پایش کامل آثار تاریخی خوزستان پس از بارندگی‎های سیل‎آسای اخیر

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با بیان این‎که وضعیت آثار تاریخی استان پس از بازندگی‎های شدید روزهای اخیر تحت کنترل است گفت: درحال حاضر هیچ محوطه تاریخی‎ای برای بازدید گردشگران بسته نیست.

به گزارش خورنا و به نقل از اداره‌کل میراث فرهنگی استان خوزستان محمدحسین ارسطوزاده امروز چهارشنبه هفتم فروردین‎ماه ۹۸ اظهار کرد: درپی بارندگی‎های شدید اخیر که مصادف با حضور گردشگران نوروزی در استان خوزستان بود، کلیه رؤسای ادارات میراث فرهنگی شهرستان‎ها و مدیران پایگاه‎های میراث فرهنگی در حالت آماده ‎اش هستند و ضمن کمک‎رسانی، اطلاع‎رسانی، هدایت و راهنمایی گردشگران، به پایش آثار تاریخی نیز پرداخته‎اند.

او در ادامه با بیان این‎که گزارش‎های لازم به ستاد اجرایی خدمات سفر و اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ارسال شده و برنامه‎ریزی برای برطرف کردن مشکلات در دست اقدام است افزود: طی بارندگی‎ها برخی از محوطه‎ها و بناهای تاریخی برای مدتی محدود و به جهت حفاظت و امنیت گردشگران و آثار تاریخی به روی بازدیدکنندگان مسدود شد و درخصوص آن‎ها تمهیدات لازم به عمل آمد .

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میرث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: این اقدامات که همراه با اطلاع‎رسانی مستمر و در هماهنگی با ستادهای خدمات‎رسانی به گردشگران نوروزی در شهرستان‎ها و استان‎ انجام گرفت موجب شد تا کمترین مشکلات به وجود آید.

وی با اشاره به این‎که از همان ابتدای بارش‎ها کارشناسان و عوامل یگان حفاظت میراث فرهنگی استان به طور دائم وضعیت آثار تاریخی را کنترل و تحت نظر داشتند و پایش‎های لازم را نیز انجام دادند تصریح کرد: قلعه و محوطه میراث جهانی شوش، چغازنبیل، آسیاب‎ها و قلعه تاریخی شوشتر و نیز بناهایی که درجوار رودخانه‎ها و مسیل‎ها قرار داشتند با نظارت همکاران ما در ادارات و پایگاه‎ها تحت کنترل و شرایط ویژه قرار گرفت و برخی برای مدت محدودی مسدود و پس از رفع خطر و آماده‎سازی محوطه‎ها دوباره روی گردشگران گشوده شدند.

ارسطوزاده براساس بررسی‎های انجام گرفته، آسیب‎هایی در بافت تاریخی دزفول، اهواز، بهبهان و تعدادی از تک‎بناهای تاریخی این شهرستان، شوشتر و به ویژه سازه‎های آبی تاریخی شوشتر که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده‎اند در حد فاصل بندمیزان تا پل گرگر، مسیرهای دسترسی آثار تاریخی ایذه و برخی تک‎بناهای آن شهرستان، تعدادی از آثار و بناهای تاریخی محدوده باستانی جندی‎شاپور و قلعه شوش وارد آمده که پس از پایش‎های انجام گرفته، ضمن انجام اقدامات اولیه برای به حداقل رسانیدن خسارت‎ها، گزارش‎های مربوط به ستاد مستقر در سازمان میراث فرهنگی و ستاد مدیریت بحران استان ارائه شد و برآوردهای اولیه جبران خسارات نیز به مراجع اعلام شد.

او خبر داد: خوشبختانه هم‎اکنون کلیه محوطه‎های تاریخی به روی گردشگران گشوده است و محوطه باستانی چغازنبیل نیز از ساعتی پیش برای حضور گردشگران بازگشایی شده است.

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میرث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری خوزستان در پایان تأکید کرد: مراحل پایش آثار تاریخی استان و گزارش‎گیری از عوامل میراث فرهنگی در سطح استان همچنان در حال انجام است.