کمربند سبز اهواز:

آغاز فاز دوم پروژه کمربند سبز اهواز

آیین آغاز فاز دوم احداث کمربند سبز اهواز شامل کاشت 1000 هکتار از اراضی کمربند سبز به همراه کلنگ زنی شهرک نمایشگاهی گل و گیاه به همت شهرداری اهواز و با حضور تنی چند از مسئولین شهری در منطقه عین دو برگزار شد.

خورنا |کاوه صفاپور _ به گزارش پایگاه خبری خورنا آیین آغاز فاز دوم احداث کمربند سبز اهواز شامل کاشت ۱۰۰۰ هکتار از اراضی کمربند سبز به همراه کلنگ زنی شهرک نمایشگاهی گل و گیاه به همت شهرداری اهواز و با حضور تنی چند از مسئولین شهری در منطقه عین دو برگزار شد.

منصور کتانباف در این مراسم اظهار کرد: مطالعه و طراحی کمربند سبز اهواز در سال ۱۳۷۳ به پایان رسید. طول این پروژه ۷ هزار و ۲۰۰ هکتار  و عرض آن یک کیلومتر و در اطراف جاده کمربندی اهواز واقع است.

وی افزود: مقرر شده بود از همان سال این کار انجام شود اما تا سال ۹۰ کاری نشد. در سال ۱۳۹۰ با اعتبارات شهرداری اهواز کار کشت و نگهداشت یک هزار هکتار از کمربند سبز آغاز شد که اکنون در محدوده جاده کمربندی ۸۰۰ هکتار آن ماندگار است و کیفیت بخشی از آن مناسب است اما به دلیل شرایط اقلیمی و خاک شرایط بخشی دیگر مانند مابقی درختان مناسب نیست .

شهردار اهواز با بیان اینکه جهت توسعه یک هزار هکتار کمربند سبز اهواز مبلغ یک صد میلیارد تومان مورد نیاز است، تصریح کرد: در سال ۹۶ مجددا برای توسعه و تکمیل کمربند سبز از طریق سازمان حفاظت محیط زیست اقداماتی انجام شد. از محل صندوق ذخیره ملی مبلغی برای مقابله با ریزگردها اختصاص یافته است که در پی آن برنامه‌ای ارائه کردیم و از این محل برای توسعه یک هزار هکتار، مبلغ ۱۵ میلیارد تومان اعتبار مشخص شد که در حال طی مراحل قانونی است و در حال حاضر کار در شرق و غرب اهواز آغاز شده است.

کتانباف با بیان اینکه بیشتر بادهای اهواز غربی شرقی است، گفت: با هماهنگی نهادهای نظامی که ۱۰۰ هکتار زمین اختصاصی در کانون ریزگردها را در اختیار داشتند، هفته گذشته کار نهال‌کاری و توسعه فضای سبز به صورت مشارکتی در شرق اهواز انجام شد.

شهردار اهواز افزود: امروز نیز ۲۵۰ هکتار زمین که متعلق به نهادهای نظامی است در اختیار ما گذاشتند تا کار را انجام دهیم که اگر اعتبارات به موقع تخصیص یابد و نهادها همکاری کنند، تا پایان فروردین‌ماه و اواسط اردیبهشت‌ماه  یک هزار هکتار دیگر توسعه می‌دهیم تا از ۷ هزار و ۲۰۰ هکتار، ۲ هزار هکتار را شهرداری انجام داده باشد.

وی تصریح کرد: در حالی که باید دستگاه‌های مرتبط کار را انجام می‌دادند و نگهداشت را شهرداری انجام می‌داد اما اکنون شهرداری همه کار را انجام داده است. البته ۱۵ میلیارد تومان اعتبار با حمایت استانداری و سازمان برنامه و بودجه اختصاص یافت.

شهردار اهواز عنوان کرد: هر دستگاهی که محیط را آلوده می‌کند از جمله شرکت‌های نفتی، شرکت‌های ذوب آهن، شهرک‌های صنعتی، سازمان آب و برق و برق منطقه‌ای در این زمینه مسئولیت دارند اما تاکنون کاری انجام نداده‌اند.

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت پروژه کمربند سبز اهواز افزود: امروزه کارشناسان و دانشمندان در خصوص تغییر اقلیم کره زمین و تبعات آن هشدار داده اند و اگر تدابیر لازم را در این خصوص انجام ندهیم در کشور و استان بحران های بی سابقه ی محیط زیستی اتفاق می افتد.

کتانباف گفت: این فضاهای سبز در آینده تفرجگاه‌ها و کیلینک‌های گل و گیاه می‌شوند و می‌توانند در این عرصه‌ها اشتغال پایدار ایجاد ‌کنند. همچنین موجب تلطیف هوا و جلوگیری از تصرف غیرمجاز می‌شوند.

وی با بیان این نکته که کاشت گونه های گیاهی طبق دستورکار سازمان محیط زیست انجام می شود، عنوان کرد: در این کاشت از گونه‌های بومی و مقاوم  از جمله کنار، زیتون، اکالیپتوس، کنوکارپوس و کهور استفاده شده است. هرچند از گونه‌های مثمر در کمربند سبز استفاده نشد اما  در بوستان‌های داخل شهر از این گونه‌ها استفاده کرده‌ایم.

شهردار اهواز خطاب به مدیران سازمان پارکها گفت: از این سازمان توقع می رود که این کار را با همان جدیتی که در سال ۹۰ داشتند پیگیری و به انجام برسانند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *