چرا مسئولان شهرستان رامشیر نسبت به وارونه نمایی فرهنگ بومی رامشیر سکوت اختیار کرده اند؟!/ این هم که جوابی ننویسند، جواب است!!

سکوتی که علامت خطاست!

خورنا – فرزادشعبانی

نظام جمهوری اسلامی مطلقاً با نگاه تبعیض آمیز نگاه نمی کند.
بیانات رهبر معظم انقلاب (۱۳۸۸/۲/۲۴)

روزها پس از خطای تبعیض آمیز رئیس اداره میراث فرهنگی و دیگر مسئولین شهرستان رامشیر در وارونه نمایی فرهنگ بومی مردمان رامشیر در نمایشگاهی موسوم به همین نام در سطح استان و اعتراض گسترده اهل قلم در فضای مجازی نسبت به این رفتار، به نکاتی چند پیرامون آن اشاره می شود:

مسئول ولایتمدار حتی اگر غیربومی هم باشد و حتی اگر وارداتی و تحت الحمایه و تحت الحفظ بر کرسی مدیریت اداره میراث فرهنگی تکیه کرده باشد بی نیاز از نصب العین قراردادن چنین توصیه خردمندانه، آن هم از سوی ولی فقیه جامعه اسلامی نیست!

به حافظه تاریخی مراجعه کنیم: چه رئیس جمهورها و استاندارها و وزرا و وُکلا و خرد و کلان ها که در سطح شهرستانی و استانی به خوزستان سفر نکرده و به نشانه پاسداشت فرهنگ بومی خوزستان ملبّس به لباس شریف مردان عرب نشده، در مضیف های نیی اقامت نکرده، کام خود را نمک گیر قهوه اصیل عربی نکرده اند؟!

حال، چرا پس از طرح موضوع تبعیض آمیز وارونه نمایی فرهنگ بومی مردمان رامشیر در شبکه های اجتماعی، نه از سوی مسئول میراث فرهنگی و نه سایر مسؤلان به ویژه فرماندار رامشیر _ تحت عنوان عالیترین مقام دولتی شهرستان _ هیچگونه توضیحی مبنی بر شفاف سازی چنین اهمالی، ارائه نشده است؟ نکته ای که بنظر می رسد افکار عمومی و دغدغه های فرهنگی آنها را برای مسئولان غیربومی فاقد اهمیت می داند!

اگر بنابر آنچه حامیان مسئول مربوطه در توجیه این عمل ذکر کرده اند، اقدام صورت گرفته در غرفه رامشیر سهوی بوده، آیا مدیر میراث فرهنگی (هرچند عدم پاسخگویی او، نشان از عمدی بودن اقدامش دارد) نمی توانست با ارائه یک توضیح در رسانه ها به شفاف سازی عمومی مبادرت ورزیده، اقدامی در جهت تنویر افکار عمومی برداشته باشد؟!

طبق شواهد موجود، رفتار مدیر میراث فرهنگی رامشیر اقدامی همسو با نظریات قابل تامل همتای او در شهرستان رامهرمز بوده که در جلسه ای، همه رامهرمزی ها را از یک قومیت دانسته!

بنظر می رسد که تلاش برای وارونه نمایی، حذف و جایگزینی فرهنگ های ریشه دار خوزستان آن هم توسط مدیران میراث فرهنگی در دو شهرستان رامهرمز و رامشیر، عملی فراتر از یک اقدام سهوآمیز بوده چنان که سکوت آن ها نیز نشان از بی توجهی به درخواست مردم دارد!

با توجه به اینکه اینگونه رفتارهای تبعیض آمیز که ماهیتی ضدقومیتی، ضدامنیتی و ضدارزشی دارد، همواره سبب سوءاستفاده‌ گروه‌های معاند و ضدانقلاب از آشفته بازار تبعیض و تفرقه افکنی بوده، وقت آن است که مقامات اطلاعاتی و دادستان شهرستان رامشیر به مساله ورود کرده، علاج واقعه پیش از وقوع کرده باشند؟

در پایان خاطرنشان می سازد که پایگاه خبری خورنا به عنوان مردمی ترین رسانه در سطح شهرستان رامشیر، در باب اهمال صورت گرفته توسط مسئول میراث فرهنگی رامشیر و حامیان او، بدون هیچگونه تبعیض قومیتی به شفاف سازی در این مورد خواهد پرداخت.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *