علی کریمی چگونه در جمع ۳ کاندیدای برتر آسیا قرار گرفت؟

خورنا: معمولا هر سال که فهرست نامزدها اعلام می شود بحث هایی بر سر نحوه انتخاب بهترین بازیکن وجود دارد. غیبت همیشگی ستاره های شناخته شده فوتبال آسیا در فهرست و نامزد شدن بازیکنان نامربوط همیشه انتقاداتی را به سیستم عجیب امتیازدهی وارد کرده است.

امسال هم نحوه حضور این بازیکن در جمع ۳ کاندیدای اصلی برترین بازیکن سال آسیا آن هم با توجه به اینکه کریمی در دو ماه اخیر نه در پرسپولیس بازی کرده و نه در تیم ملی عجیب به نظر می رسد ولی مرور معیارهای کنفدراسیون فوتبال آسیا در نحوه انتخاب این کاندیداها مشخص می کند که چرا کریمی که یکبار در سال ۲۰۰۴ این عنوان را تصاحب کرد، دوباره برای این جایزه انتخاب شده است.

بر این اساس مسئولان ای اف سی برای انتخاب بازیکنان مورد نظر خود،‌ تنها بازی هایی از بازیکنان مختلف را بررسی می کنند که زیر نظر خودشان برگزار شود.

مسابقات انتخابی جام جهانی، جام ملتهای آسیا و لیگ قهرمانان هم در این بین اهمیت بیشتری دارند.

با این توضیحات مشخص می شود چرا علی کریمی در لیست بازیکنان اصلی این جایزه قرار گرفته. او فصل قبل ۷ بازی با پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا انجام داد و در بازیهای مقدماتی جام جهانی هم حاضر بود. بر این اساس مشخص می شود غیبت او در بازیهای دو ماهه اخیر پرسپولیس و تیم ملی آن چنان برای کسب این جایزه مهم نبوده است.
کنفدراسیون فوتبال آسیا چند شرط عجیب هم برای انتخاب بهترین بازیکن سال آسیا وضع کرده است. بازیکن مورد نظر باید حتما در جشن مربوطه شرکت کند و حتما در تیمهای آسیایی عضویت داشته باشد و لژیونر نباشد.

البته امسال دو جایزه جدید هم به این مورد اضافه شده است . یکی جایزه بهترین لژیونر آسیایی و دوم بهترین بازیکن غیر آسیایی شاغل در لیگ های آسیایی.

ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که این جایزه از سال ۱۹۹۴ به‌طور رسمی اهدا می شود و نام رسمی آن “جایزه بازیکن سال سانیو کنفدراسیون فوتبال آسیا” است.

قبل از ۱۹۹۴ این جایزه به‌طور غیررسمی اهدا می‌شد و برندگان جوایز ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۳ از سوی فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال انتخاب می‌شدند.

در ادامه اسامی برندگان قبلی این جایزه می آید:

۱۹۸۸:

در این سال احمد راضی از عراق با کسب ۲۶ امتیاز مرد سال فوتبال آسیا شد . او عضو باشگاه الرشید این کشور بود.

۱۹۸۹

کیم جوسونگ کره ای دومین برنده این جایزه بود . او در زمان عضویت در تیم دوورویالز این جایزه را تصاحب کرد.

۱۹۹۰

در این سال باز هم این بازیکن مرد سال فوتبال آسیا شد . در این سال فرشاد پیوس مهاجم آماده آن زمان تیم ملی و پرسپولیس تا آستانه کسب این عنوان پیش رفت ولی نتوانست کیم جو سونگ را جا بگذارد.

۱۹۹۱

باز هم کیم جو سونگ برای سومین سال متوالی این جایزه را تصاحب کرد تا رکوردی جاودانه را از خود به جا بگذارد. رکوردی که هنوز هم شکسته نشده است.

۱۹۹۲

به دلایل نا معلوم در این سال بازیکنی به عنوان بهترین فوتبالیست سال آسیا انتخاب نشد.

۱۹۹۳

کازیوشی میورا از ژاپن که در تیم کاوازاکی عضویت داشت مرد سال فوتبال آسیا شد. مهدی فنونی زاده بازیکن شوت زن کشورمان نیز جزو کاندیداهای اصلی آن سال بود ولی در نهایت انتخاب نشد.

۱۹۹۴

سعید عویران عربستانی و عضو تیم الشباب عنوان مرد سال فوتبال آسیا را از آن خود کرد.

۱۹۹۵

ماسامی ایهارا از ژاپن که در تیم یوکوهاما مارینوس بازی می کرد این عنوان را تصاحب کرد.

۱۹۹۶

خداداد عزیزی بازیکن ریز نقش فوتبال ایران که در جام ملتهای آسیا در آن سال خوش درخشیده بود توانست اولین بازیکن ایرانی باشد که مرد سال فوتبال آسیا می شود. او آن زمان بازیکن تیم بهمن بود و به صورت قرضی در پرسپولیس بازی می کرد.

۱۹۹۷

هیدتوشی ناکاتای ژاپنی در این سال بهترین بازیکن آسیا شد و کریم باقری نتوانست او را در انتخاب نهایی جا بگذارد.

۱۹۹۸

باز هم هیدتوشی ناکاتا این عنوان را از آن خود کرد.

۱۹۹۹

علی دایی مهاجم آماده آن زمان تیم ملی و باشگاه هرتابرلین آلمان به طلف بازی های درخشانش در هرتابرلین و گل هایش مقابل میلان و چلسی این عنوان را تصاحب کرد.

۲۰۰۰

نواف تمیاط عربستانی که عضو باشگاه الهلال بود موفق شد مرد سال فوتبال آسیا شود.

۲۰۰۱

فان زیهی چینی که آن زمان از معروف ترین بازیکنان فوتبال آسیا بود موفق شد مرد سال قاره کهن شود.

۲۰۰۲

شینجی اونو از ژاپن موفق شد بهترین بازیکن سال آسیا شود.

۲۰۰۳

مهدی مهدوی کیا بازیکن با اخلاق و موفق هامبورگ بهترین بازیکن آسیا شد و اسم خود را در تاریخ فوتبال قاره کهن به یادگار گذاشت.

۲۰۰۴

علی کریمی جادوگر آسیا موفق شد چهارمین ایرانی باشد که مرد سال فوتبال آسیا می شود. او آن زمان عضو تیم الاهلی امارات بود. هنرنمایی علی کریمی در جام ملت های آسیا علت اصلی کسب این عنوان بود.

۲۰۰۵

حمد المنتشری عربستانی جایزه بهترین بازیکن سال آسیا را تصاحب کرد.

۲۰۰۶

خلفان ابراهیم قطری و عضو تیم السد مرد سال فوتبال آسیا شد.

۲۰۰۷

یاسر القحطانی فوتبالیست کهنه کار عربستانی بهترین بازیکن سال آسیا انتخاب شد.

۲۰۰۸

سرور جپاروف ازبکستانی عنوان بهترین بازیکن سال آسیا را به دست آورد.

۲۰۰۹

یاسوهیتو اندو از ژاپن مرد سال فوتبال آسیا شد.

۲۰۱۰

ساسا اوگنهنووسکی از استرالیا اولین بازیکن این کشور بود که این عنوان را به دست آورد. او در انتخاب نهایی بالاتر از فرهاد مجیدی ایستاد.

۲۰۱۱

باز هم سرور جپاروف ازبکستانی موفق شد برای دومین بار جایزه بهترین فوتبالیست سال آسیا را از آن خود کند. او در رقابت نهایی بالاتر از هادی عقیلی ایستاد. در مجموع،‌ بازیکنان ژاپنی با تصاحب ۶ بار عنوان مرد سال فوتبال آسیا مقام اول و ایران و عربستان با ۴ بار تصاحب این عنوان دوم و سوم هستند.

۲۰۱۲

فهرست نامزدها:

علی کریمی و محسن بنگر، لی کئون هو کره ای، لوکاس نیل مدافع استرالیا و ژنگ ژی مدافع گوانگژو اور گراند جزو پنج نامزد این فهرست بودند که با خط خوردن بنگر و و مدافع استرالیایی ،‌سه بازیکن در لیست نهایی انتخاب بهترین بازیکن سال آسیا باقی ماندند.

مراسم انتخاب بهترین بازیکن سال آسیا چهارشنبه هفته آینده در کوالالامپور مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار می شود.