مدیران روابط عمومی و کلیشه ای بنام چاپ سررسید/ هزینه برای سررسید، فعالیت ضد محیط زیستی و دفتر نقاشی کودکان

میثاق حاجتی | خورنا: سررسید و تقویم رومیزی را میتوان ابزار تبلیغاتی مناسب دانست که در چند دهه اخیر مورد استفاده قرار گرفت و سالهاست که با پیشرفت تکنولوژی و جایگزینی روش های نوین و به مراتب موثر تر و کم هزینه تر باعث منسوخ شدن این ابزار تبلیغاتی شده است.

بد نیست بدانید که به منظور حمایت از محیط زیست استفاده از سررسید با پیشرفت تکنولوژی در دنیا منسوخ شده و تقریبا در اکثر کشورهای دنیا دیگر از سررسید استفاده نمی‌کنند.

اما هنوز در کشور ما محدود شرکت ها و سازمان هایی ، به واسطه حضور برخی روابط عمومی ها که از تکنولوژی جا مانده اند اقدام به ویران کردن طبیعت و سرمایه های سازمان میکنند!

اما طبق اعلام ناظر یکی از چاپ‌خانه‌های تهران تیراژ زیر ۱۰۰۰ از طرف چاپخانه‌ها به ندرت دیده می‌شود و قیمت سررسید بسته به اینکه تنها چاپ لوگوی روی جلد باشد و یا کاملا بطور اختصاصی تولید شوند متفاوت است ولی رقم‌های ۷۰، ۸۰ میلیون تومانی بین سازمان‌ها و ارگان‌ها یک رقم نرمال است.

علاوه بر دیدگاه تبلیغاتی و بازاریابی این هدیه که خودش جای بحث دارد، تولید یک سررسید ۱۰۰ تا ۱۵۰ برگ از کاغذ مرغوب بین ۸۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ تومان هزینه دارد، حال موضوع مورد بحث این است با حجم انبوهی از شرکت‌ها که بطور میانگین ۱۰۰۰ عدد از این سررسیدها را چاپ و توزیع می‌کنند تا چه حد در بحث برندینگ که حتی گاهی هدیه آنان بعنوان دفترنقاشی کودکان خردسال مورد استفاده قرار می‌گیرد، موفق خواهند بود تا این مبلغ خروج ارز توجیح داشته باشد!

برخی شرکت‌ها نیز به واسطه حضور روابط عمومی های بروز و خلاق با کمترین هزینه بیشترین بازخورد را از طریق تکنولوژی برلی برند خود به ارمغان می آورند و ترجیح می‌دهند بخشی از این هزینه را به موسسات خیریه از قبیل محک هدیه دهند.

در پایان فعالین روابط عمومی آگاه باشند که سررسید به نوعی یک هدیه سوخته است که دیگر هیچ جذابیتی برای گیرنده ندارد و تنها سررسید‌هایی نزد مخاطب می‌ماند که زیبا و گران قیمت‌تر باشد.امروزه اکثر سررسیدها یا در کمد خاک می‌خورند و یا دفترنقاشی کودکان می‌شوند و به نوعی شرکتی که برای سررسید کمتر خرج کند برنده است.

حسن کریمی _فعال حوزه روابط عمومی