ایتالیا به جاده ابریشم جدید می‌پیوندد

خورنا- ایتالیا تصمیم دارد رسما از «طرح یک کمربند یک جاده » چند تریلیون دلاری چین حمایت کند. این اولین کشور عضو جی ۷ است که به این پروژه بلندپروازانه می‌پیوندد. تجارت جهان با این پروژه به طرز قابل توجهی تقویت می‌شود .

طبق گفته مایکل گراسی، معاون وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا، رم حاضر می‌شود تا پایان مارس یادداشت تفاهمی برای حمایت رسمی از این پروژه امضا کند .

گراسی گفت: « این مذاکرات هنوز تمام نشده است ولی احتمالا به موقع برای دیدار با زی جینپینگ، رئیس جمهور چین آماده می شود» .

«ما می‌خواهیم مطمئن شویم که محصولات تولیدی ایتالیا بخوبی به چین صادر می شوند. چین سریع ترین بازار در حال رشد جهان است» .

انتظار می‌رود رهبر چین در ۲۲ مارس از ایتالیا دیدار کند. پس از آن عازم فرانسه می‌شود و در آخر هم برای مذاکرات بیشتر جهت حل مناقشات تجاری فعلی بین پکن و واشنگتن به آمریکا میرود .

این حرکت ایتالیا مورد استقبال واشنگتن قرار نگرفت. به نظر کاخ سفید، این پروژه با نام جاده ابریشم جدید از نظر اقتصادی کمکی به ایتالیا نمی کند و احتمالا به طرز قابل توجهی تصویر بین المللی این کشور را خراب می کند .

گرت مارکویس، سخنگوی شورای امنیت ملی گفت ما شک داریم که امضای این قرارداد توسط دولت ایتالیا هیچ منفعت اقتصادی پایداری برای مردم ایتالیا داشته باشد و ممکن است در آخر به چهره جهانی ایتالیا در بلندمدت آسیب برساند .

انتظار می‌رود «طرح یک جاده یک کمربند» ارتباطی موثر به وجود آورد و همکاری چین را با بیش از ۸۰ کشور در جنوب شرقی و مرکز آسیا، خاورمیانه، اروپا و آمریکا از طریق پروژه های زیربنایی متعدد در راستای جاده ابریشم قدیمی تقویت کند .

این پروژه قول می دهد تجارت بین الملل را تقویت کند و هزینه های تجارت را برای کشور های درگیر تا نصف پایین بیاورد .

انتهای پیام/