تعداد زندانیان مشمول عفو گسترده از ۹۴هزار نفر گذشت؛ آزادی ۲۶۰۰ زن زندانی

خورنا- رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی از بهره‌مندی ۹۴هزار و ۲۶۳ زندانی از عفو اخیر رهبری به‌مناسبت ۴۰سالگی انقلاب خبر داد.

اصغر جهانگیر ضمن اعلام این خبر و در ارتباط با مشمولان بهره‌مندی از عفو رهبری اظهار کرد: از تعداد ۹۴هزار و ۲۶۳ زندانی که مشمول این عفو قرار گرفتند، ۵۹هزار و ۹ نفر آزاد و تعداد ۳۵هزار و ۲۵۴ نفر مشمول تخفیف مجازات قرار گرفتند.

وی با قدردانی از اهتمام تمامی مسئولین قضایی در دادسراها و زندان‌ها برای اجرای دقیق و حداکثری بخشنامه عفو گسترده گفت: عملیاتی کردن این بخشنامه در این سطح کاری سنگین بود اما تمامی دست‌اندرکاران به‌طور تمام‌وقت بر اجرای دقیق و حداکثری این بخشنامه اهتمام ورزیدند.

جهانگیر تصریح کرد علاوه بر زندانیانی که مستقیماً مشمول بخشنامه بودند مددکاران زندان‌ها نیز با برگزاری جلسات متعدد صلح و سازش و پیگیری‌های مستمر قضایی شرایط بهره‌مندی تعداد کثیری از زندانیان را نیز فراهم آوردند تا کام خانواده‌های بیشتری در شب ولادت حضرت علی(ع) شیرین شود.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی ادامه داد: یکی از مواد این بخشنامه مربوط به آزادی محکومان به حبس تا شش ماه به‌شرط نداشتن شاکی خصوصی است که در این راستا تعداد قریب به ۴۰ هزار پرونده در دادسراها که محکومان آن در انتظار ابلاغ رأی برای گذراندن دوره محکومیت در زندان‌ها بودند بررسی و مختومه شد.

وی ابراز کرد: برای اعلام آمار دقیق این بخش از آزادی‌ها در حال بررسی و تطبیق گزارش‌های رسیده از استان‌های سراسر کشور هستیم.

رئیس سازمان زندان‌ها در ادامه با اشاره به جزئیات آمار مربوط به اجرای بخشنامه عفو گسترده گفت: ۵ استان تهران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان و کرمان به‌ترتیب پنج استان اول کشور هستند که بیشترین تعداد محکومین مشمول عفو را تا کنون در اختیار دارند.

جهانگیر در خصوص بیشترین درصد آزادی در هر استان نسبت به تعداد محکومان همان استان نیز گفت: بر اساس آخرین گزارش‌ها به‌ترتیب استان‌های سمنان، خراسان شمالی، قزوین، آذربایجان شرقی و خراسان جنوبی بالاترین درصد مشمولین عفو نسبت به محکومین کل استان را دارند.

وی تعداد زندانیان اتباع بیگانه را که مشمول این عفو گسترده و رأفت اسلامی قرار گرفته‌اند را یک‌هزار و ۲۶۵ نفر اعلام کرد و افزود از این تعداد یک‌هزار و ۲۲۸ نفر مرد و ۳۷ نفر زن هستند.

این مقام ارشد قضایی در خصوص زنان زندانی مشمول این بخشنامه نیز گفت: تا کنون تعداد دوهزار و ۶۳۱ نفر از زنان زندانی مشمول این بخشنامه شدند.

رئیس سازمان زندان‌ها همچنین اظهار داشت: گروه سنی ۳۳ تا ۳۹ سال و ۲۶ تا ۳۲ سال به‌ترتیب بیشترین تعداد زندانیان بهره‌مند از بخشنامه عفو گسترده هستند.

جهانگیر در ادامه اظهار داشت: کاهش جمعیت کیفری یکی از راهکارهای مؤثر در کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه در حوزه خانواده‌های زندانیان است و امیدوارم این فرصت پیش‌آمده برای زندانیان این امکان را فراهم کند که با کمک مسئولین اجرایی کشور و نهادهای متولی امور اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای بازگشت به زندگی سالم و آبرومندانه تلاش مضاعف کنند.

رئیس سازمان زندان‌ها در پایان اضافه کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در بخشنامه عفو گسترده اجرای این بخشنامه کماکان ادامه دارد.

انتهای پیام/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *