مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان کشور:

نزدیک به ۸ هزار نمونه خون بندناف در استان خوزستان جمع‌آوری شد

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان با اشاره به وجود نمایندگی مرکز بن‌یاخته‌های رویان در استان خوزستان گفت: تا امروز نزدیک به هشت هزار نمونه خون بند ناف در استان خوزستان جمع‌آوری شده است که این نمونه‌ها پس از جمع‌آوری در کل کشور در مدت زمانی کمتر از ۲۴ ساعت به مرکز ذخیره‌سازی تهران منتقل می‌شوند.

به گزارش خورنا مرتضی ضرابی شامگاه سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره فراگیر شدن بحث سلول‌های بنیادی در کشور اظهار کرد: شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان یکی از مجموعه مراکز پژوهشگاه رویان است که به منظور جمع‌آوری و ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی پایه‌ریزی شده و امروز کشور ایران در ۱۰ کشور برتر در حوزه سلول‌های بنیادی قرار دارد؛ این شرکت در ۳۱ استان کشور و در کشور عراق و عمان نمایندگی دارد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان با اشاره به وجود نمایندگی مرکز بن‌یاخته‌های رویان در خوزستان افزود: تا امروز نزدیک به هشت هزار نمونه خون بند ناف در استان خوزستان جمع‌آوری شده و نمونه‌ها در کل کشور جمع‌آوری و در کمتر از ۲۴ ساعت به مرکز ذخیره‌سازی در تهران منتقل می‌شوند.

ضرابی عنوان کرد: سال گذشته بخش پیوند سلول‌های بنیادی بیمارستان شفا در اهواز فعال شد و چندین پیوند در استان خوزستان انجام شده است.

وی با اشاره به موفقیت پژوهشکده رویان ایران در درمان ناباروری گفت: از ۴۲ کشور دنیا برای درمان ناباروری به ایران سفر می‌کنند و سالانه ۳۰۰ بیمار جدید به این آمار اضافه می‌شود.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان با اشاره به اینکه بزرگترین بانک ذخیره خون بند ناف خاورمیانه متعلق به ایران است، اظهار کرد: بیش از ۱۱۰ هزار نمونه بند ناف در بانک ذخیره‌سازی رویان ذخیره شده است که ۵۴ درصد نمونه‌های ذخیره‌سازی شده از نوزادان پسر و ۴۶ درصد از نوزادان دختر بود و ۱۴ درصد آن‌ها حاصل زایمان طبیعی و ۸۶ درصد حاصل سزارین بود و این درحالی‌ است که شرایط نمونه‌گیری در زایمان طبیعی بسیار راحت‌تر است.

وی اظهار کرد: یک هزار و ۴۰۰ پزشک در کشور با بانک خون همکاری می‌کنند و ۴۰۰ بیمارستان امکان جمع‌آوری خون بند ناف را دارند.

ضرابی خبر داد: حدود ۳۰ پیوند برای بیماران خونی با استفاده از نمونه‌های بانک خون بند ناف صورت گرفته و در سال ۹۷ حدود ۱۵۰ بیمار سرطانی در کشور نمونه‌گیری و ذخیره‌سازی شد و ۴۵ عمل پیوند برای آن‌ها با نمونه‌های شخصی انجام شد.

وی با بیان اینکه مهمترین اقدام تحقیقاتی و درمانی در حوزه کودکان فلج مغزی انجام شده است، عنوان کرد: برای ۱۱۰ کودک فلج مغزی چهار تا ۱۴ سال تزریق سلول‌های بنیادی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان گفت: اولین تزریق کودکان تا پایان آذر ۹۷ به اتمام رسید و تزریق دوم و سوم از دی‌ماه آغاز و با هفته‌ای هشت تزریق در حال ادامه است.

ضرابی بیان کرد: کودکانی که به تزریق دوم و سوم رسیدند و تأثیرات باور نکردنی در آن‌ها مشاهده شده است.

وی در پایان گفت: در هفته حدود ۱۰ تا ۱۵ بیمار از طرح تزریق سلول‌های بنیادی استفاده می‌کنند و ظرفیت سال آینده در حال حاضر تکمیل شده که نشان دهنده نیاز بالای این بیماران به درمان سلول‌های بنیادی است.