فرمانده یگان حفاظت اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان خبر داد:

کشف و ضبط دستگاه فلزیاب از حفاران غیرمجاز در باغملک

فرمانده یگان حفاظت اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان از کشف و ضبط یک دستگاه فلزیاب از سوداگران اشیاء تاریخی در شهرستان باغملک خبر داد.

خورنا- به گزارش روابط عمومی و امور بین‎الملل اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان سرهنگ رامین مکناوی امروز دوشنبه ۲۹ بهمن‎ماه ۹۷ اظهار داشت: براساس گزارش پاسگاه‌ انتظامی بخش صیدون شهرستان باغملک مبنی بر کشف فلزیاب و در راستای تأکیدات بر اجرای طرح مشارکت اجتماعی ـ تعامل و همکاری با مراجع نظامی و انتظامی، نیروهای پایگاه حفاظت میراث فرهنگی باغملک با قید فوریت در محل حاضر شدند.

او درخصوص چگونگی کشف و ضبط این دستگاه فلزیاب افزود: عوامل انتظامی گشت شهرستان باغملک، حین گشت‎زنی به یک دستگاه خودروی پژو ۲۰۶ مشکوک شدند و باتوجه به عدم توقف به تعقیب و گریز خودرو پرداختند که طی عملیات پلیسی موفق به توقیف خودرو، دستگیری دو نفر با هویت معلوم و کشف و ضبط یک دستگاه فلزیاب بدون شماره سریال شدند.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با بیان این‎که دو فرد دستگیرشده پس از تنظیم صورت‎جلسه تحویل مقامات قضایی شدند، گفت: براساس قانون، ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از هرگونه دستگاه فلزیاب و همچنین ورود آن به کشور منوط به دریافت مجوز از سازمان میراث فرهنگی کشور است .

وی اضافه کرد: مردم می‎توانند هر گونه اطلاعات و گزارش در مورد جرایم حوزه میراث فرهنگی را برای پیگیری و رسیدگی، به یگان حفاظت اداره‎کل میراث فرهنگی استان اطلاع دهند .

شهرستان باغ‌ملک، یکی از شهرستان‌های استان خوزستان در جنوب‎غربی ایران است که با شهرستان‌های رامهرمز، ایذه، و شهرستان هفتکل هم‌مرز است. جاذبه‌های طبیعی شهرستان باغ‎ملک منطقه‌ای کوهستانی است که از کوه‌های بادرنگان در شمال و کوه‌های زرین و دیوانه در جنوب تشکیل شده‌است.

قدمت شهر کنونی باغملک به دوران عیلام برمی‌گردد، در دوران عیلام این ناحیه اوربه نام داشته‌است. در باغملک محلی به‌نام منجنیق وجود دارد که آثار تاریخی از یک شهر کهن در آن بجا مانده‌است که بنابر روایتی ماجرای ابراهیم و نمرود در این محل رخ داده‌است و به همین دلیل منجنیق نام دارد، پل شکسته‌ای نیز در آن نزدیکی وجود دارد که مربوط به دوران ساسانی است. همچنین سنگ آسیابی در باغملک وجود دارد که آثار خطوط کوفی بر روی آن نقش بسته‌است.