یک کارشناس آموزش و پرورش:

چرا استاندار پیگیر اُفت آموزشی خوزستان نیست

یک کارشناس آموزش و پرورش گفت: چندین میلیارد تومان از اعتبارات استانی و ملی به آموزش‌ و پرورش اختصاص داده شد اما استاندار خوزستان هیچ‌ وقت پیگیر اُفت آموزشی نبود.

محمد شریفی با اشاره به جایگاه سی و یکم خوزستان در امتحانات نهایی پایه سوم متوسطه اظهار کرد: رتبه قبولی استان در کنکور سراسری در سه رشته علوم تجربی، انسانی و ریاضی فیزیک ۲۸ و در رشته‌های زبان انگلیسی و هنر رتبه استان  است. ظرف این پنج سال میانگین درصد قبولی استان در کنکور در پنج رشته بین ۲۲ تا ۲۵ بوده است.

وی افزود: درسال گذشته به دلیل تغییرات آموزشی رتبه‌بندی استان‌ها بر اساس مجموع امتحانات پیش‌دانشگاهی صورت گرفت اما در به همان پاشنه‌ای چرخید که در امتحانات نهایی سوم متوسطه درگذشته مسبوق به سابقه بوده است.

این معلم بازنشسته با اشاره به وجود ۱۲ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل تصریح کرد: از لحاظ تعداد و نرخ بی‌سوادی در کشور مقام سوم را داراییم، همچنین منابع ما در این تحلیل گزارش‌های آماری سازمان سنجش کشور، مرکز آمار ایران و اداره کل سنجش وزارت آموزش هستند.

شریفی افزود: بارها این آمار در رسانه‌ها انعکاس پیدا کرد اما آموزش‌ و پرورش خوزستان تاکنون واکنشی به این آمارها نشان نداده است و این سکوت تأیید صحت آمارهای موجود در حوزه آموزش است.

وی با اشاره به اظهارات معاون سیاسی و اجتماعی استاندار به وضعیت آموزش‌ و پرورش استان مبنی بر اینکه آموزش استان درگیر مسائل حاشیه‌ای است و در قعر جدول است، بیان کرد: جایگاه آموزشی استان غیر قابل‌ قبول و در شأن این مردم نیست.

این معلم بازنشسته بابیان اینکه رتبه آموزشی استان در سال ۵۷ تا پایان جنگ تحمیلی تقریباً بین ۸ تا ۱۲ بود؛ عنوان کرد: پس از پایان جنگ افت‌ و خیزهایی به وجود آمده اما از حد میانگین و متوسط کشوری خارج نشده بود؛ طی ۱۰ سال اخیر اُفت آموزشی شتاب رو به‌ جلو گرفت و تا سقوط در قعر جدول پیش رفت و فرایند اُفت آموزشی آسیب‌شناسی نشد.

شریفی بیان کرد: در بحث عقب‌ماندگی آموزش‌ و پرورش استان مدیرکل را تنها مقصر نمی‌دانم، مقصر اصلی وزیر است که تمام هم‌ و غم خود را معطوف به حفظ صندلی خود گذاشته است؛ هر زمانی نماینده‌ای وی را تهدید به استیضاح کرد با دستپاچگی خواسته‌های آن نماینده را تأمین کرد همین عامل سبب شد نمایندگان مدیران آموزش و پروش را به روش خود مهره چینی کنند.

وی یادآور شد: مقصر دوم وضعیت آموزش‌ و پرورش شخص استاندار است وی در جایگاه رئیس شورای آموزش‌ و پرورش هیچ کار کارشناسی که بتواند معضلات و عقب‌ماندگی‌های آموزش‌ و پرورش را مورد آسیب‌شناسی علمی قرار بدهد انجام نداده است و روی عملکرد مدیرکل و چگونگی هزینه کرد منابع توجهی ندارد چندین میلیارد تومان از اعتبارات استانی و ملی به آموزش‌ و پرورش اختصاص داده شد اما هیچ‌وقت پیگیر اُفت آموزشی نبود.

شریفی، سکون، سکوت نخبگان، جناح‌های سیاسی و رسانه‌های ارتباط‌ جمعی را عامل سوم در عقب‌ماندگی آموزش‌ و پرورش استان برشمرد و خاطرنشان کرد: آموزش‌ و پرورش استان درگیر حاشیه‌ها شده است و سهم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این قهقرا بیشتر از همه بوده است./فارس