مشارکت پتروشیمی های بندرامام ، اروند ، کارون و شیمی بافت در رزمایش سراسری منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

خورنا|باقر گا فر:شرکت سهامی پتروشیمی بندرامام و  سازمان منطقه ویژه اقتصادی به منظور ارتقاء سطح آمادگی و تصمیم گیری مدیران ، کارشناسان و کارکنان خود در شرایط بحرانی ، مانور واکنش در شرایط اضطراری و مدیریت بحران را در سطح مجتمع پتروشیمی بندرامام برگزار کردند.

به منظور شناسایی نقاط ضعف و قوت و همچنین بالابردن سطح آمادگی و تصمیم گیری مدیران و کارکنان ، مانور واکنش در شرایط اضطراری و مدیریت بحران  با حضور حمیدرضا رستمی مدیرعامل پتروشیمی بندرامام و نیز دیگر مدیران ارشد و میانی شرکت بصورت منطقه ای برگزار گردید که  در تمامی مراحل اجرایی مانور مدیران ارشد پتروشیمی بندرامام و سازمان منطقه ویژه اقتصادی از طریق  ویدیو کنفرانس  با یکدیگر در ارتباط بودند و موفق شدند با ایجاد  محیطی حقیقی و  شرایط واقعی عملکرد خود را بخوبی بسنجند و نقاط ضعف را شناسایی نمایند.

می توان افزود مانور مذکور با سناریو از پیش مشخص شده نشت گاز در مخازن واحد وینیل کلراید منومر (VCM) شرکت فرآورش بندرامام آغاز شد که در دقایق اولیه بعد از اعلام نشت گاز فرضی کمیته های مدیریت بحران در ۳ سطح صفر (تیم فرماندهی حادثه ICT ) ، یک (تیم فرماندهی حادثه ICT ) و دو (تیم مدیریت بحران CMT ) در سطح مجتمع تشکیل شدند و طبق برنامه ریزی های مشخص شده تمامی واحد ها و نیروهای عملیاتی ، امدادی و ستادی وارد عمل شدند و تمامی مراحل مانور طبق برنامه برگزار گردید.

گفتنی است طی این مانور عملیات هایی همچون مدیریت نفرات حاضر در مجتمع  ، تخلیه کارکنان و منتقل کردن آن ها  به محل های امن ، تخلیه واحد های CF  و PX ، تخلیه اسکله ها ، انتقال مصدومان به مراکز درمانی ، کنترل نشت گاز و مخازن مجاور ، جلوگیری از پخش شدن گاز نشتی و ارتباط مستقیم و تصویری با سازمان منطقه ویژه اقتصادی تمرین و به مرحله اجرا رسید.

شایان ذکر است شرکت سهامی پتروشیمی بندرامام همواره  با برگزاری مانورهایی از این قبیل در راستای توانمند سازی و آمادگی هرچه بیشتر مدیران و کارکنان خود در مواقع اضطراری و شرایط بحرانی گامی مهم و موثر برداشته است.

براساس برنامه ریزی و طراحی قبلی سناریوی رزمایش سراسری سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ، مانوری تحت عنوان نشت گاز کلر از سمت پتروشیمی اروند به اجراء درآمد که این مانور با هماهنگی HSE پتروشیمی اروند و همکاری کلیه واحد های این مجتمع در برگزاری این مانور  و با توجه به شبیه سازی حادثه توسط نرم افزار، شرکت شیمی بافت نیز در معرض این نشتی قرار گرفته شد.

اصغر امیری رئیس HSE شرکت شیمی بافت این مانور را تشریح کرد و گفت: پس از اعلام از سوی مدیریت بحران منطقه ،برابر سناریوی از قبل طراحی شده اقدام به اجرای مانور نموده و پرسنل ساختمانهای اداری، باسکول، حراست و ایستگاه تخلیه و بارگیری با کمک پرسنل HSE  از ساختمانهای مذکور خارج نموده و به سمت محل تجمع ایمن واقع در ضلع جنوب غربی کارخانه در مجاورت ساختمان یوتیلیتی هدایت نمودند .

وی ادامه داد: همزمان با تخلیه اضطراری پرسنل، آماربرداری از کلیه نفرات ساختمانهای مذکور جهت حصول اطمینان از تخلیه کامل آنان صورت گرفته و از تردد خودروها در محدوده تحت تأثیر نشتی جلوگیری کرده و رانندگان خودروهای تانکر به محدوده امن هدایت شدند.

امیری اضافه کرد: قطع برق پمپ ها و تجهیزات برقی مستقر در محدوده نشتی، شیلترینگ ساختمان آزمایشگاه مرکزی و بستن درب ها و پنجره ها و از سرویس خارج نمودن کلیه تجهیزات تهویه و وسایل برقی و نیز استفاده از دستگاه تنفسی توسط پرسنل واحد HSE جهت تردد در محیط کارخانه و کنترل شرایط از اقدامات صورت گرفته دراین رزمایش بود.

گفتنی است، دومین مانور سراسری مقابله با شرایط اضطراری در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، با حضور سردار روحانی جانشین قرارگاه شیمیایی سازمان پدافند غیرعامل کشور و سعید فیوضی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان برگزار شد؛ دراین مانور که بنا به درخواستی که توسط سازمان پدافند شده بود جهت مقابله با نشت مواد شیمیایی انجام گرفت، به‌ صورت فرضی سه مجتمع که دارای مواد خطرناک‌تری نسبت به سایر شرکت‌ها داشتند، به‌صورت همزمان و در بدترین شرایط ممکن، دچار نشت و حادثه می‌شدند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *