برندینگ منطقه آزاد اروند به کجا میرود؟

عباس مدحجی: چندروزی از افتتاح پرحاشیه نمایشگاه صنایع ساختمانی در منطقه آزاد اروند نمیگذرد که اعتراض شرکت کنندگان و غرفه داران بر حواشی این نمایشگاه افزود.

این نمایشگاه که باترکیب جالب صنایع ساختمانی و مواد غذایی آغاز بکار کرده است در بازه ی زمانی تعطیلات چند روزه در کشور بوده و بدون اطلاع رسانی فرامنطقه ای صورت گرفته که نه تنها در شأن چنین نمایشگاهی نیست که باعث نزول اعتبار منطقه آزاد اروند شده است. کیفیت افتتاح بحدی بوده که با یک روز تاخیر و بدون تکمیل امکانات نمایشگاهی ازجمله برق و روشنایی و موکت تا بعد از ظهر روز دوم همراه بود.

ازجمله موارد اعتراض صنعتگران گویا عدم حضور تجار و بازرگانان کشورهای حوزه خلیج فارس در نمایشگاه برخلاف وعده ی برگزار کنندگان است. یکی از صنعتگران حاضر در نمایشگاه چنین میگوید: غرفه دارانی که به اعتماد اتاق بازرگانی با تحمل هزینه اقدام به انتقال تولیدات خود به امید وعده های اتاق مبنی بر مذاکره با تجار عراقی و خلیجی نموده بودند کاملا ناراضی وشاکی از این وضعیت هستند. چندین جلسه بی نتیجه میان غرفه داران ودبیر اتاق برگزار شد ولی اعلام نارضایتی غرفه داران به جایی نرسید. ما غرفه داران خواستار جبران خسارت وارده هستیم و جواب دبیر اتاق که میداند پیمانکار انتخابی اشتباه بوده و قصور داشته برای ما کافی نیست. وتا کنون خبری از تعهد برای جبران خسارت نبود.

این غرفه دار معترض افزود: همان شب اول برگزاری همگی متفق القول خواستند که مقام مسئولی برای پاسخگویی حاضر شود که هریک بگونه ای از حضور وپاسخ دهی طفره رفتند. فعلا هم غرفه داران ناراضی و شاکی را متقاعد کرده اند که در آینده از هر صنف نماینده هایی را برای مذاکره با تجار عراقی به هزینه اتاق برای یک روز به بصره خواهند فرستاد.

همچنین جمعی دیگر از غرفه داران با انتشار مطلبی که بخشی از آن در ادامه آمده است اعتراض خود را نسبت به سازوکار جاری در نمایشگاه نشان دادند: بدینوسیله به اطلاع میرساند در منطقه آزاد اروند توسط اتاق بازرگانی خرمشهر نمایشگاه صنعت ساختمان برگزار، و به استناد تبلیغات انجام شده و شنیده ها از غرفه داران، اتاق خرمشهر تعهد به جذب بازرگانان و حضور فعالان صنایع ساختمان از کشورهای عراق، عمان و … داده بوده اند. اما بدلیل ضعف مدیریتی هیچ بازدید کننده خارجی در نمایشگاه حاضر نگردید و بدتر از آن هیات رییسه اتاق بازرگانی خرمشهر، نه تنها پاسخگو نبودند، بلکه در نمایشگاه حضور ضعیفی داشتند. این در حالیست که مدیریت جذب بازرگان در این نمایشگاه آن اتاق بوده و ضعف مدیریتی در جذب بازدیدکننده نمایشگاه باعث گردید که خسارتهای فراوانی بر صنعتگران وارد شود.

از سویی دیگر روابط عمومی اتاق بازرگانی خرمشهربا انتشار این خبر اینگونه به اعتراضات واکنش نشان داد: نمایندگان غرفه داران نیز ضمن اشاره به رفتار مناسب و در خورتحسین نمایندگان اتاق بازرگانی خرمشهر در نمایشگاه های توسعه صادرات منطقه آزاد اروند بیان نمودند: اطلاعیه ای تحت تاثیر جو انتخاباتی اتاق های بازرگانی و با بهره از شانتاژ خبری تخریبی و با استفاده از ابزارهای احساسی تدوین و منتشر شد که دور از واقعیت های مطلق می باشد. ایشان در ادامه ضمن ابراز علاقه مندی جهت شرکت در هیات تجاری اتاق خرمشهر، حضور پرشور و هم راستا در نمایشگاه صنعت ساختمان را خواستار شدند. یادآور می شود که اطلاعیه ای که از طرف افراد مغرض بنام فعالین شرکت کننده در فضای مجازی صادر شده است دور از واقعیت و کذب محض و در جهت تخریب فعالیت های صورت پذیرفته از سوی هیئت رییسه اتاق بوده که در این مورد حق اقدام قانونی از طرف صاحبین حق و منسوبین به این نامه محفوظ می باشد و لفظ جمعی از فعالین متضرر بعنوان نمایندگان بخش خصوصی دور از واقعیت می باشد که در اقدامی حقوقی بیانیه ای در این زمینه بزودی منتشر خواهد شد.

این واکنشهای کاملا متناقض ازسوی شرکت کنندگان و مجریان نمایشگاه بیش از هرچیز به اعتماد بازرگانان و مشتریان لطمه میزند. انتظار میرفت نمایشگاهی با این نام و نشان نه تنها بار صادرات و تولید منطقه که کشور را به دوش بکشد ولی تاکنون این اصل محقق نشده است. اتاق بازرگانی خرمشهر هنوز از شائبه های انتخابات هیئت رئیسه ی خود رها نشده بود که وارد حواشی این نمایشگاه شد. اقوال مختلف از عدم رضایت همین تعداد تجار عراقی از میزبانی حکایت دارد. روابط عمومی سازمان منطقه آزاد اروند هم هرگونه مسؤلیت در اجرا و برگزاری این نمایشگاه را رد کرد و فقط صدور مجوز را بر عهده ی خود دانست. باید دید روزهای آینده این مبارزه ی اتاق بازرگانی خرمشهر با معترضین نمایشگاه به کجا خواهد رسید.