مدیرکل مدیریت بحران خوزستان خبر داد:

تخصیص بیش از ۶۰ ﻣﯿﻠﯿﺎﺭﺩ ﺗﻮﻣﺎﻥ اعتبار برای لایروبی و استحکام بخشی سیل‌بندهای استان خوزستان

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان عنوان کرد: برای لایروبی و استحکام بخشی هرچه بیشتر سیل‌بندهای استان اعتباری در حدود ۶۱ میلیارد تومان در دولت به تصویب رسید که ابلاغ آن نیز صورت پذیرفت و به زودی در اختیار سازمان آب و برق استان قرار خواهد گرفت.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان که عصر روز یکشنبه در تالار امام رضا شهرک نفت اهواز برگزار شد کیامرث حاجی‌زاده با بیان اینکه خوزستان فراز و نشیبهای بسیاری را در سال ۹۷ پشت سر گذاشته است اظهار کرد: البته با درنظر گرفتن حوادث مربوط به بهمن ۹۵ باید تصریح داشت که خوزستان طی دو سال پیاپی با سختی‌ها و فراز و نشیب‌های بسیاری روبرو بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان افزود: البته اگر دعای خیر مردم و تعامل و همکاری‌های نزدیک بین مسئولین استانی و کشوری نبود چه بسا پشت‌سر گذاشتن موفقیت‌آمیز این دو سال بحرانی نیز به راحتی میسر نبود.

وی در ادامه به بحران گردوغباری که در بهمن سال ۹۵ خوزستان را تحت شعاع خود قرار داده بود اشاره کرد و افزود: این بحران که از یک دهه پیش آنهم به علت وجود مشکلات زیر ساختی فراوان در استان شروع شده بود در بهمن‌ماه ۹۵ با رسیدن به نقطه اوج خود، باعث تبدیل به یک ابر بحرانی چالش برانگیزی در استان شد.

حاجی‌زاده یادآوری کرد: اتفاق بهمن سال ۹۵ به خوبی باعث شد که ما نه تنها نسبت به کمبودات استان در بحث زیرساخت‌ها اطلاع پیدا بکنیم بلکه از ضعفهای استان نیز در زمینه مقابله با بحرانهای طبیعی هم به خوبی مطلع شویم.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ضمن اشاره به شناسایی ۳۶۰ هزار هکتار کانونهای داخلی تولید کننده گردو غبار در استان گفت: خوشبختانه با مصوبه دولت در فروردین ۹۶ و تعامل و پای کار آمدن تمامی مسئولین اجرایی استان، سپاه پاسداران و نیز نیروهای مردمی تا الان توانسته‌ایم که در حدود ۵۰ هزار هکتار از این اراضی را با نهالکاری، مالچ‌پاشی و آب‌پاشی مهار و کنترل کنیم.

وی در ادامه به ابربحران خشکسالی استان نیز اشاره‌ای کرد و‌ یادآور شد: اگر ۶۰ درصد مشکلات ناشی از ابربحران خشکسالی را در استان، نتیجه قضا و قدر، طبیعت، کمبود اعتبارات و بحثهای مربوط به زیرساختهای معیوب استان بدانیم بیشک ۴۰ درصد دیگر آن ناشی از ضعف مدیریتها و برخی بی‌تدبیری‌ها و تصمیمات نادرست در خصوص عدم رعایت پیوست‌های زیست‌محیطی در پروژه‌های مختلف اجرایی استان است.

حاجی زاده ضمن بیان این مطلب که خشکسالی در خوزستان نسبت به دیگر نقاط کشور تاثیرات مخرب‌تری را برجا می‌گذارد توضیح داد: از آنجایی که خوزستان دارای تنوع و‌ مدلها آب و هوایی متفاوتی است لذا وقتی که به خشکسالی دچار می‌شود بالطبع آثار زیانبارتری را نیز در این زمینه متحمل خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ضمن اشاره به بحث سهمیه‌بندی آب کشاورزی در تابستان امسال گفت: ما برای عبور از بحران خشکسالی مجبور به سهمیه‌بندی آب کشاورزی شدیم و گرنه به هیچ عنوان نمی‌توانستیم با موفقیت این ابر بحران را نیز پشت‌سر بگذاریم.

وی ادامه داد: البته در زمینه مصرف برق نیز توانستیم موفقیتهای چشمگیری را هم در تابستان گذشته بدست بیاوریم موفقیت‌هایی که عامل اصلی آنها نه تنها تدوین یکسری سیاست‌های راهبردی خاص در ستاد خشکسالی استان بود بلکه همکاری و ایثار همه‌جانبه مردم استان نیز در این زمینه بسیار تاثیرگذار بود بطوریکه استان خوزستان در نهایت موفق شد در کشور رتبه اول صرفه‌جویی در مصرف را بدست بیاورد.

حاجی زاده ضمن اشاره به شروع فصل ترسالی در استان گفت: میانگین بارندگیهای استان در سه تا چهار ماه اخیر در حدود ۴۰۰ میلیمتر بوده است که این رقم در ۴۰ ساله اخیر برابر با ۱۸۲ میلیمتر و در سال گذشته نیز ۱۴۰ میلیمتر بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان تصریح کرد: امسال با توجه به تجربه سیل ۹۵ که خسارات زیادی را به استان وارد کرده بود از همان ابتدا با تشکیل یک کارگروه مقابله با سیلاب ما وارد میدان شدیم و با دادن هشدارهای لازم در این زمینه توانستیم از وقوع یک سیلاب خطرناکی در استان که علتش انباشت فراوان آب در پشت سد کرخه بود جلوگیری کنیم.

وی در ادامه سیل اخیر را فاقد هرگونه تلفات انسانی دانست و‌ یادآور شد: عدم لایروبی رودخانه‌ها، فرسودگی و شکستگی سیل‌بندها و تجاوز به حریم رودخانه‌ها از جمله عواملی بودند که باعث بروز تلفاتی در سیل اخیر شدند.

حاجی‌زاده عنوان کرد: برای لایروبی و استحکام بخشی هرچه بیشتر سیل‌بندهای استان چندی پیش اعتباری در حدود ۶۱ میلیارد تومان در دولت به تصویب رسید که ابلاغ آن نیز صورت پذیرفت و به زودی در اختیار سازمان آب و برق استان قرار خواهد گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ضمن اشاره به وجود یکسری مشکلاتی در خطوط نفت و گاز استان گفت: آتش‌سوزی‌ سال ۹۵ در پتروشیمی بوعلی و حریق سال ۹۶ تاسیسات نفتی ابوالفارس رامهرمز و همچنین انفجار خطوط نفت باغملک و حسینه اندیمشک و نیز این حادثه اخیر در منطقه برومی اهواز که به مرگ چهار نفر منجر شد از جمله اتفاقاتی هستند که نیاز است برای جلوگیری از تکرار آنها هرچه سریعتر ما برنامه‌های پیشگیرانه‌ای را با همکاری وزارت نفت در دستورکار قرار دهیم‌.

وی در پایان اظهار کرد: با توجه به نزدیکی ایام عید و حضور مسافران نوروزی و زائران راهیان نور به استان لازم است که کلیه فرمانداران و شهرداران استان کلیه اطلاعیه‌ها و هشدارهای صادر شده از طرف ستاد مدیریت بحران، هواشناسی، سازمان آب و برق و نیز دستگاههای امداد را جدی گرفته و علاوه بر آن نیز در بحث برقراری کشیکهای ایام نوروز مدیران و معاونین عضو شورای مدیریت بحران نیز با ما در هماهنگی کامل باشند.