قنوات خبر داد:

مرکز کنترل جمعیت سگ های بلاصاحب اهواز در ایستگاه آخر

محمدهادی قنوات عضو شورای شهر اهواز از مراحل اجرایی ساخت مرکز کنترل جمعیت سگ های بلاصاحب اهواز دیدن کرد.

خورنا|کاوه صفاپور – محمدهادی قنوات عضو شورای شهر اهواز از مراحل اجرایی ساخت مرکز کنترل جمعیت سگ های بلاصاحب اهواز دیدن کرد.

وی در حاشیه این بازدید به خبرنگار خورنا گفت: بر اساس تبصره ۱۵ از ماده ۵۵ قانون شهرداری ها که عنوان می دارد جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و اعلام این گونه بیماری‌ها به وزارت بهداری و دامپزشکی و شهرداری‌های مجاور هنگام‌ بروز آن‌ها و دور نگاه داشتن  بیماران مبتلا به امراض ساریه و معالجه و دفع حیواناتی که مبتلا به امراض ساریه بوده و یا در شهر بلاصاحب و مضر‌ هستند، شهرداری ها وظایفی در راستای حفظ امنیت، نظم، سلامت و بهداشت عمومی بر عهده دارند.

قنوات افزود: تا سال ۱۳۸۷، تکلیف قانونی شهرداری ها در خصوص سگ های بلاصاحب در شهرها مبهم بود و شاهد رفتارهای سلیقه ای و غیر علمی در برخورد با این مساله بودیم که برخی حساسیت های به حق را در میان فعالان حمایت از حقوق حیوانات ایجاد کرده بود، از دیگر سو وضعیت برخی شهرها به دلیل ازدیاد و وفور سگ های بلاصاحب منجر به اعتراضات بسیاری شهروندان شده بود.

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر اهواز خاطرنشان کرد: از سال ۸۷ با نظرخواهی از مراجع ذیصلاح علمی، حقوقی و بهداشتی و اجتماعی، دستورالعمل کنترل جمعیت سگ های بلاصاحب و ولگرد توسط وزارت کشور به شهرداری ها ابلاغ شد.

قنوات با بیان این نکته که برابر با این دستورالعمل قانونی در مراکز استان ها باید کارگروه هایی برای حل جمعی این معضل بین بخشی تشکیل می شد، گفت: متاسفانه شهرداری اهواز با همه مشکلاتی که دارد، در این زمینه تنها مانده و سایر نهادهای مسیول به وظایف قانونی خود عمل نمی کنند.

قنوات با اعلام این مساله که به عنوان یکی از فعالان با سابقه سازمان های مردم نهاد استان، در ابتدای ورودم به شورای پنجم، حل علمی معضل سگ های بلاصاحب شهر اهواز را در دستور کار قرار دادم، گفت: بر همین اساس سازمان پسماند اقدام به طراحی مرکزی برای کنترل جمعیت سگ های بلاصاحب بر اساس تجارب سایر کلانشهرها، مشورت با گروه های حامی حقوق حیوانات و نظرات برخی اساتید با تجربه دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز کرد.

عضو هیات رییسه شورای شهر اهواز ادامه داد: پس از طراحی طرح و نقشه با حمایت شهردار، سازمان پسماند عملیات اجرایی ساخت این مرکز را پس از اخذ مجوزهای زیست محیطی، از یک ماه پیش آغاز کرد و هم اکنون با سرعت مناسبی این عملیات اجرایی در حال انجام است و امیدواریم به زودی شاهد بهره برداری از آن باشیم.

قنوات با اشاره به بازدیدی که به همراه شهردار اهواز از این پروژه داشته تصریح کرد: مرکز کنترل جمعیت سگ های بلاصاحب اهواز در زمینی بالغ بر ۷ هزار متر مربع و با اعتباری در حدود ۷ میلیارد ریال در حال احداث است که شامل ۶ غرفه جهت نگه داری جداگانه ۸۰۰ سگ نر و ماده، اتاق عمل مجهز، اتاق ریکاوری، اتاق معاینه، چندین سپتیک دفع فاضلاب و مخزن آب جهت نظافت روزانه محل، قرنطینه، حمام کنه است.

قنوات افزود: اداره این مرکز با همکاری و نظارت برخی از اساتید با سابقه دانشکده دامپزشکی و متخصصین این بخش خواهد بود و کلیه فعالیت ها در زمینه نگهداری، عقیم سازی و یوتانایز با نظر اساتید دانشگاه و کاملا علمی، بهداشتی و قانونی صورت خواهد گرفت.

وی توضیح داد: در این مرکز از آخرین متدهای علمی روز دنیا برای عقیم سازی سگ ها استفاده خواهد شد.

قنوات با تشکر از صبوری شهروندان اهوازی اظهار امیدواری کرد با بهره برداری از این مرکز، ضمن رعایت و توجه به دغدغه های گروهای حامی حقوق حیوانات، حساسیت های شهروندان معترض به حضور سگ های بلاصاحب در مناطق مسکونی نیز برطرف شود.