مستند تاریخی «گندی‎شاپور» روی آنتن شبکه مستند سیما

مجموعه مستند تاریخی هفت قسمتی " گندی‎شاپور" به تهیه کنندگی و کارگردانی سودابه مجاوری، با همکاری پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری گندی‎شاپور و ایوان کرخه، به صورت هفتگی درحال پخش از شبکه مستند سیما است.

به گزارش خورنا و به نقل از روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان تهیه کننده و کارگردان این مستند فرهنگی و تاریخی امروز سه‎شنبه هفتم اسفندماه ۹۷ گفت: ساخت و ضبط این مجموعه مستند از سال ۱۳۹۰ آغاز شد و شش سال به طول انجامید و در اواخر سال ۹۶ نیز کار مونتاژ آن به پایان رسید.

سودابه مجاوری با بیان این‎که اثر در هفت قسمت ۳۰ دقیقه‎ای تولید شده است افزود: نسخه‎ای سینمایی هم از این مجموعه تهیه شده که آن سال گذشته با شرکت در چندین جشنواره، جوایزی را دریافت کرد.

او با اشاره به این‎که در هریک از هفت قسمت این مجموعه، به یک موضوع و جنبه خاص از گندی‎شاپور پرداخته شده است گفت: در قسمت اول این مجموعه، به اردشیر و این‎که گندی‎شاپور در بستر شهرسازی ساسانی و فرهنگ ساسانی شکل می‎گیرد پرداخته می‎شود که از این‎رو در مجموع می‎توان گفت در بخشی ار قسمت اول، تاریخ ساسانی به نوعی بازگو می‎شود.

این کارگردان، معماری و شهرسازی گندی‎شاپور را از جمله موضوعات دیگر این فیلم عنوان کرد و افزود: این مجموعه به چگونگی شکل شهر گندی‎شاپور و ساختار کالبدی آن می‎پردازد و در پی رد نظریات و تحریف‎های گوناگون در باب رومی بودن شکل مستطیلی شهر، شطرنجی بودن آن و کپی‎برداری از انتاکیه رومی بر می‎آید؛ همچنین در این فیلم سعی شده تا از راه نمایش اندامواره‎های بناهای ساسانی، تصویری عینی از شهر گندی‎شاپور، در خیال بیننده برسازد تا مخاطب دریابد گندی‎شاپور که امروز هیچ از آن برجای نیست، روزگاری کاخ، کهن دژ، آتشکده، معبد و کلیسا داشته است.

وی با بیان این‎که این مجموعه به صورت توأمان جنگ‎های سه‎گانه شاپور اول با روم و پیروزی ایران را روایت می‎کند و بر جنگ اول متمرکز می‎شود، به موضوع معماری و شهرسازی گندی‎شاپور اشاره و اضافه کرد: در این مجموعه سعی شده است دروغ‎های تاریخی درخصوص همسانی میان شکل شهر گندی‎شاپور و انتاکیه با استفاده از نقشه‎ها و افراد و یک سری مقایسه‎ها اثبات شود.

مجاوری بیان کرد: موضوع سازه‎های آبی در منطقه گندی‎شاپور، امکان رومی بودن این سازه‎ها، چگونگی انتقال آب از دز به گندی‎شاپور به فاصله حدود ۱۵ کیلومتر و پیشینه پزشکی در گندی‎شاپور نیز از دیگر موضوعات مطروح در این مجموعه تلویزیونی مستند است؛ ضمن این‎که در قسمتی از مجموعه درخصوص دانشگاه‎ گندی‎شاپور و پیشینه مراکز علمی در این شهر صحبت شده است.

او موضوع مسیحیت و مسیحی‎نشین بودن شهر گندی‎شاپور را موضوع دیگر این مجموعه مستند عنوان و تصریح کرد: در این‎خصوص، تنگناهای رشد مسیحیت در دوران ساسانی و نقش گندی‎شاپور به عنوان مهم‎ترین شهر مسیحی ایران به تصویر کشیده می‎شود.

این فیلم‎ساز مستند اظهار کرد: این مجموعه، جست‎وجویی مستند درپی یافتن مکان واقعی شهر گندی شاپور است چراکه برخی متخصصان به وجود این شهر در نزدیکی دزفول باور ندارند که فیلم از لابه لای بسیاری از متون جغرافیای تاریخی اثبات می‎کند که گندی‎شاپور همین جایی است که امروزه گمان می‎رود هست.

وی در ادامه با اشاره به گروه تولید مجموعه تلویزیونی “گندی‎شاپور” یادآور شد: سودابه مجاوری (تهیه‎کننده، کارگردان و تدوین‎گر)، حسین مافی (صدابردار و میکس) و حسن اسدی و مهدی موسوی ( تصویربردار) از جمله کسانی هستند که در گروه تولید این مجموعه تلویزیونی مستند حضور داشته‌اند.

مجاوری افزود: محمدصادق فتاحی و سودابه مجاوری به صورت مشترک گفتار متن این مجموعه تلویزیونی را برعهده داشتند و امین تارخ و مهتاب کرامتی نیز روایتگر نسخه سینمایی این مجموعه هستند.

او با بیان این‎که پخش این مجموعه مستند تلویزیونی از دوشنبه ۱۵ بهمن‎ماه ۹۷ آغاز شده و تاکنون چهار قسمت از آن روی آنتن رفته است افزود: مجموعه گندی‎شاپور دوشنبه شب‎ها ساعت ۲۰ روی آنتن شبکه مستند سیما می‎رود و ساعت یک و ۹ بامداد سه‎شنبه‎ها نیز بازپخش می‎شود.