پایانی بر ۲۳ سال رهاشدگی نهر کشاورزی بتونی چهارگانه رامهرمز

مدیر جهاد کشاورزی رامهرمز از انجام عملیات لایروبی نهر کشاورزی بتونی مشهور به انهار چهارگانه رامهرمز بعد از ۲۳ سال رهاشدگی خبر داد.

خورنا/فرشیدفرجی-سید مهرداد میرسالاری مدیرجهادکشاورزی رامهرمز طی گفتگویی با خبرنگارخورنا اظهارداشت: یک دهنه نهر بتونی در حدفاصل سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ توسط اداره کشاورزی قدیم با همکاری سازمان آب و برق (امور آب) به طول بالغ‌بر ۱۵۰۰ متر در محل قنات قدیم عبوری از اراضی زیرزرد با هزینه‌های زیادی تملک اراضی و احداث شد که متأسفانه به علت مشکلات و هزینه‌های پیوسته هرساله‌ی سراب سازی‌های سنتی، بحران کم‌آبی و هدرروی بالای آب در بستر رودخانه، به دلیل یا دلایل غیرموجه ناشی از سوء مدیریت‌های اداری و بی‌تفاوتی خود کشاورزان حدود ۲۳ سال کاملاً رهاشده و کاملاً لبریز از رسوبات و نیزار شده بود.

وی تصریح کرد: این نهر تأمین‌کننده آب کل اراضی حومه غربی رودخانه تحت انهار مشهور به چهارگانه (شامل بورشاهی، جوی آسیاب، پاگچی و سرطا) است که از قسمت آبگیر به‌وسیله دریچه‌های مدرن متصل به شبکه اصلی سد انحرافی زیر زرد و در انتها به مقسم‌های انهار مذکور ختم می‌شود.
این مسئول همچنین گفت: این نهر با تلاش‌های چندهفته‌ای این مدیریت با دو دستگاه بیل مکانیکی و چهار دستگاه کمپرسی کاملاً لایروبی و آماده بهره‌برداری است.
میرسالاری در پایان ضمن تشکر از حمایت نماینده شهرستان و همکاری مدیریت بهره‌برداری سازمان آب و برق در تأمین بخشی از ماشین‌آلات و همکاری اهالی روستای زیرزرد، اعلام کرد که با بازگشایی و بهره‌برداری این نهر بتونی، کشاورزان برای همیشه از نهرهای سنتی بستر رودخانه و مشکلات هدرروی آب و اختلافات تقسیم آب رها خواهند شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *