتاه به رویدادهای مهم صنعت پتروشنمی در سالی که گذشت:

۹۷ سال تغییر/ ۹۸ سال افتتاح در صنعت پتروشمی

خورنا|باقر گل فر:صنعت پتروشیمی در سالی که گذشت، تحولات و روزهایی موفق و شلوغ داشت. دو پتروشیمی مرجان و پردیس به همراه فاز نخست نیروگاه مجتمع پتروشیمی دماوند با حضور رئیس جمهوری افتتاح شدند و در ادامه هم برخی پتروشیمی‌های مهم همچون متانول کاوه به مرحله پیش‌راه‌اندازی رسیدند. پیشرفت عملیات اجرایی و افزایش تولیدات و صادرات محصولات واحدهای در حال بهره‌برداری هم رکوردهایی قابل توجه داشته است. بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز وعده افتتاح فاز اول الفین پتروشیمی بوشهر، الفین ایلام، متانول سبلان، اوره و آمونیاک لردگان، پتروشیمی میاندوآب و پالایشگاه گاز بیدبلند را داده و همه اینها نوید سالی پرکار و پرخبر را می‌دهد.

روزهای افتتاح و بالا رفتن پرچم پتروشیمی

مرجان

پتروشیمی مرجان که از طرح‌های برنامه پنجم توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی است، شهریورماه افتتاح شد. ظرفیت این مجتمع ۵ هزار تن در روز و سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن است که در فاز ۲ منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی عسلویه احداث شده است.

پردیس

فاز سوم پتروشیمی پردیس نیز همزمان با پتروشیمی مرجان به عنوان بزرگ‌ترین مجتمع تولیدکننده اوره و آمونیاک خاورمیانه با حضور رئیس جمهوری در شهریور ۹۷ افتتاح شد. مجموع تولید سالانه سه فاز این پتروشیمی، ۲ میلیون و ۴۰ هزارتن آمونیاک و ۳ میلیون و ۲۲۵ هزارتن اوره است، از این میزان اوره ۷۰۰ هزارتن صرف بازار داخل و کشاورزی و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتن به کشورهای اروپایی، آرژانتین، برزیل و آمریکای جنوبی صادر می‌شود.

دماوند

فاز یک نیروگاه پتروشیمی دماوند شامل ۶۴۸ مگاوات برق و ۷۸۰ تن بخار می‌شود که شهریورماه از سوی رئیس جمهوری به صورت رسمی افتتاح شد و تامین‌کننده یوتیلیتی برای ۲۴ طرح پتروشیمی فاز دوم عسلویه است. این واحد برق مورد نیاز مجتمع‌های مهر، مروارید، کاویان، انتخاب، تخت جمشید، مرجان، بوشهر، مخازن سبز عسلویه و واحدهای آبگیر و یونیت اول واحد تفکیک هوای فشرده را تامین می‌کند. همچنین واحد بخار آن بخار مورد نیاز پتروشیمی مهر، مروارید، کاویان و مرجان را تامین می‌کند و در آینده نیز نیاز سایر طرح‌های در حال ساخت در فاز ۲ را تامین خواهد کرد.

افتتاح‌های بهارانه در راه است

متانول کاوه

طرح متانول کاوه، یکی از پروژه‌های پیش‌راه‌اندازی شده پتروشیمی است که سهمی قابل توجه در افزایش تولیدات سال آینده دارد. این پروژه با تولید روزانه ۷ هزارتن یکی از بزرگ‌ترین واحدهای متانولی جهان است که به دلیل نزدیکی به دریا و داشتن اسکله اختصاصی امتیاز خوبی برای صادرات دارد.

بوشهر

ساخت فاز نخست پتروشیمی بوشهر هم این روزها به پیشرفت قابل توجهی رسیده است. گازهای دریافتی از فازهای ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی در این فاز شیرین‌سازی و گاز غنی به واحد بازیافت اتان ارسال می‌شود. متان هم برای سوخت و هم برای خوراک واحد متانول است و نیمه نخست سال ۹۸ شاهد راه‌اندازی واحد متانول پتروشیمی بوشهر خواهیم بود.

متانول سبلان

فاز نخست مجتمع متانول بوشهر شامل واحدهای متانول، استحصال اتان و شیرین‌سازی گاز به مرحله پیش‌راه‌اندازی رسیده است. این مجتمع با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۶۵٠ هزارتن متانول، یک میلیون تن الفین، ۵۵۰ هزارتن اتیلن گلیکول، ٣٠٠ هزارتن پلیمر سنگین و سبک و ۳۰۰ هزارتن اسید استیک اجرا می‌شود. پتروشیمی بوشهر در فاز ۲ عسلویه در زمینی به مساحت ۶۲ هکتار اجرا می‌شود.

الفین ایلام

فاز دوم پتروشیمی ایلام شامل پروژه‌های گوگردزدایی خوراک (SRU) و الفین است. فاز دوم محصولاتی نظیر اتیلن، بنزین پیرولیز، پروپیلن در گریدهای شیمیایی و پلیمری و سوخت مایع نیز به سبد محصولات پتروشیمی ایلام اضافه خواهد شد. پتروشیمی ایلام از لحاظ وسعت، ظرفیت تولید و تعداد واحدهای فرآیندی، بزرگ‌ترین پتروشیمی غرب کشور است و می‌تواند سالانه ۱۵۰ هزارتن اتیلن مازاد بر مصرف واحد پلی اتیلن خود را به خط لوله اتیلن غرب تزریق کند.

لردگان

طرح پتروشیمی لردگان نیز یکی دیگر از برنامه‌های افتتاح در سال ۹۸ است. مجتمع پتروشیمی لردگان با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۷۵۵ هزارتن محصول در استان چهارمحال و بختیاری (منطقه فلارد) در فاصله ۵۵ کیلومتری شهرستان لردگان در حال ساخت است. محصولات تولیدی مجتمع پتروشیمی لردگان اوره و آمونیاک است که بخش عمده‌ای از آمونیاک برای تولید اوره در داخل مجتمع مصرف می‌شود و مابقی برای عرضه مستقیم به بازار در نظر گرفته شده است. عمده‌ترین کاربرد آمونیاک در تولید انواع کودهای شیمیایی است.

بیدبلند خلیج فارس

ساخت طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با تدبیر وزیر نفت و تغییر مالکیت به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در مراحل پایانی قرار دارد. برای این پروژه ۳٫۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده و پیش‌بینی می‌شود درآمد آن سالانه ۷۰۰ میلیون دلار باشد. ۱٫۵ تن محصول اتان این پروژه از طریق خط لوله ۹۵ کیلومتری به پتروشیمی گچساران ارسال می‌شود و با تولید اتیلن در این مجتمع، خوراک طرح های خط لوله اتیلن غرب شاخه دنا تامین می‌شود.

میاندوآب

برنامه مجتمع پتروشیمی میاندوآب معروف به واحد پلی اتیلن سنگین، تولید ۱۷۵ هزارتن در سال است. طرح اولیه این پروژه تولید ۳۰۰ هزارتن محصول پی وی سی بود که بعد از مطالعات و بررسی اقتصادی به تولید پلی اتیلن تغییر یافت. این پتروشیمی مراحل پایانی ساخت را می‌گذراند و به گفته وزیر نفت در سال ۹۸ آماده بهره‌برداری خواهد بود.

آغازی امیدوارانه در پایان سال

آغاز عملیات اجرایی طرح اتیلن اکساید اندیمشک هم یکی دیگر از خبرهای خوب بود که ۱۶ اسفند ماه و در روزهای پایانی سال با حضور وزیر نفت انجام شد. طرح جدید ۳۰۰ هزارتنی اتیلن اکساید و محصولات پایین دست اندیمشک قرار است با حدود ۳۸۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری هلدینگ خلیج فارس اجرا شود. طرح جدید پتروشیمی اندیمشک افزون بر اتیلن اکساید و محصولات پایین دست صنعت، دیگر محصولات زنجیره اتیلن اکساید شامل منو اتیلن گلایکول، اتواکسیلات، گلایکول اتر، اتانول آمین و MDEA را هم تولید و عرضه خواهد کرد.

ایران پلاست از پله دوازدهم هم گذشت

همچنین در سال جاری دوازدهمین دوره نمایشگاه ایران پلاست با شعار «رونق کسب‌وکار جهانی صنعت پلاستیک» و با مشارکت ۶۶۵ شرکت داخلی و خارجی از ۳۵ کشور دنیا از جمله آلمان، ایتالیا، سوییس، اتریش، قبرس، بلژیک، صربستان، تایلند، یونان، هند، هلند، ترکیه، چین، تایوان و کره جنوبی برگزار شد.

 تغییرات در سکان مدیریت پتروشیمی

آبان ماه امسال هم وزیر نفت در حکمی بهزاد محمدی را به عنوان مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاون وزیر نفت منصوب کرد. او پیشتر مدیرعامل شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) بود و جایگزین رضا نوروززاده در این شرکت شد./هفته نامه مشعل