در سومین جلسه ی ستاد مدیریت بحران خرمشهر در هفته ی جاری مطرح شد

خرمشهر آماده ی بحران احتمالی

عباس مدحجی: سومین جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان خرمشهر در هفته ی جاری به ریاست کوروش مودت سرپرست فرمانداری ویژه خرمشهر و حضور برخی مدیران ادارات ظهر روز چهارشنبه تشکیل شد.

موسوی معاون فنی و عمرانی فرمانداری خرمشهر ضمن مدیریت جلسه از مدیران دستگاهای اجرایی خواست از هرگونه مصاحبه و خبر درباره بحران خودداری کنند و انتشار اخبار را فقط به رییس ستاد بحران واگذار نمایند.

محمد علی تابع الحجه از هواشناسی آبادان گزارش داد: در منطقه آبادان و خرمشهر بارش باران ۱۱میلیمتر بوده درحالی که در شهرهای بالادست استان مثل ایذه ۱۵۵میلیمتر بارندگی داشتیم. تا روز جمعه بارندگی خاصی نداریم اما پیشبینی میشود از روز شنبه یک سیستم جدید بارش فعال شود.

عبدالرضا حرف شنو از آب منطقه جنوب از خروجی سد دز با ۱۲۴۳متر مکعب خبر داد. وی همچنین خروجی سد گتوند را ۹۶۴متر مکعب اعلام کرد و دبی آب ملاثانی (بالادست اهواز ) را ۱۷۰۰متر مکعب بیان کرد و گفت این دبی های بالا هنوز به خرمشهر نرسیده اند. وی افز‌ود: ایستگاه پمپاژ مارد برای چند روز از مدار خارج شده بود ولی از چندساعت پیش۱۵ پمپ از مجموع۴۰ پمپ آن وارد مدار شده اند.

در این حین فرماندار دستور افزایش پمپها راداد که حرف شنو در پاسخ گفت: ما باید وضعیت ابادان راهم درنظر بگیریم و نمیتوانیم همه پمپها را برای این مقدار دبی روشن کنیم. مدهای بزرگ و وزش بادهای جنوبی را هم پیشرو داریم. هشدارهای لازم صادر شده و سیل بندها تحکیم شده ، اما ممکن است در اثر بالا امدن آب برخی نقاط آسیب پذیر باشند. باید پایش دایم وجود داشته باشد.
حرفشنو در پایان گزارشش افزود: در روستاهای ام نوشه و سوچیتی ادوات باید استندبای حاضر باشند و از روز جمعه احتمال بالا آمدن آب را پیشبینی کنند. در محدوده ی شهری با این مقدار دبی کارون مشکلی نخواهیم داشت اما در نقاط روستایی یاسیل خیز ، ممکن است اتفاقی رخ دهد.

محمد مطرودی رئیس جهاد کشاورزی خرمشهر ضمن اظهار تحکیم سیل بندها و زه کشها روستاها بخوبی اطمینان داد تا ۲۰۰۰مترمکعب مشکلی در محدوده ی شهری خرمشهر بوجود نخواهد آمد.

اسفندیار تَمی بخشدار مینوشهر ضمن ارائه گزارش اقدامات انجام شده گفت: ما پیش از هرگونه اتفاق دریچه های ورودی تمام نهرهای مینوشهر را بستیم ولی دبی آب با مد بالارفت و ساعت پنج صبح آب از اروند صغیر وارد مینوشهر شد. باکمک ستاد بحران شرایط را آرام کردیم و در نقاط مختلف مثل پل امام حسن (ع) سیل بند های محکم ایجاد کردیم تا آب در مد وارد مینوشهر نشود. این تهمیدات در طول ۷۲‌ساعت و بطور شبانه روز انجام پذیرفت و مینوشهر نه از اروند صغیر و نه کبیر ورودی آب در هنگام مد نخواهد داشت.

مسعود کعبی بخشدار مرکزی خرمشهر نیز با اظهار این نکته از سال۷۳طغیان رودخانه نداشتیم و در برخی جاها مردم به حریم رودخانه تجاوز کرده اند افزود: ما از دوماه پیش اغاز بکار کردیم و تمام زهکش ها را بستیم. امکان سیلاب در حفار غربی ، منیخ ، شنه و محرزی کاملا کنترل شده است و در سیزده روستای حاشیه غرب کارون نیز دریچه ها و سیل بندها را بسته و در حال حاضر هم در شش روستا مشغول کار هستیم.

هاشم سیاحی شهردار مینوشهر با تایید گزارش بخشدار مینو گفت: تمام امکانات ما دراختیار ستاد بحران است اما تمام بودجه ی ما یک میلیون تومان است . ستاد بحران باید بما کمک مالی کند تا بتوانیم آمادگی کامل برای مواجه با سیل را داشته باشیم.

منصور علوانی معاون فنی شهرداری خرمشهر که به نمایندگی از شهرداری گزارش میداد گفت: با توجه به ازدحام و شلوغی مهمانان نوروزی تاکنون اتفاق غیر مترقبه ای نیفتاده است. با لودر ، بیل مکانیکی و کمپرسی به مناطق حادثه خیز حاشیه و روستایی ورود کرده ایم و هم اکنون هم در حال ترمیم هستیم. در محدوده ی شهری فقط ریزش دیوار ساحلی را داشتیم که ترمیم شد. شهرداری آمادگی کامل برای حضور دارد.

علی معلی نماینده شرکت کشت و توسعه نیشکر میرزا کوچک خان در این جلسه گفت: به حریم رودخانه تجاوز شده که این تجاوز میتواند حادثه ساز باشد. ماشین آلات ما به منطقه اعزام شده اند اما ماهم باید تولید نیشکرمان را حفظ کنیم. صبح بخش مهندسی مان را اعزام کردیم که گزارش دادند روستای ام نوشه از حساسیت بیشتری برخوردار است و احتمال خطر سرعت آب در خوردگی و تخریب سیل بندهای تعجیلی و غیر دقیق وجود دارد.

فالح صفایی دربندی مدیر اجرای طرحهای عمران منطقه آزاد اروند گفت: کل خطرات احتمالی جزیره مینو رفع شده و هر هزینه ای که برای این مورد صورت بگیرد ما واسطه میشویم حداقل بخشهایی از آن پرداخت شود گرچه بیش از ۷۰درصد ماشین الات از سازمان منطقه ازاد بوده است.

کوروش مودت سرپرست فرمانداری ویژه خرمشهر ضمن تسلیت فوت هموطنان در حوادث سیل اخیر گفت: تا کنون هیچ خانه ای در خرمشهر دچار آبگرفتگی نشده است اما ۱۴پایه برق و یک ترانس سقوط کرده اند که حدود صد میلیون تومان برآورد خسارت شده اند. الان هم آمادگی کامل برای مقابله با بحران را داریم . وی خطاب به دستگاهای اجرایی افزود: انتظار دارم کلیه انهار تاپایان امشب مجدد بررسی شود و تمامی مدیران با راننده هایشان حضور داشته باشند.
مودت در پایان ضمن درخواست همکاری از رسانه ها برای حفظ آرامش و سعی در انتشار اخبار موثق گفت: ۶۰ وسیله راه سازی برای شهرستان آماده باش هستند و شبانه روز کار میکنند. سالن های ورزشی اماده ی پذیرش مهمانان نوروزی هستند. متاسفانه علی رغم بستن پل شناور ‌هنوز مردم از آن عبور میکردند و به همین دلیل مجبور شدیم کلا آنرا جمع آوری کنیم. اما نکته ی مثبت کاهش پنجاه درصدی در مدت زمان مشابه پارسال در سطح شهرستان است.

در این جلسه که دقایق زیادی از آن به تشکر مسولین از یکدیگر گذشت ، دستگاها و ارگانهای زیر در سطح ریاست حضور داشتند : غلامرضا خنفری رییس ورزش و جوانان ، عبدالرضا حرف شنو رییس بخش حفاظت و بهره برداری سازمان آب و برق استان ‌، احمد علی پناه رییس شیلات ، بداغی رییس صمت ‌، محمد مطرودی رییس جهادکشاورزی ، ناصرعلیفر رییس آموزش و پرورش ‌، نوراله اسعدی مدیرکل بندر و دریانوردی ‌، سجادپاک گهر مدیر میراث فرهنگی ‌، حسین عسکری مجد رییس آبفار ، محمدرضا کنگانی رییس راهداری و حمل و نقل جاده ای ، فالح صفایی دربندی مدیر اجرای طرحهای عمران منطقه آزاد اروند، حاتم شراوه رئیس هلال احمر ،اسفندیار تمی و مسعود کعبی بخشداران مینو و مرکزی.

وسایر ارگانها یا در جلسه شرکت نداشتند یا حضورشان در سطوح پایین تر از ریاست بود: دادگستری ، نیروی انتظامی، شهرداری، قرارگاه شهید باکری ‌، نفت و گازاروندان ، فوریتهای پزشکی ، مخابرات ، مرزبانی، سپاه‌، آبفا ، مسکن و شهرسازی ، منابع طبیعی ، پخش فراورده های نفتی ، گاز، هواشناسی . همچنین عدم حضور دارابی شهردار‌ ، پورجلالی رئیس آبفا، جاوید رییس حفاظت محیط زیست و عبدالله پور رئیس اداره برق هم در جلسه رصد شد.