“تاپیکو” پاشنه ی آشیل وزارت کار/ تاپیکو و شستا عامل استیضاح شریعتمداری می شوند؟/ از فارابی تا هیات مدیره غدیر!

 

از زمان حضور محمد شریعتمداری وزیر مستعفی صمت در وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و بشارت به اصلاحات ساختاری در زیرمجموعه وزارت کار از جمله شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) و هلدینگ تاپیکو به عنوان غول صنعت کشور و شعار عدم استفاده از مدیران پروازی، غیر بومی و چند شغله، امید در اذهان عموم زنده شد.

شریعتمداری در ۱۱ آذرماه سال جاری به مدیران بالادستی وزارتخانه متبوعش یک هفته فرصت داد وضعیت چندشغله‌ها و مدیران پروازی را روشن کنند.

او در آن جلسه تاکید کرده بود:‌ مدیران صندوق‌ها و معاونان باید دقت داشته باشند که ما مدیران پروازی نداریم. افراد باید در واحدهای بزرگ، تولیدی و مهم سرکار بایستند و مدیریت کنند. «با پرواز نمی‌شود مدیریت کرد».

البته این دستور شریعتمداری وزیر تعاون بر اساس بخشنامه ی ۱۹ دی‌ماه ۹۵ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بود که در آن تذکر داده بود: لازم است مدیران به طور تمام‌وقت در محل خدمت خود حضور داشته باشند، همچنین ضروری حضور تمام‌وقت در محل خدمت در ابلاغ انتصاب آنها ذکر و اکیداً از انتصاب مدیرانی که به هر دلیل قادر به حضور دائمی در محل خدمت خود نیستند (به‌اصطلاح پروازی) و یا مدیرانی که در بیش از یک پروژه اشتغال دارند، خودداری شده است.

طبق همین بخشنامه استفاده از مدیران محلی و بومی در شرایط مدیریتی و تخصصی مشابه دارای اولویت است.

اما؛ گذشت زمان مشخص کرد نه تنها به وعده های وزیرتعاون جامه عمل پوشانده نشده، بلکه هر چند روز خبر از انتصابات خلاف دستورالعمل وزیر به گوش می رسد.

در پائیز امسال انتصاب علیرضا بنی اسدی متولد سال ۱۳۶۷ و ژن خوب هلدینگ تاپیکو (همسر منشی معاون مدیرعامل تاپیکو) به عنوان عضو هیات مدیره پتروشیمی فارابی سروصدای زیادی به پا کرد.

این انتصاب در کنار حضور فرشاد اسفندیاری ابوالمشاغل هلدینگ تاپیکو (معاون نظارت بر شرکت ها، سرپرست پتروشیمی فن آوران، عضو هیئت مدیره مدیریت انرژی تامین) و محمد علی موسوی مدیر حراست هلدینگ تاپیکو که به طور همزمان به عنوان رئیس حراست پتروشیمی آبادان از زیر مجموعه های این هلدینگ مشغول بکار است نشانه هایی از بی‌توجهی‌ها به دستورات وزیر و مدیرعامل جدید شستا بود.

در ادامه چنین انتصاباتی در هلدینگ تاپیکو، محمد رضا علیمردان اصفهانی به مدیرعاملی پتروشیمی فارابی منصوب شد تا تیر خلاصی بر امیدهای ایجاد شده پس از وعده های تازه وزیر تعاون باشد.

علی‌مردان که تاکنون هیچ‌سابقه‌ی مدیرعاملی در صنعت پتروشیمی را تجربه نکرده بود، یک شبه و در سکوت نمایندگان مجلس، علی گلمرادی و استاندار خوزستان، با پرواز به خوزستان فرستاده می‌شود تا جایگزین علی حیدرنژاد سرپرست بومی‌ای شود که خود و خانواده‌اش سالیان سال در بندرماهشهر و این صنعت عمر سپرده اند.

اما در تازه ترین انتصاب در این هلدینگ پر حاشیه که گویا از دستورات وزیر مستثنی شده، انتصاب رضا نصراله زاده به عضویت موظف هیات مدیره پتروشیمی غدیر است.

نصراله زاده در شرایطی با حکم محمود مخدومی و بر اساس شنیده‌ها با سفارش نوروز زاده مدیرعامل سابق شستا و NPC به پتروشیمی غدیر فرستاده شده که در سابقه او هم هیچ مدیریتی در صنعت پتروشیمی دیده نمی‌شود.

نصراله زاده اسفراینی هم به مانند سایر مدیران منصوب شده تاپیکو دارای ژن برتر میباشد؛ علیرغم دستور وزیر، ساکن تهران است و باید با پرواز در مسیر ماهشهر – تهران تردد کند و خانواده اش به دور از آلودگی و محرومیت این شهر گذران عمر کنند.

از قرار معلوم زور مدیرعامل جوان تاپیکو تا کنون بر استاندار، ۱۸ نماینده خوزستانی و فعالین سیاسی و نمایندگان مجلس خبرگان که بارها بر ممانعت از انتصاب غیربومی ها تاکید کرده اند، چربیده‌ است.

در بین‌همه نمایندگان، سکوت علی گلمرادی عضو کمیسیون انرژی و نماینده حوزه انتخابیه، حسنوند رئیس کمیسیون و خادمی نائب رئیس این کمیسیون مهم مجلس جالب توجه تر است.

شریعتی استاندار خوزستان در مردادماه سال ۹۵ و ابتدای حضور خود در این منصب با مخالفت صریح با چنین انتصاب هایی وعده پایان حضور پروازی ها در خوزستان را داده بود و اظهار داشته است: تمام سعی و تلاش من بر این است که خوزستان حتی یک مدیر پروازی نداشته باشد و مسئولیت‌ها به مدیران بومی سپرده شود.

** نمایندگان خوزستان می توانند وزیر را به مجلس بکشانند؟

در تابستان سال جاری ۱۶ نماینده خوزستان در مجلس شورای اسلامی بر پایان حضور پروازی ها در خوزستان تاکید کرده بودند.

جواد کاظم نسب الباجی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی مشکلات خوزستان را در حد فاجعه خوانده بود و یکی از عوامل مهم عقبگرد استان خوزستان را وجود مدیران غیر بومی پروازی، ناکارآمد و غیر متخصص دانست.

پاپی زاده رئیس وقت مجمع نمایندگان خوزستان نیز انتصاب اقوام و اطرافیان بدون تخصص مدیران پروازی را عامل ضایع کردن حق خوزستانی ها معرفی کرد.

علی گلمرادی که بیشترین مدیران پروازی در حوزه انتخابیه اش حضور دارند، چنین می گوید: “عدم موفقیت دولت در برخورد با مدیران پروازی یا به دلیل نداشتن اراده عملی بوده، در این مسئله کوتاهی صورت گرفته و مسئولان مربوطه باید در ریشه‌کن کردن این نوع سبک مدیرتی غلط و ناکارآمد که به منافع ملی ضربه زده اقدامات جدی تری انجام دهند.”

مجید ناصری نژاد نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی وجود مدیران غیر بومی و پروازی را اهانت به مردم استان می داند.

اما این گفته ها تنها گفتگویی شعاری بوده، شعاری که شاید برای امتیازگیری از وزیر تعاون و وزیر نفت باشد؛ چرا که اگر نمایندگان بر گفته هایشان اعتقاد قلبی داشته باشند، اکنون باید پای وزیر تعاون را به مجلس بشکانند تا پاسخگوی انتصابات خلاف وعده اش و اقدامات هلدینگ تاپیکو باشد.

هلدینگی که به گفته فرماندار و رئیس شورای تامین بندرماهشهر حتی پاسخ نامه های مدیران استان را نمی دهد و شرکت هایش تا کنون بارها دست به تجممعات گسترده زده اند.

** هشدار نماینده ولی فقیه: جوانان خوزستانی را تروریست نکنید

آیت الله موسوی جزایری در جلسه شورای اداری استان در تاریخ ۲۰ آذرماه سال ۱۳۹۶ که با حضور معاون اول رئیس جمهور در سالن اجتماعات شهید هاشمی استانداری برگزار شد گفته بود: “اگر نسبت به مسائلی همچون استخدام ها و بیکاری مردم بی اعتنایی شود، با وجود فعالیت های گروه های و فرقه های ضاله جان عده زیادی از مردم، مسئولان و علما به خطر خواهد افتاد، باید به این مسائل اهمیت داده شود.”
این بیانات آیت الله جزایری ۱۰ ماه پیش از حادثه تروریستی اهواز بیان شده بود.

** انزجار‌ آیت الله حیدری از مدیران پروازی و استخدام افراد غیر بومی در خوزستان

آیت الله حیدری دیگر نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در جمع مردم شهرستان کارون پدیده مدیران پروازی و استخدام افراد غیر بومی در خوزستان را منزجر کننده دانست و گفته است: جوانان تحصیل کرده ما به دنبال کار می‌گردند اما فلان مدیر پروازی می آید و نیروها را هم از شهر و فامیل خود به آن شرکت می آورد؛ ما از این ها اعلام انزجار میکنیم.

به گزارش خورنا، این روایت از هلدینگ تاپیکو و انتصابات اخیر می تواند منشا امید باشد تا استاندار و ۱۸ نماینده خوزستان با فشار بر وزیر تعاون تکیف انتصابات مهم در شرکت های زیر مجموعه شستا در این استان استراتژیک را مشخص کند و یا نشان دهد محمد شریعتمداری دارای پارادوکس وعده و عمل است…

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • بابی ماشالله نمایندگان و مسئولین استان،یکی از یکی بی لیاقتتر و بی عرضه تر تشریف دارند.
  • علی از آن جایی که بنده آقای مهندس رضا نصراله زاده را می شناسم، نه ژن خوب است و نه منتصب به کسی ، ایشان فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف و مدیر عامل چندین شرکت از جمله شرکت گسترش کاتالیست بوده است که در مدیریت ایشان چندین کاتالیست تحریمی صنایع پتروشیمی بومی سازی و تجاری سازی شده و از جمله تخصصهای ایشان مدیریت پروژه های مختلف صنایع شیمیایی می باشد که از جمله آن پروژه آب اکسیژنه تبریز می باشد