استانداز خوزستان:

برخی شهرداران کارهای دولت را به نام خود تمام می‌کنند

استاندار خوزستان بیان کرد: بعضی از شهرداران استان بدون اینکه حتی نامی از دولت ببرند در مصاحبه‌هایی که به وفور انجام می‌دهند پروژه‌های دولت را به نام خود تمام می‌کنند و این در حالی است که دولت متولی اصلی تامین منابع مالی انجام این پروژه‌ها بوده و این شهرداران حتی از انجام دادن کارهای اداری معمولی این پروژه‌ها نیز سرباز می‌زنند.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا در جلسه ستاد باز آفرینی شهری استان که امروز سه شنبه ۲۱ اسفند ۹۷ در سالن شهیدرجایی استانداری خوزستان برگزار شد غلامرضا شریعتی با بیان اینکه مسئولین اجرایی استان و خصوصا شهردان باید نسبت به بالا بردن هرچه بیشتر علم و دانش خود در زمینه بازآفرینی شهری اقدام کنند اظهار کرد: بازآفرینی ساختار یک شهر از آنجایی که در نوع نگاه جامعه نسبت به آن شهر تاثیرات فراوانی دارد لذا همه مسئولین اجرایی و مخصوصا شهرداران باید نسبت به انجام هر‌چه بهتر آن نه تنها اهتمام بیشتری داشته باشند بلکه دانش خود را نیز در این زمینه با مدنظر قرار دادن الگوهای داخلی و خارجی بالا ببرند.

استاندار خوزستان اضافه کرد: البته بازآفرینی شهری به هیچ عنوان معنای تخریب و نوسازی همه ساختمانهای یک شهر را نمی‌دهد زیرا امکان دارد که ساختمانهای بسیاری در یک شهر وجود داشته باشند که علیرغم کهنگی و فرسودگی ولی از ارزش بالای تاریخی و میراثی نیز برخوردار باشند.

وی در ادامه ضمن درخواست از دو اداره‌کل امور شهری و راه شهرسازی استان برای آموزش هرچه بیشتر شهرداران در زمینه اجرای هرچه بهتر طرح بازآفرینی شهری در استان گفت: در شهر ورشو لهستان علیرغم اینکه تمامی آثار تاریخی و میراثی آن در طول جنگ دوم جهانی به کلی نابود می‌شود ولی پس از پایان جنگ، این آثار به نحوی بازسازی می‌شوند که در واقع هیچگونه تفاوتی با شکل اولیه آنها از لحاظ، سبک و معماری نمی‌توان دید.

شریعتی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث قیر دولتی اشاره می‌کند و با بیان اینکه دولت به اندازه کافی قیر در اختیار دارد اظهار کرد: شهرداری‌ برخی شهرهای استان مثل خرمشهر، آبادان، مسجدسلیمان، ماهشهر، گتوند، اندیمشک، دزفول، شوش، باغملک، هفتکل و بهبهان در حالی همیشه نسبت به کمبود قیر اعتراض دارند که ما برای طرح بازآفرینی شهری بیش از ۳۲۰۰ تن قیر دولتی داریم.

استاندار خوزستان در ادامه دپو این حجم قیر در انبارهای استان را ناشی از بی‌عرضه گی شهرداران مذکور در دریافت قیر دولتی دانست و تصریح کرد: این شهرداران که به جای استفاده از این سهمیه قیر دولتی، اقدام به انتخاب کم زحمت‌ترین راه یعنی خرید قیر از بازار آزاد به قیمت گران می‌کنند همیشه هم از نداشتن پول برای پرداخت حقوق کارکنان و پرسنل خود نیز ابراز گلایه می‌کنند.

وی یادآوری کرد: برخلاف شهرداران دیگر استانهای کشور که مو را از ماست بیرون می‌کشند و از تسهیلات دولتی نهایت استفاده را می‌برند شهرداران ما در استان خوزستان به علت تنبلی و نداشتن حال و حوصله پر کردن چهار تا فرم و درخواست دولتی برای دریافت سهمیه قیر رایگان، اقدام به خرید قیر از بازار آزاد به قیمت گزاف می‌کنند.

شریعتی بیان کرد: دولت علیرغم اینکه چه در بحث بازآفرینی شهری و چه در بحث مسکن مهر برای استان سهمیه قیر فراوانی تخصیص داده است ولی ما می‌بینیم که این گونه عدم پیگیری‌ و سهل‌انگاری در بحث دریافت تسهیلات دولتی شرایط را به نحوی رقم زده است که ما در بحث مسکن مهر هنوز با بسیاری از خیابانها بدون آسفالت در این مناطق روبرو هستیم.

استاندار خوزستان اضافه کرد: البته برخی از شهرداران استان نیز عادت کرده‌اند که برای سرپوش گذاری بر کم‌کاری‌های خود و ایجاد انحراف در افکار عمومی اقدام به ورود به کارهایی که به هیچ عنوان به آنها مربوط نیست و با این کار نه تنها شهر بلکه استان را نیز بهم می‌ریزند.

وی گفت: معاونت عمرانی و اداره‌کل راه و شهرسازی استان باید با وسواس هرچه بیشتر عملکرد کلیه شهرداران استان را در زمینه طرح بازآفرینی شهری رصد کرده و شهرداران ضعیف و کم‌کار در جذب تسهیلات دولتی را پس از شناسایی به ما‌ معرفی کنند تا ما نیز بتوانیم برخورد مناسبی با این شهرداران بکنیم.

شریعتی در ادامه ضمن اخطار به تمام شهرداران استان خوزستان عنوان کرد: شهرداران کم کار در جذب تسهیلات دولتی در بحث بازآفرینی فضای شهری اگر به زودی در این خصوص اقدام به تغییر رویه ندهند مطمئنا با اولین گزارشی که از کم کاری‌های آنها به دست ما برسد باید منتظر یک برخورد بسیار قاطعی از جانب استانداری باشند.

استاندار خوزستان بیان کرد: برخی کارهای عمرانی و خدماتی که در استان صورت می‌گیرد علیرغم اینکه دولت متولی اصلی انجام آنهاست ولی بعضی از شهرداران بدون اینکه حتی نامی از دولت ببرند در مصاحبه‌هایی این پروژه را به نام خود تمام می‌کنند و این در حالی است که دولت متولی اصلی تامین منابع انجام این کارها بوده و این شهرداران حتی از انجام دادن کارهای اداری معمولی این کارها نیز سرباز می‌زدند.

وی ضمن ابراز نگرانی‌ نسبت به فراوانی وجود بافت فرسوده در شهرستان آغاجاری گفت: آغاجاری به دلیل اینکه شهر کوچکی است دیده نمی‌شود ولی بافت فرسوده آن بسیار نگران‌کننده است و مردم آن در این بافتهای فرسوده در وضعیت اسف‌باری زندگی می‌کنند.

شریعتی در ادامه با بیان اینکه باید هرچه سریعتر فکری اساسی برای بافت فرسوده شهر آغاجاری شود اظهار کرد: علیرغم اینکه سالانه بیش از ۵۶ هزار بشکه نفت در شهر آغاجاری تولید می‌شود ولی حداقل توجه نیز تاکنون به این شهر نشده است.

استاندار خوزستان در پایان ضمن بیان این مطلب که مردم شهر آغاجاری مردمی بسیار شایسته‌ای هستند و‌ باید به آنها نهایت توجه بشود گفت: اگر چه ما الان در کل کشور با مشکلاتی مواجه هستیم اما برخی مشکلات موجود در استان مثل وضعیت فعلی آغاجاری را تنها می‌توان نشانه‌ای از عدم عدالت در توزیع منابع در استان خودمان دانست یعنی ما طی سالهای گذشته یکسری مناطق را در استان یا کمتر مورد توجه قرار دادیم و یا اصلا به آنها توجه نکرده‌ایم.