استاندار خوزستان:

وزارت نفت باید سهم اهواز را از حق آلایندگی پرداخت کند

استاندار خوزستان گفت: پرداخت سهم آلايندگی، حق اهواز و مناطق مختلف استان است و وزارت نفت بايد خود را با اين حق قانونی هماهنگ کند.

غلامرضا شریعتی صبح امروز در مراسم کلنگ‌زنی پروژه زیرگذر پردیس اهواز درباره بحث حق آلایندگی اظهار کرد: پرداخت سهم آلایندگی، حق اهواز و مناطق مختلف استان است و وزارت نفت باید خود را با این حق قانونی هماهنگ کند؛ مدتی از قانون غفلت شد و از سال ۹۵ مجدداً پیگیری کردیم که در نهایت به صدور رأی نهایی برای پراداخت حق آلایندگی انجامید و قطعاً همه ملزم به رعایت قانون و رأی نهایی صادر شده هستند.

وی افزود: شهردار اهواز پیگیری لازم را در این مدت داشته و پرداخت حق آلایندگی از سوی وزارت نفت به پروژه قطارشهری اهواز، شاید تنها راه نجات متروی اهواز باشد؛ در سفر وزیر نفت به استان مذاکراتی در این خصوص داشتم و عنوان کردم هر پروژه‌ای که وزارت نفت برای اهواز و استان تایید کند که سهم حق آلایندگی به آن پروژه پرداخت شود، قبول می‌کنیم.

استاندار خوزستان عنوان کرد: در حال حاضر هر جا که برای توسعه شهر اهواز ورود می‌کنیم، شرکت ملی مناطق نفت خیز اعلام می‌کند که در محدوده آن‌ها قرار دارد ولی حداقل باید هزینه توسعه به نحوی از سوی وزارت نفت پرداخت شود که برای پیگیری آن اهتمام زیادی وجود دارد.

شریعتی بیان کرد: رشد و توسعه این منطقه، تسهیل در رفت و آمد شهروندان و به تبع آن توزیع تراکم جمعیت در مناطق مختلف، توسعه متوازن مناطق، جلوگیری از انباشت ثروت و سرمایه در یک منطقه خاص و رشد متوازن فرهنگی جامعه از اثرات اجرای این پروژه‌ها است.

وی افزود: در سال ۹۸ طبق مصوبه شورای شهر اهواز ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای کارهای عمرانی تخصیص داده شده که از این میزان ۳۰۰ میلیارد تومان برای حمل و نقل و تسهیل ترافیک در سطح شهر خواهد بود.

استاندار خوزستان گفت: این هزینه باعث جلوگیری از اتلاف وقت، هدررفت سوخت و در پی آن بهبود وضعیت هوا و محیط زیست منطقه می‌شود که با جدیت به‌دنبال این موارد هستیم.

وی ادامه داد: در کلانشهر اهواز مشکلات ساختاری جدی وجود داشته و دارد که اجرای برخی پروژه‌های ملی مانع توسعه این شهر شده است؛ شهرداران اهواز تلاش‌های زیادی را داشته‌اند اما امکان اینکه بتوانند دستگاه های اجرایی بزرگ را قانع و ملزم کنند که با تعدیل هزینه، به اجرای پروژه‌های شهرداری کمک کنند نداشتند.

شریعتی ابراز امیدواری کرد: امید است با توجیه کردن دستگاه‌های اجرایی بزرگ برای توسعه، عمران و بهبود شرایط زندگی و رفاه در اهواز بتوانیم این کار را انجام دهیم.