مدیریت دوقطبی و تضاد منافع حاصل حضور نظری در صنعت و حسن زاده در معاونت امور اقتصادی و آینده مبهم تولید خوزستان

تنها چهره علمی استانداری خوزستان رفت

خورنا| سرویس اقتصادی: با انتصاب امیرحسین نظری به عنوان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و نوراله حسن زاده به عنوان معاونت امور هماهنگی اقتصادی استانداری خوزستان بازهم چالش جدیدی به مشکلات این استان افزوده شد. با این تفاوت که چالش جدید تا سال های سال تاثیرات منفی و آسیب های جدی خود را بر بدن بی رمق بنگاههای تولیدی استان بر جای خواهد گذاشت.
در یک طرف این قطب متضاد امیرحسین نظری قرار دارد. اهل فن معتقدند نظری به دلایلی چون عدم تجربه و تسلط کافی، وابستگی و لابی گسترده نمایندگان و دو پیمانکار معروف استان برای انتصاب اش، عقب نشینی وزیر صمت برای بقای خود در وزارت به دلیل نگرانی از طرح سوال نمایندگان خوزستان، عدم مقبولیت در میان کارکنان و احتمالا پرونده های سوء مدیریت در دوران گذشته فاقد وجاهت و توان و مشروعیت لازم برای اداره دستگاه عریض و طویل سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان است.
در قطب متضاد دیگر نوراله حسن زاده قرار دارد که چندین سال در کسوت مدیرکلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان حضور داشت اما کارنامه قابل قبولی در حوزه رونق تولید و بهبود بنگاههای صنعتی استان ارایه نداده است. به همین دلایل به تدریج از دوسال گذشته در لیست جابجایی مدیران حوزه استانداری خوزستان قرار داشت. حسن زاده، چهره ای خسته و بی انگیزه و فاقد خلاقیت های یک مدیر باطراوت است. حسن زاده به دلیل رفتارهای گذشته نظری و حضور و چشمداشت غیر حرفه ای نظری بر پست حسن زاده، از وی خاطره خوبی در ذهن ندارد. چنین ویژگی هایی تضاد منافع قابل توجهی بین نظری و حسن زاده به دنبال خواهد داشت. لذا در اینده نزدیک شاهد جدال و رویارویی این دو قطب متضاد در صنعت و معاونت اقتصادی استان خوزستان هستیم.
متاسفانه همچنین بنابر اخبار غیررسمی که به خورنا رسیده است، امروز دکتر مهرعلی زاده از معاونت اقتصادی خداحافظی کرده است. دکتر یداله مهرعلی زاده، استاد تمام دانشگاه شهید چمران اهواز، یگانه فردی است که هم صاحب دانش علمی دانشگاهی، تخصص برنامه ریزی در بنگاه های تولیدی است و هم تجربه سه ساله حضور در بخش اشتغال استان را در کارنامه خود داشت. وی در این ادامه راه به دلیل سیاست های غیر حرفه ای غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در عرصه صنعت استان بدون چشمداشت و توقع عطای ماندن را به لقایش بخشید.
مهرعلی زاده با علاقمندی، درایت و تدبیر، اقتدار و اشراف کاری بسیار مطلوبی که طی این مدت حضور در استانداری دست یافته بود این امکان را داشت که دست به تحولی بزرگ در بخش صنعت بزند و همزمان به اشاعه تفکر نوین بپردازد و روح علمی تازه به کالبد بی جان صنعت استان و معاونت اقتصادی استانداری بدمد و در این رهگذر نیز حسن زاده در کنار مهرعلی زاده می توانست تجارب گذشته را به اشتراک بگذارد. در واقع تجربه گذشته حسن زاده و تدبیر و درایت علمی و اعتباری، مدیریتی و اقتدار مهرعلی زاده می توانست یک زوج مناسب برای معاونت اقتصادی خوزستان باشد.
اگرچه هنوز امیدواریم رفتن این چهره خوشنام علمی از معاونت اقتصادی صحت نداشته باشد زیرا هنوز استعفای وی اعلام وصول نشده است.
اما متاسفانه مثل همیشه سیاسی کاری، تکروی و بی اعتنایی استاندار بی برنامه خوزستان به نصایح بزرگان و صاحبنظران استان موجب پیچیدن نسخه ای شده که به جای نجات بنگاه های اقتصادی، مدیریت دوقطبی و تضاد منافع را در استان گسترش خواهد داد.

به قلم علی چاروسایی- مدیرمسئول