مدیرکل مدیریت بحران خوزستان عنوان کرد:

خوزستان در عرض دو سال سه ابر‌بحران را تجربه کرد/ سند جامع آموزشی مدیریت بحران استان به تصویب رسید

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: استان خوزستان طی دو سال یعنی در فاصله بین سالهای ۹۵ تا ۹۷ توانست سه ابر بحران را تجربه کند.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا در سیزدهمین جلسه کمیته علمی، آموزشی و فنی مدیریت بحران استان خوزستان کیامرث حاجی‌زاده ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: بحران گردوخاک، خشکسالی و سیلاب از جمله سه ابربحرانی هستند که در دو‌سال گذشته در استان خوزستان به وقوع پیوسته است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان افزود: البته ۵۰ درصد آتش سوزی‌های جنگل کشور نیز در سال گذشته در استان خوزستان به وقوع پیوسته است.

وی ضمن اشاره به زمین لرزه‌های منطقه گوریه شوشتر گفت: به استثنای پدیده زلزله که در واقع عوامل انسانی چندانی نمی‌تواند در رخ‌ دادن آن نقش به سزایی را ایفا کند مابقی بحرانهای طبیعی استان تا حدی بسیار زیاد عامل انسانی در وقوع آنها دخیل بوده است.

حاجی‌زاده تشکیل کمیته علمی، آموزشی و فنی مدیریت بحران را یک نقطه اتکایی برای تصمیم‌گیری‌های هرچه بهتر اعضای مدیریت بحران، مدیران اجرایی و شرکت‌ها دانست و عنوان کرد: برگزاری هشت سمینار ملی و بین‌المللی در مورد بحرانهای مختلف استان خوزستان با حضور اساتید برجسته استانی و کشوری و سخنرانان بین‌المللی از جمله خروجی‌های بسیار موثر این کمیته بوده که توانسته علاوه بر ایجاد حساسیت در بین محققان و دانشمندان علمی، نگاه دولت و‌ تصمیم‌گیران کشور را نیز به این نکته معطوف کند که خوزستان دارای مشکلات بسیار بزرگ زیست محیطی است که باید هرچه سریعتر ساماندهی شوند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان یادآوری کرد: اعضای کمیته علمی، آموزشی و فنی مدیریت بحران استان در جذب اعتبارات عمرانی بحث مدیریت بحران دارای سهم بسزایی هستند بطوریکه که ۶۱ میلیارد‌ تومانی که هم‌اکنون در بحث سیل اخیر به منظور لایروبی و استحکام بخشی‌ سیل‌بندها تعلق گرفته است حاصل پیگیری‌ها و مستندسازی‌های علمی شورای مدیریت بحران، کمیته علمی آموزشی و فنی مدیریت بحران و نیز سازمان آب و برق خوزستان است.

وی در ادامه از تهیه و تصویب سند جامع آموزش مدیریت بحران استان نیز خبر داد و افزود: این سند که از خروجی‌های بسیار خوب کمیته ﻋﻠﻤﯽ، ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ ﻭ ﻓﻨﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤﺮﺍﻥ استان خوزستان است برای یک دوره پنح ساله تهیه و تدوین شده که در سال ۹۸ رونمایی خواهد شد.

حاجی‌زاده در پایان گفت: طرح پهنه‌بندی زمین شناسی و زلزله، طرح جامع خطر‌پذیری و طرح تاب‌آوری هم از جمله دیگر طرحهای مصوب کمیته ﻋﻠﻤﯽ، ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ ﻭ ﻓﻨﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤﺮﺍﻥ استان خوزستان است که به زودی پس از تکمیل شدن، رونمایی و ابلاغ می‌شوند.