آیا ۱۸ نماینده خوزستان از خواب تاریخی خویش بیرون می‌آیند؟

نوشتاری از :یوسف مداحیان

اپیزود اول: خوزستان از دیرباز و از زمان اکتشاف نفت موردتوجه حکومت‌های داخلی و بیرونی بوده است و دستخوش تحولات گسترده‌ای شده است. از زمان کشف نفت توسط انگلیسی‌ها و احداث چاه‌های نفت متعدد در جای‌جای این خطه زرخیز، مدیریت انگلیسی در کار و فرهنگ و زندگی مردم این استان نیز حاکم شد و تفرقه انگلیسی در ساختار مدیریتی و حاکمیتی مشهود بود تا آنجایی که حتی در اسکان مدیران ارشد، کارمندان و کارگران هم تبعیض فراوان وجود داشت.

اپیزود دوم: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و طی شدن حوادث متعدد در این استان و پس از گذشت ۴۰ سال هنوز تفکر انگلیسی بر بخش‌هایی از شرکت نفت حاکمیت دارد و بعد شعار مرگ بر انگلیس هم سر می‌دهیم.

اپیزود سوم: این روزها بیکاری و رکود کار و اشتغال و گرانی، سایه سنگین خود را بر سر مردم انداخته و عدم رونق اقتصادی جوانان بسیاری را خانه‌نشین کرده است. چه‌بسا جوانانی که سال‌هاست به هر دری می‌زنند و روزنه‌ای نمی‌بینند. در اغلب خانواده‌ها جوانان تحصیل‌کرده مستأصل مانده‌اند. آن‌هایی هم که با حمایت پدرشان کاروکاسبی راه انداخته‌اند به علت اشباح شدن بازار از مشاغل مشابه یا ورشکست شدند و یا با سودی اندک مجبورند ادامه دهند.

اپیزود چهارم: قاعده و قانون انگلیسی شرکت نفت این است که هر فردی که به استخدام این شرکت درمی‌آید باید تا سن ۶۰ سالگی کار کند و بعد بازنشسته شود. البته در سال‌های ابتدایی اکتشاف نفت و اوایل دوران نفتی در خوزستان که نیروهای متخصص وجود نداشت این قاعده تا سن ۶۰ سالگی قابل‌قبول بود که متأسفانه هنوز پابرجاست و دولت‌مردان ما معتقد به این سیستم هستند و بعد شعار مرگ بر انگلیس هم سر می‌دهند.

اپیزود پنجم: ۴۰ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و در برخی از دوره‌ها برخی از نمایندگان قبل از انتخاب شدن شعار لغو این قاعده در شرکت نفت را به مردم دادند؛ اما به‌راستی چرا ۱۸ نماینده خوزستان از خواب تاریخی خویش بیرون نمی‌آیند و با تنظیم لایحه و ارائه به مجلس نوع خدمت «سیستم انگلیسی» در شرکت نفت را از سن ۶۰ سالگی، مثل سایر ادارات به ۳۰ سال خدمت تغییر نمی‌دهند؟
آیا می‌دانید با این تغییر چه تعداد جوانان متخصص و تحصیل‌کرده ما بر سرکار خواهند رفت؟
آیا میدانید چقدر رونق در زندگی جوانان ما به وجود خواهد آمد؟
آقایان نمایندگان استان خوزستان انصافاً در این راستا گام بردارید و شر این حاکمیت انگلیسی را بعد از ۴۰ سال از سر مردم کوتاه کنید. آقایان نماینده، اگر نمی‌توانید لطفاً شعار مرگ بر انگلیس هم سر ندهید.

اپیزود ششم: ما در دورانی زندگی می‌کنیم که تلفن تبدیل به یک کامپیوتر کوچک‌شده و همه‌جا قابل‌حمل است. ازاین‌رو رسانه‌های اجتماعی در همه‌جا حضور دارند. دنیا متحول شده است و سیستم‌های نوین اداری تفکرات روانشناسی جدیدی را بر جوامع بشری حاکم می‌کند، اما سیستم شرکت نفت ما هنوز در چم‌وخم حاکمیت انگلیسی دوران کهن گیرکرده است و هیچ فریادرسی هم نیست.

اپیزود آخر: آقایان ۱۸ نماینده خوزستان کم‌کم دوران شما در حال به سر آمدن است. اگر می‌خواهید نامی ماندگار از خود به‌جای بگذارید از خواب تاریخی «انگلیسی» خود بیرون بیایید و به فکر مردم باشید وگرنه عمر خود را بر باد داده‌اید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *