رهاسازی چند قطعه سمندر لرستانی در اندیمشک

خرونا- سعید عیدی گماری اظهار کرد: این جانور در شهرستان اندیمشک با نام‌های محلی چرق پروق، بق آبی و حاجی باریکا نیز شناخته شده با توجه به در حال انقراض بودن باید با آگاه بخشی به جامعه از آن محافظت شود.

وی افزود: یکی از زیستگاه‌های سمندر امپراطور در بخش الوار گرمسیری اندیمشک بوده که با مشارکت گروه‌های مردم نهاد در مسیر حراست از این گونه با ارزش برنامه‌ریزی شده است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان اندیمشک با اشاره به در معرض خطر انقراض سمندر لرستانی گفت: چند قطعه سمندر لرستانی در اندیمشک رهاسازی شد.

وی با تاکید بر نظارت زیستگاه سمندر لرستانی افزود: آب چشمه زیستگاه سمندر امپراطور توسط تیم کارشناسی محیط زیست در منطقه حاجی باریکاب با استفاده از دستگاه پورتابل مورد سنجش قرار گرفت.

عیدی گماری گفت: طبق مشاهدات انجام شده افزون بر ۱۰۰ زیستگاه سمندر لرستانی در شهرستان اندیمشک وجود دارد که با توجه به احتمال قاچاق و ارزش ریالی این گونه نادر باید در جهت حراست از این گونه با ارزش بیش از گذشته دقت کرد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان اندیمشک، نقش توسعه فرهنگ در حفظ و حراست محیط زیست را برجسته دانست و عنوان کرد: با توجه به اهمیت حراست از محیط زیست و گونه‌ نادر سمند امپراطور با همکاری گروه‌های مردم نهاد از ظرفیت شهروندان ساکن منطقه در حفظ این گونه نادر به خوبی کمک گرفته می‌شود.

سمندر لرستانی (حاجی باریکا) از گونه دو زیستان دم‌دار با طول ۱۴ سانت که برای اولین‌بار در محدوده شهبازان در جنوب استان لرستان دیده شد.

وضعیت حفاظتی این گونه در جهان به دلایل مختلف در لیست قرمز قرار داشته و در وضعیت CR به معنی وضعیت بد حفاظتی قرار گرفته است.

وضعیت سمندر لرستانی متاسفانه با یک بحران شدید اکولوژیکی روبرو و احمتال دارد در ده‌های آتی انقراض کامل اتفاق افتد.

انتهای پیام/