ناظر گمرکات خوزستان خبر داد:

درآمد بیش از ۲۷ هزار میلیارد ریالی گمرکات خوزستان در یازده ماهه سالجاری

ناظر گمرکات خوزستان خبر داد: درآمد گمرکات خوزستان در یازده ماهه سال ۹۷ بالغ بر ۲۷ هزار و ۲۲ میلیارد و ۷۵۹ میلیون ریال بوده است.

به گزارش خورنا غلامرضا بلوطی‌میرزا ضمن اعلام این خبر گفت: میزان وزنی صادرات کالاهای غیر نفتی گمرکات خوزستان در این مدت معادل ۱۵ میلیون و ۹۲ هزار و ۴۲۹ تن بوده که ارزش ریالی آن نیز برابر ۲۹۹ هزار و ۹۹۷ میلیون و ۹۵۴ هزار ریال است.

ناظر گمرکات خوزستان اضاف کرد: البته معادل ارزی صادرات کالاهای غیر نفتی گمرکات خوزستان نیز هفت میلیارد و ۱۶۲ میلیون و ۶۷۶ هزار دلار می‌باشد که در کل این حجم صادرات غیرنفتی گمرکات خوزستان به نسبت مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۱۱ درصد کاهش و از نظر ارزش پولی ۱۲ درصد افزایش داشته است.

وی کشورهای چین، عراق، هند، امارات متحده عربی، اندونزی، تایلند، عمان، کویت، مصر، و غیره را مقصد عمده صادرات گمرکات خوزستان در این مدت دانست و افزود: شمش فولادی، پلی اتیلن، ریفرمیت، گاز پروپان، اسلب فولادی، محصولات نیمه تمام از آهن یا فولاد، پنتان، گاز بوتان، متانول، محصولات پتروشیمی و شیمیایی، میوه و تره بار و غیره از جمله کالاهای غیرنفتی گمرکات خوزستان طی یازده ماه گذشته است.

بلوطی میرزا تصریح کرد: سهم پتروشیمی از کل صادرات استان در یازده ماهه سال ۹۷ از لحاظ دلاری ۶۳ درصد، فلزات ۲۰ درصد، کشاورزی ۱۲ درصد، معدنی سه درصد، گروه صنعتی دو درصد،  و صنایع دستی و فرش کمتر از یک درصد می‌باشد.

ناظر گمرکات خوزستان در مورد عمده کالاهای پتروشیمی صادر شده در یازده ماهه گذشته سال ۹۷ گفت: محصولات شیمیایی (پلی اتیلن، اتانول، پروپان، بوتان، متانول،هیدروکربنهای حلقوی و)، مواد پلاستیکی و غیره در این دسته‌بندی قرار دارند.

وی ادامه داد: همچنین طی این مدت سیمان پودر نشده(کلینکر)، سنگ آهن، مصالح ساختمانی، نمک صنعتی و غیره نیز از جمله اقلام معدنی صادر شده از گمرکات خوزستان می‌باشند.

بلوطی‌میرزا با بیان اینکه عمده کالاهای کشاورزی که طی یازده ماه گذشته سال ۹۷ از گمرکات خوزستان صادر شده‌اند شامل میوه و تره‌بار، ماهی‌ها، لبنیات، موادغذایی، گندم ،مواد نباتی و غیره می‌باشند اظهار کرد: محصولات نیمه تمام از آهن یا فولاد، ورق فلزی و فولادی، پروفیل، مصنوعات فلزی و غیره عمده کالاهای فلزی بوده که در این مدت از گمرکات خوزستان صادر شده‌اند.

ناظر گمرکات خوزستان بیان داشت: اجزا و قطعات نیروگاهی، کابل برق، ماشین آلات و دستگاه ها، وقطعات خودرو و همچنین مصنوعات حصیربافی، کف پوش ها و غیره به ترتیب عمده‌ کالاهای صنعتی و‌ صنایع دستی می‌باشند که طی یازده ماه گذشته سال ۹۷ از گمرکات خوزستان صادر شده است.

وی در مورد آخرین وضعیت صادرات به عراق از گمرکات خوزستان طی یازده ماه گذشته گفت: در این مدت دو میلیون و ۷۹۵ هزار و ۲۳۱ تن کالا به عراق صادر شده است که ارزش پولی آن در حدود ۹۹۱ میلیون و ۶۳۹ هزار دلار بوده است و البته این مقدار نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از نظر وزنی ۱۰ درصد کاهش و از نظر ارزش پولی ۱۷ درصد افزایش داشته است.

بلوطی میرزا اضافه کرد: البته حجم صادرات به کشور عراق از طریق گمرکات استان خوزستان با احتساب سایر گمرکات کشور در یازده ماهه سال ۹۷ از لحاظ وزنی سه میلیون و ۹۵۹ هزار و ۸۳۲ تن بوده و از لحاظ پولی نیز دو میلیارد و ۱۳۸ میلیون و ۶۰۲ هزار دلار بوده است که این مقادیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی هفت درصد کاهش و از نظر پولی ۱۶ درصد افزایش داشته است.

ناظر گمرکات خوزستان اظهار کرد: صادرات به عراق از طریق گمرک چذابه در یازده ماهه ۹۷ به وزن ۴۳۴ هزار و ۹۹۳ تن و به ارزش بالغ بر ۱۷۰ میلیون و ۹۹۰ هزار و ۵۶۲ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۲۵ درصد کاهش و از نظر ارزش دلاری شش درصد کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: همچنین میزان صادرات به کشور عراق از طریق گمرک شلمچه در یازده ماهه ۹۷ وزنی معادل یک میلیون و پنح هزار و ۳۴۶ تن داشته که ارزش پولی آن ۴۴۰ میلیون و ۴۹۴ هزار و ۳۸۸ دلار بوده است که در کل این مقادیر به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۲۳ درصد کاهش و از نظر ارزش دلاری ۱۳ درصد کاهش داشته است.

بلوطی میرزا عنوان کرد: عمده کالاهای صادراتی که طی این مدت به کشور عراق صادر شده‌اند شامل میله های آهنی یا فولاد، میوه و تره بار، کلینکر، مصنوعات پلاستیکی ، مصالح ساختمانی، صفحه های ورق، لبنیات، و غیره است

ناظر گمرکات خوزستان بیان کرد: میزان صادرات سایر گمرکات (از مرز چذابه) به کشور عراق در یازده ماهه ۹۷ به وزن ۸۵۶ هزار و ۴۶۶ تن و به ارزش بالغ بر ۸۴۰ میلیون و ۱۵۷ هزار دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی سه درصد افزایش و از نظر ارزش دلاری ۲۹ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: همچنین میزان صادرات سایر گمرکات (از مرز شلمچه) به کشور عراق در یازده ماهه ۹۷ به وزن ۱۱۵ هزار و ۴۶۶ تن و به ارزش بالغ بر ۶۸ میلیون و ۴۵ هزار دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۵۹ درصد کاهش  و از نظر ارزش دلاری ۶۱ درصد کاهش داشته است.

بلوطی میرزا عنوان کرد: میزان واردات گمرکات خوزستان در یازده ماهه سال ۹۷ به وزن ۱۳ میلیون و ۷۷۶ هزار و ۹۳۶ تن به ارزش ۲۵۸ هزار و ۱۲۵ میلیارد و  ۷۰۴ میلیون و ۸۵۴ هزار ریال معادل شش میلیارد و ۱۸۹ میلیون و ۵۹۳ هزار دلار می‌باشد.

ناظر گمرکات خوزستان گفت: ذرت دامی، دانه روغنی سویا، کنجاله سویا، بنزین، روغن خام آفتابگردان، ماشین آلات وتجهیزات پتروشیمی، روغن پالم، ام دی اف خام و غیره از جمله کالاهایی است که از کشورهای برزیل، چین، اوکراین، ایالات متحده امریکا، آرژانتین، هند، امارات متحده عربی، مالزی، تایلند و غیره به گمرکات خوزستان وارد شده است.

وی خبر داد: استان خوزستان در یازده ماهه سال ۹۷ از لحاظ ارزشی در رتبه سوم و از لحاظ وزنی در رتبه سوم صادرات کشور قرار دارد و همچنین در بحث واردات از لحاظ ارزشی رتبه سوم و از لحاظ وزنی رتبه اول کشور را بدست آورده است.

بلوطی میرزا در مورد عملکرد هدیه و سوغات گمرکات استان خوزستان در یازده ماهه سال ۹۷ عنوان کرد: طی این مدت تعداد ۸۴۳ بسته پستی به وزن ۲۵۱۹ کیلوگرم و ارزش ریالی شش میلیارد و ۳۸۰ میلیون و ۷۷۴ هزار ریال و همچنین تعداد بسته‌های پستی صادره از گمرکات خوزستان ۴۱۰۰ بسته به وزن ۲۲ هزار و ۳۷۴ کیلوگرم بوده که ارزش ریالی آن نیز در حدود ۱۳ میلیارد و ۷۱۷ میلیون و ۵۰۶ هزار ریال بوده است.

ناظر گمرکات خوزستان گفت: در یازده ماهه ۹۷ تعداد پرونده‌های قضایی ۵۹۰ فقره به ارزش یک هزار و ۴۳۴ میلیارد و ۳۲۲ میلیون ۸۷۴ هزار ریال بوده که این مقدار نسبت به سال گذشته از نظر تعداد چهار درصد افزایش و از نظر ارزشی ۱۲۸ درصد افزایش داشته است و‌ از این مقدار تعداد شش فقره به ارزش هفت میلیارد و ۲۴۴ هزار ریال مربوط به پرونده‌های کشف شده خروجی می‌باشد.

وی در پایان تصریح کرد: عمده کالاهای قاچاق کشف شده در گمرکات خوزستان شامل برنج، ظروف آشپزخانه، کولر، تلویزیون، ماشین آلات راهسازی، آبمیوه ، لوازم یدکی خودرو ، لوازم تحریر، سیب زمینی ، لوازم خانگی و غیره است.